صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

در آستانه برگزاری کنگره بیماری‌های ریوی در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام شد

۱۰ درصد از جمعیت کشور آسم دارند

متخصصان به دنبال روشی منطقی برای درمان عوارض کرونای طولانی‌مدت بر ریه هستند

محدثه جعفری
خبرنگار

رئیس انجمن ریه ایران درباره عوارض کووید 19 بر ریه برخی از مبتلایان گفت: «خوشبختانه بیش از 90 درصد افرادی که به کرونا مبتلا شدند صحت و سلامت کامل پیدا کردند اما در این میان بخشی از مردم دچار عوارض بعد از بیماری روی ریه‌هایشان شدند که نیاز به کار تحقیقاتی و علمی برای شناسایی و درمان این بیماران دارد.»
دکتر مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه، در آستانه کنگره سه روزه بیماری‌های ریوی در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود:«درباره حل مشکل عوارض کووید طولانی و مشکلاتی که برای ریه مبتلایان ایجاد کرده است، بیانیه‌ای از سوی انجمن ریه ایران تهیه شده که در کنگره سه روزه بیماری‌های ریوی، بررسی می‌شود و نتیجه آن در اختیار معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد تا وزارت بهداشت جمع‌بندی راه‌حل درمان عوارض ناشی از کرونا را به کلیه متخصصین ریه کشور اعلام کند.»
ایجاد غده در ریه به خاطر سی‌تی‌اسکن مکرر در همه‌گیری کرونا
دکتر مصطفی قانعی با اشاره به یکی دیگر از عوارض کرونا بر ریه افراد گفت: «یکی از موضوع‌ها که در کنگره هم مورد بحث قرار خواهد گرفت، ایجاد غده در ریه است. متأسفانه بعد از کووید 19 به دلیل سی‌تی‌اسکن‌های متعددی که مردم انجام دادند، در ریه عوارضی یافت شده که موجب نگرانی گروهی از مردم شده است. متخصصان امر به دنبال روشی علمی و منطقی برای درمان و بهبود بیماران به طور یکسان در کشور هستند.» وی افزود: «رسالت انجمن ریه آن است که برای مردم ایران یک تنفس و ریه سالم را به ارمغان بیاورد و طول مدت بیماری را کاهش دهد. به همین منظور باید بسته کامل آموزشی را به متخصصان داخلی، پزشکان و پرستاران ارائه دهیم. خوشبختانه نقشه علمی بیماری‌های تنفسی استخراج شده و کاملاً در دسترس است که باید به چه شیوه‌ای تا یک‌دهه آینده برای کشور برنامه‌ریزی کنیم و به چه بخش‌هایی باید بیشتر توجه کنیم.»
معضل جدی مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در کشور
به گفته دکتر قانعی یکی از مشکلات در درمان بیماری‌های عفونی، نحوه تشخیص آن از سوی پزشکان است. وی در این باره خاطرنشان کرد: برخی از پزشکان نمی‌توانند بیماری ویروسی و حساسیتی را از بیماری‌های عفونی به‌خوبی جدا‌سازی کنند و همین امر سبب تجویز نادرست و افزایش مصرف آنتی بیوتیک در کشور می‌شود. یکی از برنامه‌های انجمن ریه ایجاد بسته‌ای آموزشی برای مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک از طریق آموزش و همکاری بین بخشی با وزارت بهداشت است تا بتوانیم به مرور این مشکل را حل کنیم. این فوق تخصص ریه با اشاره به آمار دو برابری مصرف آنتی بیوتیک در کشور نسبت به سایر کشورها افزود: «آمار مصرف آنتی بیوتیک در ایران بسیار گسترده است، البته برخی از مصارف بجاست و برای جلوگیری از عفونت‌ها تجویز می‌شود اما با توجه به شیوه مصرف آنتی بیوتیک در سایر کشورها، در ایران دوبرابر بیشتر از حد مجاز آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود. این درحالی است که مقاومت به آنتی‌بیوتیک که معمولاً بر اثر مصرف بیش از اندازه آن به وجود می‌آید، یکی از عوامل مرگ و میر به شمار می‌رود. به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌های جهانی تا سال ۲۰۵۰ مرگ و میر ناشی از مقاومت به آنتی بیوتیک بیشتر از سرطان خواهد بود».
شیوع 10 درصدی آسم در کشور
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به 340 میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم هستند و این بیماری شایع‌ترین بیماری مزمن کودکان هم محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که طی یک دهه آینده تعداد مبتلایان به آسم به بیش از 100 میلیون نفر افزایش یابد. طبق همین آمارها روزانه بیش از هزار نفر در جهان به علت آسم جانشان را از دست می‌دهند.
رئیس انجمن ریه ایران گفت: شیوع آسم به طور میانگین در کشور حدود 10درصد است. این آمار در کودکان بیشتر است. یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به آسم آلودگی هواست. آلودگی هوا نه تنها بیماری ریوی کودکان را افزایش داده، بلکه سبب افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی در کودکان هم شده است.
این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: بیماری‌های مزمن تنفسی از جمله آسم که این روزها با افزایش آلایندگی‌های محیطی در میان افراد جامعه به‌ویژه کودکان رو به گسترش است از مشکلات عمده بهداشتی در کشور به شمار می‌رود. بر اساس آخرین آمار، بروز آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود ۱۱ درصد و در جمعیت بالغ حدود ۹ درصد برآورد می‌شود و به طور میانگین شیوع علائم آسم در کل جمعیت ۱۰ درصد است. البته با توجه به عوارضی که می‌تواند در پی داشته باشد همین آمار هم قابل توجه است.»
این فوق تخصص ریه در خصوص راهکار‌های کاهش ابتلا به بیماری‌هایی همچون آسم در کشور و عوارض آن گفت: «ما به افراد یارانه بنزین می‌دهیم و در طرف مقابل برای افرادی که به خاطر آلودگی هوا دچار بیماری می‌شوند یارانه دارو در نظر می‌گیریم تا فشار مالی بر اقتصاد خانواده ایجاد نشود. بهتر است برای کاهش آلودگی هوا هم مشوق‌هایی در نظر بگیریم.»
رئیس انجمن ریه ایران، درباره کنگره سه روزه بیماری‌های ریوی که از فردا در سالن همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی برگزار می‌شود، گفت: «این اولین گردهمایی فوق تخصص‌های ریه بعد از پشت‌سر گذاشتن پاندمی کروناست که در آن، اطلاعات درخصوص عوارض باقی مانده از ویروس کرونا در بدن افراد، نحوه درمان و همچنین عوارض ناشی از آلودگی هوا و مشکلات ناشی از افزایش مصرف سیگار در جامعه و... مورد بحث و تبادل اطلاعات قرار می‌گیرد. همچنین در حاشیه این همایش فناوری‌های لازم را طی کارگاه‌هایی به همکاران آموزش خواهیم داد.»

جستجو
آرشیو تاریخی