ایران امشب در فینال تورنمنت اردن با قطر دیدار می‌کند

دوئل قهرمانی قلعه نویی و کی‌روش

حامد جیرودی
خبرنگار

جذاب‌تر از این نمی‌شد؛ نبرد سرمربیان فعلی و سابق تیم ملی. ایران در حالی از ساعت 21:30 امشب در فینال تورنمنت اردن به مصاف قطر خواهد رفت که شاگردان امیر قلعه‌نویی برای قهرمانی در این تورنمنت، باید با تیمی دیدار کنند که هدایت آن را کارلوس کی‌روش برعهده دارد. مربی پرتغالی از سال 2011 تا 2019 هدایت ایران را در یک مقطع هشت ساله برعهده داشت و پس از آن هم در یک دوره سه ماهه برای جام جهانی 2022 به نیمکت تیم ملی بازگشت و با زیر و بم فوتبال ایران و بازیکنانی که در اختیار قلعه‌نویی است، کاملاً آشناست و این موضوع، دیدار ایران و قطر را به یکی از متفاوت‌ترین تقابل‌های تاریخ این دو تیم همسایه تبدیل کرده است. یوزها در حالی در این تورنمنت شرکت کردند که تاکنون 8 بازی زیر نظر قلعه‌نویی در دومین دوره حضور او روی نیمکت تیم ملی انجام داده و به یک تساوی و 7 برد پیاپی دست یافته‌اند. ایران در بازی قبل خود در این تورنمنت در شرایطی برابر اردن میزبان به پیروزی 3 بر یک رسید که با وجود خط حمله قدرتمند که در آن سردار آزمون و مهدی طارمی موفق به گلزنی شدند، در خط دفاع بسیار ناهماهنگ و ضعیف بود تا جایی که اگر مهاجمان اردن دقت بیشتری داشتند، می‌توانستند چند بار به‌راحتی دروازه ایران را باز کنند؛ چه بسا که یک‌بار این کار را کردند و یک‌بار هم در دقیقه آخر صاحب یک ضربه پنالتی شدند که آن را با خوش‌شانسی تیم ایران، از دست دادند تا در همان دقایق مهرداد محمدی گل سوم را بزند و تیم ملی به فینال صعود کند. با این حال، ضعف خط دفاعی با زوج شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان در دفاع میانی که در سمت راست و چپ آنها هم رامین رضاییان و احسان حاج‌صفی حضور داشتند، بسیار مشهود و نگران‌کننده بود و باید دید قلعه‌نویی و همکاران پرتعدادش، چه تصمیمی برای علاج موقتی این پاشنه آشیل اندیشیده‌اند!
 
کی‌روش برابر شاگردان قدیمی
اما در آن سوی میدان، کی‌روش در حالی در پایان جام جهانی ترجیح داد در قطر بماند و کارش را با عنابی‌ها آغاز کند که او هم کار سختی با این تیم مقابل ایران در پیش دارد. سرمربی 70 ساله سابق رئال مادرید که از 17 بهمن‌ماه سال گذشته هدایت قطر را بر عهده داشته، در 8 بازی روی نیمکت این تیم نشسته که حاصل آن 2 برد، 3 تساوی و 3 شکست بوده است که یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های این تیم برابر مکزیک با نتیجه یک بر صفر در گلد کاپ (جام ملت‌های امریکای مرکزی) که قطر به عنوان تیم میهمان در آن حضور داشت، به دست آمد. با این حال به نظر می‌رسد او کار بسیار سختی برای دفاع از عنوان قهرمانی قطر در جام ملت‌هایی که خود این کشور میزبان آن است، در پیش داشته باشد. قطری‌ها در بازی قبل خود در تورنمنت اردن، پس از تساوی بدون گل با عراق، این تیم را در ضربات پنالتی 6 بر 5 شکست دادند که خود کی‌روش به این موضوع اعتراف کرد عراق از تیم تحت هدایت او بهتر بازی کرد. اما نکته‌ای که درباره بازی ایران و قطر وجود دارد، این است که این مسابقه با وجود دوستانه بودن، برای هر دو تیم جنبه حیثیتی دارد. کی‌روش اگر چه با بازیکنان ایران احساس رفاقت و نزدیکی می‌کند و حتی در روز اول مسابقات به رختکن تیم ملی آمد و با قلعه‌نویی دیدار کرد اما می‌خواهد هر طور شده به پیروزی برسد که هنر مربیگری‌اش را به رخ بکشد. او که اعتقاد زیادی به جوانگرایی دارد، بسیاری از بازیکنان نسل طلایی قطر را که قهرمان جام ملت‌های آسیا 2019 شده بودند، کنار گذاشته و در حال نسل‌سازی است. اما تیم ایران همان شاگردان قدیمی او هستند که تفاوت چندانی با تیم جام جهانی 2022 ندارند. با اینکه قلعه‌نویی هنوز تغییرات زیادی اعمال نکرده و دست به جوانگرایی نزده ولی به نظر می‌رسد تیم او از لحاظ مهره شرایط بهتری نسبت به قطر داشته باشد و در این شرایط باید دید تقابل او و قطر چه نتیجه‌ای خواهد داشت. ضمن اینکه این دیدار از این جهت برای قلعه‌نویی مهم است که او در صورت پیروزی در این فینال، به دومین قهرمانی با تیم ملی پس از اولی در تورنمنت کافا می‌رسد. گفتنی است، پیش از این بازی و در دیدار رده‌بندی که از ساعت 18:30 آغاز می‌شود، اردن و عراق با هم مسابقه می‌دهند.
 تقابل‌های
ایران و قطر
ایران و قطر تاکنون 23 بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن 15 پیروزی برای ایران، 3 پیروزی برای قطر و 5 مساوی بوده است. در این بازی‌ها ۵۳ گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۳۷ گل و سهم قطر ۱۶ گل بوده است. نکته دیگر اینکه که تا پیش از این فقط یک بازی ایران و قطر در خارج از این دو کشور بوده که در جام ملت‌های آسیا 2015 در سیدنی استرالیا برگزار شد و بقیه بازی‌ها در یکی از این دو کشور انجام شده است و حالا برای دومین بار آنها در کشور ثالث و این‌بار در ورزشگاه بین‌المللی امان در اردن با هم دیدار می‌کنند. آخرین تقابل دو تیم، دهم دی‌ماه سال 97 و در دیداری دوستانه بود که ایران با گل‌های طارمی و آزمون با نتیجه 2 بر یک حریف خود را در دوحه شکست داد.

 

برش

قضاوت داور اردنی در بازی فینال

بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر را یک تیم داوری از کشور اردن قضاوت خواهد کرد. احمد یعقوب اردنی به همراه دو هموطنش، عمرو عجاج و قیس خمیس، داوری این مسابقه را بر عهده دارند. همچنین بر اساس تصمیم اتخاذ شده، ایران از لباس سفیدرنگ و قطری‌ها هم از پیراهن عنابی خود در این دیدار استفاده می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی