صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

در روزگار بازیکنان میلیاردی، قراردادهای عجیب هم بسته می‌‌شود

استقلال بازیکن 100 میلیونی دارد!

قانون سقف بودجه‌ای که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال قبل از شروع فصل جاری به تیم‌های لیگ برتری اعلام کردند، سوژه‌ای است که همچنان با اتفاق‌های عجیبی همراه است و به خاطر رد نشدن از سقف بودجه، صحبت از بسته شدن قراردادها با مبالغی می‌‌شود که باور کردن آنها بسیار سخت است. مثل قراردادهایی که استقلال با چند بازیکن و مربی خود بسته است! مهم‌ترین موضوع در بحث قرارداد بازیکنان استقلال طی چند وقت اخیر، مربوط به سعید مهری بود. بازیکنی که قبل از شروع فصل، قراردادش را با این تیم فسخ کرد و در آستانه جدایی از جمع آبی‌پوشان نیز قرار گرفت و گفته می‌شد اعتقاد ویژه ریکاردو ساپینتو به این بازیکن باعث شده تا او بخواهد به آپوئل قبرس بپیوندد اما این اتفاق رخ نداد و مهری پس از مدتی بلاتکلیفی، بالاخره دوباره به استقلال پیوست. اما رقم 160 میلیونی در قراردادش ثبت شد که با رقم‌های عرف این روزهای فوتبال بسیار متفاوت بود و این سؤال در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال به وجود آمد که چطور بازیکنی که تا فصل قبل قرارداد چند میلیارد تومانی می‌‌بسته، حالا راضی به بستن قرارداد 160 میلیون تومانی شده است؟ بنابراین اگر فصل فوتبالی را 10 ماه در نظر بگیریم، قرارداد مهری ماهی 16 میلیون تومان می‌‌شود. این در حالی است که عنوان شد قرارداد مهدی ‌هاشمی‌نسب مربی استقلال هم برای یک فصل، 50 میلیون تومان است که ماهی چهار میلیون و 100 هزار تومان می‌‌شود! این در حالی است که ‌هاشمی‌نسب سال 1379 و در زمان انتقال جنجالی‌اش از پرسپولیس به استقلال، چک 100 میلیون تومانی از علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل وقت آبی‌ها گرفته بود ولی حالا و 23 سال بعد از آن انتقال ویژه، 50 میلیون تومان کمتر از آن سال قرارداد بسته است!
 
بازگشت حامدی‌فر با قرارداد باورنکردنی
اما اکنون ماجرا کمی پیچیده‌تر هم شده است. چرا که یکی دیگر از بازیکنان استقلال اکنون رکورد مهری را شکسته و قراردادش را با آبی‌ها 100 میلیون ثبت کرده است!
 امید حامدی‌فر بازیکن خوزستانی استقلال که فصل گذشته به این تیم پیوسته بود ولی برای فصل جاری از لیست آبی‌ها خارج شد و دوباره بازگشت(!) برای حضور دوباره به  این تیم، قرارداد خود را با این باشگاه 100 میلیون تومان ثبت کرده است که ماهی هشت میلیون و 300 هزار تومان در فصل فوتبالی می‌‌شود! این در حالی است که حامدی‌فر به عنوان یکی از نفرات ملی‌پوش استقلال در بازی‌های آسیایی نیز در جمع شاگردان رضا عنایتی حضور داشت و در این دیدارها فرصت خوبی برای حضور در ترکیب تیم امید ایران به دست آورد. او بعد از اینکه بحث زیادی درباره جدایی‌اش از استقلال شکل گرفته بود، در نهایت با نظر جواد نکونام بار دیگر به اردوگاه آبی‌ها بازگشته اما با توجه به اینکه سقف استقلال بودجه کمی تا عدد در نظر گرفته شده از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را دارد، این بازیکن مجبور شده با عدد 100 میلیون قرارداد جدید خود را با این تیم به امضا برساند.
 
کسر ۱۰ درصد قرارداد استقلالی‌ها به‌خاطر بلانکو
البته قرار است قرارداد حامدی فر و مهری، در نیم فصل و با جابه‌جایی چند بازیکن درست شود اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که استقلال برای ثبت قرارداد مهاجم آرژانتینی جدیدش به دنبال کم کردن قرارداد بازیکنانش بوده است. باشگاه استقلال هفته گذشته اعلام کرد مجموع قرارداد اعضای این تیم ۳۲۳ میلیارد تومان شده است. در این شرایط و به گزارش ایسنا، علی خطیر مدیرعامل استقلال و نکونام سرمربی این تیم در جلسه دوشنبه شب تصمیم گرفتند ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد تمامی بازیکنان تیم کسر شود تا امکان ثبت قرارداد گوستاوو بلانکو، فراهم شود. مدیران باشگاه استقلال منتظر بازگشت ملی‌پوشان این تیم هستند تا با برخی بازیکنان برای کسر مبالغ قراردادشان توافق کنند.

 تخفیف 50 درصدی حسینی به استقلال
در این میان، کاپیتان استقلال در نقل و انتقالات کار بزرگی انجام داد که البته چندان به آن پرداخته نشد. به گزارش طرفداری، سیدحسین حسینی که یکی از بهترین بازیکنان استقلال در پنج بازی اول لیگ برتر بوده و در چهار بازی دروازه استقلال را بسته نگه داشته و موفق به مهار دو پنالتی شده که البته یکی از آنها گل شد، در ابتدای فصل قراردادش را با کاهش 50 درصدی نسبت به فصل گذشته امضا کرد. این اقدام مهم حسینی باعث کاهش هزینه‌های استقلال شد که در نوع خود جالب توجه بود.
 
مدیرعامل در تمرین
تمرین شاگردان جواد نکونام در حالی از ساعت ۱۱:۳۰ در کمپ تمرینی مرحوم حجازی آغاز شد که حسینی، روزبه چشمی، صالح حردانی و مهرداد محمدی به دلیل حضور در اردوی تیم ملی و همچنین پیمان بابایی نیز به دلیل مصدومیت در تمرین غایب بودند. این تمرین با گرم‌ کردن بازیکنان زیر نظر یوسو سسما آغاز شد و پس از آن بازیکنان کار با توپ را شروع کردند. انجام تمرینات سرعتی و‌ مرور کارهای تاکتیکی زیر نظر کادر فنی دیگر فعالیت‌های بازیکنان در تمرین دیروز بود. نکته جالب این تمرین، حضور خطیر مدیرعامل باشگاه استقلال به عنوان تماشاگر ویژه آبی‌ها بود و احتمالاً او می‌‌خواسته درباره کسر قراردادها با بازیکنان به صحبت بپردازد.

 انتصاب جدید در استقلال
خطیر همچنین دیروز طی حکمی محمد خدادادی را به عنوان بازرس ویژه مدیرعامل در باشگاه استقلال منصوب کرد. در این حکم آمده؛ با توجه به تخصص و تعهد خدادادی در راستای سازماندهی امور نظارتی و توسعه شفافیت این حکم صادر شده است.  خدادادی اخیراً به عنوان مدیر اماکن‌ ورزشی باشگاه استقلال منصوب شده بود و حالا با حفظ سمت، به عنوان بازرس ویژه مدیرعامل هم فعالیت خواهد داشت.
 
محکومیت استقلال
در دو پرونده جدید
اما در حالی که استقلال با مشکلات مالی مختلفی هم دست و پنجه نرم می‌‌کند، کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در دو پرونده این تیم را محکوم کرد که طی آن همچنین با توجه به شکایت پدرام خداقلی‌زاده از استقلال، این باشگاه به پرداخت 270 میلیون تومان بابت اصل خواسته و پرداخت مبلغ 568 هزار و 800 تومان بابت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم شد. ضمن اینکه استقلال با توجه به شکایت مجید گرمرودی مبلغ 100 میلیون و 500 هزار تومان بابت اصل خواسته و پرداخت مبلغ سه میلیون و 207 هزار تومان بابت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی