اخبار

افزایش تولید در
«بام نفت ایران»
مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران با اشاره به اینکه تولید واقعی نفت خام این شرکت به بیش از ۵۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است، گفت: این روند حاصل تلاش شبانه‌روزی مدیریت‌های ذی‌ربط در ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب و تلاش جهادی همکاران شرکت نفت و گاز گچساران است.
به گزارش چابک آنلاین،غلامرضا کمالی در نشست پیش‌بینی پنج‌ساله بهره‌دهی چاه‌های شرکت نفت و گاز گچساران (نیمه‌دوم سال ۱۴۰۲) گفت: این شرکت در محدوده چهار استان خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر و با بهره‌برداری از ۱۶ میدان فعال نفت و گاز، در حال فعالیت است.
وی افزود: با وجود حجم بالای مشکل در تأسیسات، از نظر مقدار تولید مقام دوم را در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب داریم و توانسته‌ایم حدود ۱۰۰درصد از برنامه تولیدی خود را در نیمه‌نخست امسال محقق کنیم.

نفت به ۹۰دلار بازگشت
قیمت نفت در معاملات روز جمعه، تحت تأثیر نگرانی سرمایه‌گذاران از تحولات خاورمیانه، حدود 6 درصد جهش یافت و نفت برنت بزرگ‌ترین رشد هفتگی از فوریه را رقم زد. بهای معاملات نفت برنت با چهار دلار و ۸۹ سنت معادل ۵.۷ درصد افزایش، در ۹۰ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با چهار دلار و ۷۸ سنت معادل ۵.۸ درصد افزایش، در ۸۷ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد.
هر دو شاخص، بزرگ‌ترین رشد هفتگی را از آوریل به ثبت رساندند. نفت برنت حدود ۷.۵ درصد رشد هفتگی داشت که بزرگ‌ترین رشد هفتگی این شاخص از فوریه بود. وست تگزاس اینترمدیت هم حدود ۵.۹ درصد رشد هفتگی داشت.  درگیری میان مبارزان فلسطینی و رژیم صهیونیستی، تأثیر چندانی بر عرضه نفت و گاز جهان نداشته است زیرا رژیم صهیونیستی، تولیدکننده بزرگی نیست.
با این حال، سرمایه‌گذاران و ناظران بازار، به ارزیابی وضعیت فعلی و پیامدهای احتمالی آن بر عرضه نفت کشورهای خاورمیانه مشغول هستند.  بعضی از ساکنان غزه، روز جمعه خانه‌های خود را ترک کردند تا از مسیر حمله رژیم صهیونیستی خارج شوند. رژیم صهیونیستی به ساکنان شمال غزه، ۲۴ ساعت مهلت داده است تا این منطقه را ترک کنند. جواد اوجی، وزیر نفت کشور روز جمعه پیش‌بینی کرد قیمت نفت به‌دلیل وضعیت فعلی خاورمیانه به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.
به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی، برنامه‌های مورد حمایت امریکا برای عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است که نشان‌دهنده تغییر سریع نظر این کشور درباره اولویت‌های سیاست خارجی هم‌زمان با تشدید تنش‌ها در منطقه است. این مسأله ممکن است روی عرضه نفت عربستان سعودی، تأثیر داشته باشد زیرا طبق گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، این کشور پیش‌تر به کاخ سفید اعلام کرده بود تمایل دارد تولید نفت خود را افزایش دهد تا به انعقاد این توافق کمک کند.

جستجو
آرشیو تاریخی