صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی تلویزیونی:

گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب خود، برای چندمین بار مواضع جمهوری اسلامی در خصوص جنگ غزه را اعلام کرد. امیرعبداللهیان که به تازگی در سفر به چهار کشور عراق، لبنان، سوریه و قطر، درباره بحران اخیر منطقه، نحوه کنترل آن و راه‌های کمک به مردم فلسطین، با مقامات این کشورها به رایزنی پرداخته و نسبت به گسترش جبهه‌های درگیری در صورت متوقف‌‌ نشدن تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه هم هشدار داده بود، این‌بار هم اعلام کرد که گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.

هر احتمالی متصور است
به گزارش مهر، امیرعبداللهیان در تشریح سفر خود به منطقه و دیداری که با رهبران مقاومت و مقامات سیاسی کشورهای نامبرده انجام شد، گفت: آنها یک توجه ویژه به این مسأله داشتند که اگر راهکارهای سیاسی بتواند به نتیجه برسد و در راستای برقراری آرامش در منطقه باشد، فرصتی را برای این کار در نظر خواهند گرفت اما در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم کودک‌کش اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی غزه هر احتمالی متصور است. وی تأکید کرد: اگر از فرصت‌های محدود و به‌شدت فشرده‌ای که در اختیار سازمان ملل متحد و کنشگران سیاسی است در ساعات آینده استفاده نشود، امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است. وزیر امور خارجه اضافه کرد: در منطقه و در بین کشورهای عربی یک وفاق نسبی نسبت به توقف جنایات جنگی و ارسال کمک‌های انسان دوستانه وجود دارد.

استاندارد دوگانه امریکایی‌ها
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی از گسترش جنگ هیچ‌گاه استقبال نکرده بلکه تلاش‌های ایران متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است، گفت: به صراحت به طرف‌های امریکایی گفتیم و من مایلم در این برنامه نیز اعلام کنم امریکایی‌ها نمی‌توانند در جایگاهی قرار گیرند که همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کنند، پیام‌هایی را مبنی بر اینکه ما خواهان گسترش جنگ نیستیم بدهند، اما به طور تمام قد در کنار اشغالگران رژیم اسرائیل و در کنار جنایات جنگی اسرائیلی قرار گیرند و هیچ حرکتی برای توقف جنایات جنگی سازمان یافته اسرائیل و تشدید محاصره کامل ۳۶۰ درجه غزه انجام ندهند. وی افزود: لذا زمان برای این پیام‌های امریکا کاملاً رو به پایان است. مایلم هشدار دهم تا دیر نشده به جای ارسال پیام‌های ریاکارانه، جنایات جنگی علیه زنان وکودکان را متوقف کنند.
امیرعبداللهیان با جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی هم به‌صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد. وی در این گفت‌و‌گو سیاست‌های غیر سازنده امریکا و تشویق رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن برای انجام حملات بیشتر علیه غیر نظامیان در غزه را عامل مهمی در تداوم و گسترش جنگ دانست. بورل هم بر نقش مهم ایران در کاهش تنش‌ها در منطقه تأکید و به لزوم حل موضوعات کنسولی میان ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد.
 
امریکا: همچنان نشانه‌ای از دخالت ایران در غزه نداریم
همزمان با تحرکات دیپلماتیک ایران برای برقراری آرامش در منطقه، جبهه غرب هم خود را آماده رایزنی برای حل و فصل موضوع و جلوگیری از گسترش جنگ می‌کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا روز چهارشنبه به فلسطین اشغالی سفر می‌کند و سپس به اردن و مصر خواهد رفت تا با سران دو کشور درباره نوار غزه گفت‌و‌گو کند. «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه با اعلام این خبر عنوان کرد که امریکا نمی‌خواهد شاهد گسترش یا تشدید جنگ در نوار غزه باشد. کربی در ادامه اظهارات سایر مقامات امریکایی طی روزهای اخیر، تأکید کرد: «ما هیچ نشانه‌ای از اینکه ایران در حال آماده شدن برای گسترش دامنه درگیری [بین اسرائیل و حماس] باشد، مشاهده نکردیم.» این صحبت‌های جان کربی در حالی مطرح می‌شود که قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا از دولت جو بایدن خواسته‌اند ایران را به‌ دلیل حمایت از حماس تحریم کند.

جستجو
آرشیو تاریخی