صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

وفور و ارزانی در عرضه میوه‌های پاییزی

پیش‌بینی می‌شود تولید مرکبات و کیوی نسبت به سال قبل ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش یابد

میوه‌های زمستانی و تابستانی 4 فصل شدند در گذشته علی‌رغم وجود 4 فصل همزمان در کشور، میوه‌های فصول مختلف همیشه در دسترس نبود اما خوشبختانه چند سالی است فاصله ورود میوه‌ها و صیفی‌جات تازه به بازار کم شده است به طوری که سیب‌زمینی و پیاز تازه بلافاصله بعد از عید و در فروردین ماه به بازار می‌آیند

 در دومین هفته پاییز و در حالی که هنوز سایر میوه‌های پاییزی مانند پرتقال به بازار وارد نشده‌اند، به تدریج میوه‌های پاییزی از نوبرانگی فاصله می‌گیرند و به عرضه انبوه نزدیک می‌شوند. نارنگی، انار، لیمو شیرین و خرمالو، حالا در تمام میوه‌فروشی‌ها دیده می‌شوند و فقط جای پرتقال خالی است که این میوه هم تا هفته‌های آینده به بازار می‌رسد.
نگاهی به قیمت انواع میوه‌های پاییزی نشان می‌دهد نه‌تنها انار و نارنگی، بلکه خرمالو نیز با قیمت نسبتاً مناسبی در مغازه‌ها عرضه می‌شوند. خوشبختانه امسال انواع میوه‌ها با سرمازدگی مواجه نشده‌اند و میوه‌های پاییزی هم با کمبود روبه‌رو نیستند.
 به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل قیمت نسبتاً مناسب میوه‌ افزایش تولید باشد. رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه باغداران کشور نیز در روزهای گذشته از رشد دو برابری تولید محصولات باغی با توجه به شرایط اقلیمی مناسب خبر داده بود. مجتبی شادلو تأکید کرده بود: با توجه به شرایط مساعد تولید در اکثر استان‌ها، پیش‌بینی می‌شود که تولید مرکبات و کیوی نسبت به سال قبل ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش یابد که البته برای جمع‌بندی نهایی تا پایان فصل برداشت باید منتظر ماند.
به گفته شادلو براساس برآوردها، امسال بیش از ۵۰ درصد محصولات تولیدی در حوزه باغی باید صادر شود تا دچار مشکلات بازار و خسارت تولیدکنندگان نباشیم.
مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان نیز بازار میوه و صیفی را همراه با آرامش دانسته و پیش‌بینی کرده است با توجه به افزایش ۱.۵ برابری تولید میوه‌های پاییزی و میزان عرضه در برابر تقاضا و فراوانی عرضه میوه‌های پاییز و تابستانه در کنار یکدیگر، بازار هیچ گونه تغییری نسبت به هفته قبل نداشته است.
اکنون قیمت هر کیلو پرتقال ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان، خرمالو ۱۵ تا ۲۷ هزارتومان، ازگیل ۷۰ تا ۱۳۰ هزارتومان، لیموشیرین ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان، کیوی ۲۵ تا ۳۵ هزارتومان، انار ۱۵ تا ۳۰ هزارتومان، انار صادراتی ۴۵ هزارتومان و نارنگی ۱۰ تا ۳۵ هزارتومان است.
همچنین قیمت میوه‌های وارداتی نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است و قیمت موز اکوادور ۵۵ تا ۶۰ هزارتومان، موز هندی ۳۷ تا ۴۵ هزارتومان و هر کارتن آناناس ۶ تایی یک میلیون تا یک میلیون و ۱۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.
میوه‌های زمستانی و تابستانی
 4 فصل شدند
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به ورود زودتر میوه‌های پاییزی به بازار گفت: در گذشته علی‌رغم وجود 4 فصل همزمان در کشور، میوه‌های فصول مختلف همیشه در دسترس نبود اما خوشبختانه چند سالی است فاصله ورود میوه‌ها و صیفی‌جات تازه به بازار کم شده است به طوری که سیب‌زمینی و پیاز تازه بلافاصله بعد از عید و در فروردین ماه به بازار می‌آیند. در واقع اکنون میوه‌های زمستانی و تابستانی 4 فصل شده‌اند.
وی افزود: از چند سال گذشته تقریباً از ماه آخر تابستان میوه‌های پاییزی عرضه می‌شوند و اگر به عنوان نمونه نارنگی نوبرانه ترش بود اما اکنون نارنگی‌ها از ابتدا شیرین هستند. دلیل این موضوع هم به استفاده کشاورزان از تکنولوژی به روز در کشاورزی بازمی‌گردد که موجب رشد بازدهی و کیفیت محصول شده است.
کارگر ادامه داد: اکنون دیگر کشاورزان منتظر عرضه میوه در فصل مربوط به خودش نیستند مثلاً هندوانه‌هایی که در شب یلدا به بازار می‌آید تازه و در همان فصل در میناب برداشت شده است.  رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با تأکید بر اینکه مدیریت مصرف میوه در کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: میزان مصرف میوه نسبت به قبل کمتر شده است و دیگر میوه در مقادیر زیاد خریداری نمی‌شود. ما فراوانی میوه را داریم اما مصرف سابق را نداریم.

 

بــرش

آفت زدگی و سرمازدگی میوه نداشتیم
کارگر درباره قیمت میوه از ابتدای سال تاکنون گفت: امسال میانگین قیمت انواع میوه مناسب بود چون آفت‌زدگی و سرمازدگی نداشتیم. اگرچه قیمت بعضی از میوه‌ها از نظر خریداران بالا بود که واقعاً همین‌طور هم بوده است. اکنون گران‌ترین میوه در بازار آناناس است که وارداتی است و در زمره کم‌مصرف‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شود. هندوانه و پیاز هم جزو ارزان‌ترین میوه و صیفی‌جات هستند. وی گرانی میوه‌ها را مقطعی عنوان کرد و افزود: اگر قیمت میوه یا صیفی مانند پیاز یکباره بالا برود در پروسه‌ای 15 تا 20 روزه قیمت آن متعادل می‌شود تا دلیل به وجود آمدن گرانی رفع شود. کارگر اظهار کرد: میوه‌های نوبرانه بهار گران‌تر از نوبرانه‌های پاییزی هستند و امسال هم میوه‌های پاییزی با قیمت‌های بالا وارد بازار نشدند. وقتی میوه در زمان نوبرانگی گران نباشد، نشان‌دهنده فراوانی آن است.  رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با تأکید بر ضرورت استانداردسازی در تولید و عرضه میوه بیان کرد: انواع میوه‌ها باید دارای کد پیگیری باشند تا بتوان از این طریق محصول را از زمان تولید تا مصرف پیگیری کرد و چنانچه تخلفی در قیمت صورت بگیرد، مشخص شود در چه مرحله‌ای رخ داده است.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی