چهارمین مجتمع شوق زندگی در تهران راه‌اندازی شد

گسترش چتر قانون برای حمایت از کودکان

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

وزیر دادگستری، در آیین افتتاح چهارمین مجتمع ویژه حمایت از اطفال و نوجوانان(شوق زندگی) گفت: ایجاد مجتمع شوق زندگی روش نوینی برای هماهنگی همه دستگاه‌های متولی حمایت از کودکان و نماد همکاری قوه قضائیه، دولت و مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد است.
به گزارش «ایران»، امین حسین رحیمی با بیان اینکه این مجتمع فقط برای اطفال و شیرخواران نیست، بلکه همه کودکان زیر 18 سال می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند، افزود: مهم‌ترین کار این است که کودکان در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرند و از نعمت بودن در کانون گرم خانواده بهره‌مند شوند. در مجتمع‌های شوق زندگی، ضمن بررسی صلاحیت خانواده‌ها، پس از واگذاری کودک نیز مراقبت‌های لازم برای بررسی وضعیت فرزندان انجام می‌شود.
وزیر دادگستری گفت: قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب سال ۹۲ و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ دو قانون مهم در حمایت از کودکان است که براساس این قوانین حدود ۲۰ دستگاه اجرایی وظیفه حمایت از کودکان را برعهده دارند.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: این مجتمع‌ها می‌توانند زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان را نیز فراهم کنند زیرا اکنون برخی کودکان به دلیل نیاز مالی در خیابان هستند و تلاش ما بر توانمندی خانواده این کودکان است تا کودک با شرایط مطلوب در خانواده خود بماند و به جای کار کردن مشغول تحصیل باشد.
حمایت دستگاه قضا از افزایش مجتمع‌های شوق زندگی
علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، در این مراسم، این مجموعه را جلوه‌ای از حفظ کرامت انسانی اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب دانست که تا پیش از آن مسبوق به سابقه نبوده است.
وی گردهمایی دستگاه‌های مسئول و متولی در قالب مجتمع ویژه شوق زندگی را یکی از رویکردها و کارکردهای مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی به منظور حمایت از اشخاص آسیب‌دیده عنوان کرد. القاصی‌مهر، به سازمان بهزیستی پیشنهاد کرد تا در صورت ضرورت و امکان، شعبی از مجتمع ویژه شوق زندگی در بخش‌های مختلف استان تهران ایجاد کند و گفت: دستگاه قضا آمادگی لازم را برای حمایت همه‌جانبه در این زمینه دارد.
شوق زندگی تجلی عالی‌ترین سطح همکاری دستگاه‌ها
محمد صاحبکار خراسانی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی قوه قضائیه با اشاره به اینکه اخیراً آیین‌نامه حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست در هیأت وزیران تصویب شده که اقدامی مهم برای حمایت از حقوق این کودکان است، گفت: نخستین بار، مجتمع شوق زندگی در سال ۱۴۰۰ در شهر مشهد راه‌اندازی شد و اقدام مبتکرانه‌ای بود. پس از آن در همدان و شیراز راه‌اندازی شد و اکنون چهارمین مجموعه افتتاح می‌شود تا با توجه به الگوی بومی هر شهر و با مشارکت و حضور خیران، این خدمات توسعه یابد و مورد توجه قرار گیرد.
این مجتمع‌ها را توسعه می‌دهیم
علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز افتتاح این مجتمع را یک شتاب دهنده خدمات اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و در جمع خبرنگاران گفت: امروز در عالی‌ترین سطح همکاری و هماهنگی میان قوه قضائیه و وزارت دادگستری و بهزیستی یک سازه ستادی مانا را افتتاح کردیم.
وی با اشاره به اینکه مقامات قضایی با سرعت و شتاب لازم کارها را پیگیری می‌کنند، افزود: بر آن هستیم با توصیه وزیر دادگستری این مجموعه را توسعه و رونق دهیم تا در راستای مردمی‌سازی دولت و دولت الکترونیک، خدمات هوشمند مبتنی بر سرمایه اجتماعی را بیش از گذشته ارائه دهیم.

 

بــــرش

همکاری دستگاه‌ها برای تسریع در رسیدگی به مشکلات
در مجتمع‌های شوق زندگی

«مجتمع‌های شوق زندگی» با هدف رسیدگی به امور اطفال، مهجورین، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده احداث شده‌اند. با راه‌اندازی این مجتمع‌ها فرایند اداری طولانی برای رسیدگی به مشکلات کودکان و مهجورین کاهش می‌یابد. مدل اجرایی در این مجتمع‌ها به این صورت است که نظارت عالیه بر عهده دادستانی هر شهر است. مدیریت اجرایی با سازمان بهزیستی کشور و شهرداری‌هاست و خیرین هم در این کار نقش دارند. البته همه بخش‌ها مثل نیروی انتظامی مکمل این کار بزرگ هستند. در مجتمع‌های شوق زندگی یک دادیار و نماینده پزشکی قانونی در کنار کارشناسان و مددکاران اجتماعی حضور خواهد داشت تا در مواردی که نیاز به حکم قضایی وجود دارد، سریعتر حکم صادر شود تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سه
 - شماره هشت هزار و سیصد و سه - ۲۴ مهر ۱۴۰۲