صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سه - ۲۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سه - ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره:

ایران نمی‌تواند در وضع فعلی منطقه تماشاچی باشد

وزیر امور خارجه ایران نسبت به گسترش جبهه‌های درگیری در صورت عدم متوقف‌شدن‌ تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه هشدار داد و اعلام کرد که ایران نمی‌تواند نسبت به این وضع تماشاچی باشد.
حسین امیرعبداللهیان که در آخرین مقصد از سفر خود به کشورهای منطقه، به قطر  رفته بود، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرد که اگر توقف تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام نشود، گسترش جبهه‌های جنگ بعید نخواهد بود و احتمال این امر هر لحظه بیشتر می‌شود. امیرعبداللهیان در گفت وگو با این شبکه قطری با اشاره به وضعیت حال حاضر منطقه گفت: به رژیم صهیونیستی از طریق حامیانش اعلام کردیم که اگر جنایت‌هایش در غزه متوقف نشود، فردا دیر خواهد بود. وی افزود: امیدواریم که تلاش‌های سیاسی مانع گسترش دایره جنگ شود در غیر این صورت هیچ‌کس نمی‌داند که در ساعات آتی چه اتفاقی رخ خواهد داد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین هشدار داد: ایران نمی‌تواند نسبت به این وضع تماشاچی باشد.
 وزیر خارجه ایران درباره دیدار و رایزنی با دبیرکل حزب‌الله لبنان هم گفت: در جریان دیدارم با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان مطلع شدم که تمام سناریوها مطرح است. او اضافه کرد که اگر امریکا و رژیم صهیونیستی این سیاست‌ها را متوقف نکنند، دایره جنگ متوقف نخواهد شد و اگر دایره جنگ گسترش یابد امریکا نیز خسارت‌های سنگینی متحمل خواهد شد. امیرعبداللهیان افزود: تداوم تجاوزها و نبود راه‌حل سیاسی به مثابه ریختن هیزم روی آتش است و باعث می‌شود که امور از کنترل خارج شود.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه تأکید کرد که منطقه و طرف‌های فعال در آن تماشاچی نخواهند ماند.
وی با تأکید بر اینکه حزب‌الله تمام خطوط قرمز را مشخص کرد و اقدامات مناسب در هر مرحله را اتخاذ خواهد کرد، گفت: به صهیونیست‌ها می‌گویم اگر دنبال جنگ هستید با نیروهای نظامی بجنگید نه زن‌ها و کودکان. امیرعبداللهیان در ادامه گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی آرزوها و رؤیاپردازی‌هایی دارد، اما اکنون خودش و کابینه‌اش ساکت شده و واشنگتن جلو آمده است تا از مجسمه و عروسک رژیم صهیونیستی محافظت کند. وزیر خارجه ایران هشدار داد: اگر رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرد که وارد غزه شود، رهبران مقاومت آن را به قبرستان نظامیان اشغالگر تبدیل خواهند کرد. امیرعبداللهیان همچنین پیش از ترک دوحه اعلام کرد: در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان به طور فعالانه شرکت خواهیم کرد. همچنین روز گذشته منابع رسانه‌ای از رایزنی تلفنی وزرای خارجه چین و ایران درخصوص درگیری‌های غزه خبر دادند.

 

بــــرش

تحرکات دیپلماتیک برای توقف جنگ
سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان درحالی پایان یافت که رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای توقف جنگ در غزه و کاهش آلام فلسطینیان، افزایش یافته است. از جمله نشانه‌های شدت یافتن تلاش‌های دیپلماتیک ایران، حجم رایزنی‌ها، تماس‌ها، ملاقات‌ها و دیدارهایی است که در مدت یک هفته اخیر انجام شده است. گذشته از دیدارهای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مقامات عراق، لبنان، سوریه و قطر، باید تماس‌های دیپلماتیک رئیس جمهور را نیز در این فرایند لحاظ کرد. آیت الله رئیسی در مدتی که از جنگ اخیر غزه می‌گذرد، با سران عراق، سوریه، قطر، عمان و ولیعهد عربستان سعودی درباره بحران اخیر منطقه، کنترل آن و راه‌های کمک به مردم فلسطین، تبادل نظر کرده است. آخرین تماس‌ها از این دست، گفت‌ و گوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه بود که البته به خواست مکرون انجام شد. به نظر می‌رسد همین عزم دیپلماتیک ایران بود که کشو‌های به نسبت ساکت، همچون اردن و مصر را نیز از انفعال خارج کرده و زمینه کنش دیپلماتیک آنها را فراهم کرد؛ کنشی که به ویژه در مخالفت با کوچ اجباری فلسطینیان از غزه، از سوی این دو کشور ابراز شد.
به هر رو، سخن واحد جمهوری اسلامی ایران در همه این تلاش‌ها، پایان هرچه سریع تر جنگ و کاهش رنج و درد مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه است. اما این تأکید به معنای دست بسته بودن یا انفعال سیاست خارجی ایران نیست. شواهد حاکی است جمهوری اسلامی ایران، به همان میزان که بر توقف جنگ تأکید دارد، برای پیامدهای ناشی از گسترش جنگ نیز آماده است. هشدار امیرعبداللهیان در گفت و گو با «الجزیره» نسبت به گسترش جبهه‌های درگیری در صورت متوقف‌شدن‌ نشدن تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، در گفت و گوی رؤسای جمهور ایران و فرانسه هم تکرار شد. آیت الله رئیسی به مکرون هشدار داد «در صورتی که رژیم صهیونیستی به‌دنبال جبران شکست خود با تداوم این جنایات باشد، ابعاد تحولات گسترش خواهد یافت.» از این رو، مجموع تحولات، بیانگر یک حقیقت واحد، اما دارای دو چهره متفاوت است؛ جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف جنگ و نیز کنارگذاشتن قطعی ایده کوچ اجباری فلسطینیان از غزه است، درعین حال برای تحولات آتی درصورت گسترش جنگ هم آماده است.

جستجو
آرشیو تاریخی