افزایش 25 درصدی صادرات محصولات لبنی
در نیمه نخست سال جاری 281 هزار و 450 تن فرآوردههای لبنی به ارزش 381 میلیون و 186 هزار دلار صادر شده است
امین محمودی
خبرنگار
فرآوردههای لبنی یکی از مهمترین کالاهای صادراتی بخش کشاورزی است که طی سالیان اخیر ارزآوری زیادی برای کشورمان به همراه داشته، به طوری که هماکنون بخش زیادی از بازار کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای اوراسیا در اختیار صادرکنندگان ایرانی است.
با توجه به حمایتهای دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر، نه تنها صادرات لبنیات با کاهش روبهرو نشده، بلکه رشد قابلتوجهی را نیز تجربه کرده است. در حال حاضر ایران صادرکننده انواع محصولات لبنی به 50 کشور دنیا است و آورده ارزی صادرات لبنیات طی سالهای اخیر برای کشور سالانه 700 میلیون دلار بوده است. کارشناسان صنایع لبنی معتقدند کیفیت بالا و استانداردهای بینالمللی محصولات ایرانی، تنوع محصولات لبنی و شیری تولیدی، قیمت مناسب و رقابتی و توانایی تأمین و تولید به میزان کافی برای تأمین نیازهای داخلی و صادرات به بازارهای جهانی، از مهمترین دلایل رشد صادرات لبنیات ایران به دیگر کشورها بوده است.
افزایش قیمتی نداشتیم
از طرف دیگر در بازار داخل نیز قیمت لبنیات با افزایش روبهرو نشده است به طوری که محمدرضا بنیطبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در این ارتباط اظهار کرد: غیر از 4 محصولی که دارای قیمت مصوب هستند، نرخ سایر محصولات به صورت عرضه و تقاضا و بر اساس آییننامه تولیدات ساخت داخل مشخص میشود.
وی افزود: قیمت سایر محصولات لبنی بر اساس هزینه تمام شده با در نظر گرفتن 17 درصد سود تولید میشود که البته این نرخها نیز باید مورد تأیید سازمان حمایت قرار گیرد.
بنیطبا درباره افزایش قیمتهایی که توسط برخی برندهای صنایع لبنی در بازار مشاهده میشود، گفت: برخی برندها در خردادماه که قیمت شیرخام افزایش یافت و اجازه افزایش 30 درصدی محصولات به آنها داده شد محصولات خود را به یکباره گران نکردند و برای از دست ندادن بازار خود آن را به تدریج اعمال کردند.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ادامه داد: از خردادماه سال جاری قیمت محصولات لبنی تنظیم بازاری و غیرتنظیم بازاری حداکثر 30 درصد افزایش قیمت داشته است و در صورتی که گرانفروشی مشاهده شود، توسط سازمان حمایت برخورد صورت میگیرد.
افزایش 25 درصدی صادرات
جزئیات صادرات محصولات لبنی در نیمه نخست سالجاری
در نیمه نخست سالجاری 63 میلیون و 537 هزار دلار یا 48 هزار و 930 تن پنیر صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 56 میلیون و 392 هزار دلار یا 43 هزار و 640 تن پنیر صادر شده بود.
از طرف دیگر در این بازه زمانی 65 میلیون و 699 هزار دلار یا 62 هزار 689 تن خامه و شیر صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 36 میلیون و 561 هزار دلار یا 41 هزار و163 تن خامه و شیر صادر شده بود.
همچنین در این بازه زمانی 27 میلیون و 103 هزار دلار یا 59 هزار و 399 تن دوغ و کفیر صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 17 میلیون و 909 هزار دلار یا 36 هزار و 919 تن دوغ و کفیر صادر شده بود. در نیمه نخست سالجاری 7 میلیون و 455 هزار دلار یا 15 هزار و281 تن ماست صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 6 میلیون و 45 هزار دلار یا 12هزار و 950 تن ماست صادر شده بود. شیرخشک صنعتی و اطفال نیز یکی دیگر از فرآوردههای لبنی است که سهم زیادی به لحاظ وزنی و ارزش در صادرات، طی نیمه نخست سالجاری داشته به طوری که در این بازه زمانی 148میلیون و 604 هزار دلار یا 56 هزار و 833 تن شیرخشک صنعتی صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 118 میلیون و 15 هزار دلار یا 46 هزار و 78 تن شیرخشک صنعتی صادر شده بود.
همچنین در این بازه زمانی 36 میلیون و 405 هزار دلار یا 21 هزار و 61 تن بستنی صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 37 میلیون و 379 هزار دلار یا 22هزار و 70 تن بستنی صادر شده بود. در نیمه نخست سالجاری 21 میلیون و 51 هزار دلار یا 5 هزار و 940 تن کره صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 22 میلیون و 941 هزار دلار یا 6 هزار و 282 تن کره صادر شده بود.
برش
رشد کمی و کیفی
براساس آمارهای گمرک در نیمه نخست سالجاری 281 هزار و 450 تن فرآوردههای لبنی به ارزش 381 میلیون و 186 هزار دلارصادر شده، به طوری که طبق این آمار بیشترین میزان صادرات وزنی مربوط به خامه، شیر، شیرخشک، دوغ و کفیر و بیشترین صادرات از نظر ارزشی نیز مربوط به شیرخشک و پنیر بوده است.
این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 224 هزار و 294 تن فرآورده لبنی به ارزش 309 میلیون و 364 هزار دلارصادر شده بود که این امر نشاندهنده رشد 25 درصدی به لحاظ وزنی و حدود 23 درصدی به لحاظ ارزشی است.