صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

مواجهه با حزب الله؛ از شکاف سیاسی-نظامی تا تردید از حمایت امریکا

محمد علی رمضانی
خبرنگار

به گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی در یکشنبه شب (23 مهر) مکالمه‌ای بین یواو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم رخ می‌دهد. مکالمه‌ای که آغاز آن با حواشی بسیاری از طرف اعضای دفتر نخست‌وزیری همراه بود و گالانت مجبور شد، برای درخواست مکالمه با نخست‌وزیر، رئیس دفتر خود را به دفتر نخست‌وزیری بفرستد اما او نیز در ورودی دفتر نتانیاهو متوقف شد و پس از مشاجرات بسیار زیاد بالاخره تماس برقرار شد. گالانت در این مصاحبه درخواست بررسی ایجاد جبهه‌ای جدید در شمال و گسترش ابعاد جنگ را می‌دهد اما این مسأله با مخالفت جدی نتانیاهو روبه‌رو می‌شود. نتانیاهو به تمرکز بر جبهه غزه اصرار دارد ظاهراً او نیز همانند ساکنان مناطق شمالی اراضی اشغالی از نبرد با حزب‌الله هراسی جدی دارد.
یکی از ساکنان این مناطق معاله یوسف، مشاور منطقه‌ای و از زنان ساکن شمال اراضی اشغالی است. او در مصاحبه با روزنامه معاریو می‌گوید: ما اینجا بسیار نزدیک به مرز رژیم صهیونیستی و لبنان زندگی می‌کنیم و قبلاً نیز حوادث این‌گونه را دیده‌ایم. ما ترس بسیار زیادی از تکرار حوادث جنگ دوم لبنان داریم. آن حوادث بسیار وحشتناک بود. من و همسرم و فرزندانم منطقه را ترک کرده‌ایم چرا که نمی‌خواهیم در خطر باشیم. این خونریزی‌ها و اسناد و اخبار تکان دهنده از جنوب ما را نیز شوکه کرد. این حادثه وحشتناکی که در جنوب رخ داد ما را مجبور می‌کند تا با هوشیاری بسیار بیشتر از قبل مراقب جان خود و فرزندانمان باشیم.

تحلیلگران چه می‌گویند
«نبرد با حزب الله»؛ این همان عبارتی است که این روزها موجب اختلاف بسیار زیاد بین رده‌های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و همچنین ساکنان مناطق مختلف اراضی اشغالی شده است. شای لوی، تحلیلگر شبکه 12 رژیم صهیونیستی، پس از افزایش درگیری‌های بین نیروهای حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی این شبکه منتشر شد، ابعاد و آینده این نبرد را بررسی کرد. او مطلب خود را با این پرسش شروع می‌کند که «آیا نبرد در مقابل حزب‌الله گسترش خواهد یافت و معنی آن چیست؟»
شای لوی می‌نویسد: امروز با شلیک حزب‌الله به تعدادی از مناطق و ایجاد تلفات، سطح درگیری‌های بین ارتش و حزب‌الله افزایش یافت. ارتش به هر حادثه‌ای در شمال پاسخ می‌دهد اما برای بازکردن جبهه‌ای جدید در شمال عجله‌ای ندارد. مسأله اما تفاوت سطح توانایی‌های حزب‌الله و حماس، و پاسخ به این سؤال است که آیا نیروهای امریکایی پاسخی به حملات شمالی می‌دهند یا نه.
لوی در ادامه نوشته است، ارتش رژیم صهیونیستی به وضوح تشخیص می‌دهد که نصرالله با هدایت ایران فشارش را بر ارتش رژیم صهیونیستی افزایش می‌دهد و برای ارتش رژیم صهیونیستی خط قرمز تعیین می‌کند. در عمل اما خط قرمزی برای ارتش وجود ندارد و ارتش تهاجمی عمل می‌کند اما تلاش می‌کند تا جبهه دومی بازنگردد.
در این مرحله نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا حزب‌الله قصد حرکت به سوی جنگ تمام عیار را دارد یا خیر اما دستگاه امنیت رژیم صهیونیستی می‌گوید که حزب‌الله در تلاش است، با درگیر نیروهای ارتش در شمال، از فشار رژیم صهیونیستی بر حماس و جهاد اسلامی در غزه بکاهد در حالی که از کشتن نظامیان و شهروندان در شمال نیز امتناع می‌کنند.
لازم نیست افسر اطلاعاتی باشید تا بفهمید که با ورود حزب‌الله به جنگ، صحنه نبرد از آنچه که تا کنون دیده‌اید تفاوت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. حجم راکت‌هایی که ممکن است از غزه شلیک شود بسیار متفاوت از راکت‌های در اختیار غزه خواهد بود. بررسی‌های اخیر توانایی موشکی حزب‌الله حاکی از زرادخانه‌ای با ظرفیت 200 هزار راکت و نرخ شلیک 1500 راکت در روز است. همچنین حزب‌الله در سال‌های اخیر توانایی رصد خود را در مرز به طور قابل توجهی افزایش داده است که امکان اتخاذ مواضع اختفا و استتار خوبی را در حین و بعد از شلیک به آنها می‌دهد که مقابله با آنها را بسیار مشکل می‌سازد. واحد‌های ضدزرهی حزب‌الله نیز توانایی اقدام فوری علیه هر هدفی را دارند و هر هدفی را نیز به سرعت کشف می‌کنند. اینها همان نیروهایی هستند که این روزها نیروهای فلسطینی را برای نفوذ به مرزهای رژیم اشغالی هدایت می‌کنند. با این هدف که وقتی نیروهای ارتش برای مقابله با آنها برخاستند، آنها را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهند.
در روزهای اخیر این درگیری‌ها محدود و معدود بودند اما هرکدام از آنها این امکان را دارند تا به یک نبرد تمام عیار تبدیل شوند. هرچند که در این صورت نیز ستاد کل و نیروی هوایی توانایی خوبی برای مقابله با حزب‌الله دارند و ارتش نیز 360 هزار نیروی ذخیره را برای شرکت در جنگ فراخوانده است و خود را برای نبردی چند جبهه‌ای تا حدودی آماده ساخته است اما این فرایند آمادگی در مقابل این نوع از نبردها هنوز کامل نشده است. ضمن اینکه ارتش برای ورود به غزه نیز به تعداد بسیار زیادی نیرو محتاج است.
مسأله دیگر نیز نیروهای رضوان است؛ صدها نیروی زبده که در طول این سال‌ها بخوبی برای حمله به رژیم صهیونیستی آموزش دیده‌اند. هرچند که ارتش برای این نیروها نیز آمادگی لازم را کسب کرده است.
با همه این شرایط، ارتش به هر حمله‌ای پاسخ تهاجمی می‌دهد و اینطور به نظر می‌رسد که برای بیش از این نیز آماده است؛ تا به زیرساخت‌ها و اهداف دیگر حزب‌الله نیز حمله کند. با این شرایط نصرالله هنوز خویشتنداری رژیم صهیونیستی را ضعف تلقی می‌کند و روشن است، قصد دارد فشار خود را در زمان جنگ افزایش دهد. رژیم صهیونیستی نیز در حال بررسی حملات گسترده‌تری به زیرساخت‌های شهری لبنان است تا از این طریق فشار شهروندان لبنان را به حزب‌الله برای عدم ورود به جنگ افزایش دهد و پیام خود را به لبنان ارسال کند.
شای لوی در پایان تحلیل خود از روند حضور حزب‌الله در جنگ غزه نوشته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که نیروهای امریکایی نیز قصد عملیات در غزه یا لبنان را ندارند. نیروی نظامی که ایالات متحده به منطقه آورده است و بیشتر نیز خواهد آورد. بیش از هرچیز با هدف بازدارندگی از ایرانی هاست؛ که ما را به این وضعیت دچار کرده‌اند و هنوز هم جنگ را در اطراف اسرائیل مدیریت می‌کنند. هدف اصلی حضور نیروهای امریکایی، بازدارندگی از ایران و حزب‌الله برای جلوگیری از خراب‌تر کردن اوضاع است. هرچند که امریکایی‌ها پیام‌هایی نیز در حمایت از رژیم صهیونیستی صادر کرده‌اند اما امریکایی‌ها خودشان می‌گویند که احتمال اقدام تهاجمی را رد نمی‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی