صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در نشست رسانه‌ای کنسرت «خاطره سازها» عنوان شد

تولید موسیقی به ابتذال رسیده است

«ما دوستان قدیمی هستیم و بارها با‌ هم کارکرده‌ایم و این بارهم قراراست در کنار چهارخواننده روی صحنه اجرای زنده داشته باشیم. پلی بکی هم درکارنیست.» این بخشی از فحوای کلام چهارخواننده موسیقی پاپ است که تلاششان  جلب حمایت مردم برای دوباره به صحنه آمدن و دیده شدن است. صحبت‌هایی که روز گذشته در نشست خبری این کنسرت درتالار وحدت مطرح شد. این کنسرت که عنوان آن «خاطره‌سازها»ست، قرار است 25و 26 مهر ماه در تالار وحدت برگزار شود.

می خواهیم توجه نسل قدیم را جذب کنیم
سجاد عزیزی، شاعر و تهیه‌کننده این کنسرت درخصوص قطعاتی که قرار است اجرا شود، گفت: تاریخ هنر نشان داده اصالت برمی‌گردد. به‌همین دلیل همان‌طورکه امروزبیشترین تولیدات شاعران غزل است، ما نیز براین باوریم این حرکت، شروع دوران ماست و ابتدا می‌خواهیم توجه نسل قدیمی را جذب کنیم. البته که قرار نیست فقط آثار قدیمی را اجرا کنیم ولی آثار جدیدی هم تولید کرده‌ایم که اجرا می‌شود.
او در ادامه به معضلات موسیقی امروز اشاره کرد و اظهار داشت: تولیدات موسیقی امروز ما به کالاهای فروشی تبدیل شده‌اند و پس‌از مدتی هم تاریخ انقضای آنها می‌گذرد. همانند کالاهایی که با تغییر فصل کنار گذاشته می‌شوند اما نکته مهم، اهمیت دادن به اشعار است. به‌طور مثال با شنیدن آثار آقای بابک بیات متوجه خواهید شد خواننده، آهنگساز و شعر در یک سطح خوب قرار دارند ولی امروزه تولید موسیقی به ابتذال رسیده است. البته منظور از ابتذال دم‌دستی بودن کار است. بنابراین هدف ما این است با برگزاری این کنسرت، تاریخ موسیقی خود را ورق بزنیم و زیر نکات آن خط بکشیم و دوباره به آنها عمل کنیم. درحقیقت هدف ما اهمیت دادن به موسیقی و اجرای درست است و امیدوارم بتوانیم همین کنسرت را در شهرستان‌ها و دوباره در تهران برگزار کنیم. البته سعی‌مان بر این است دیگر خواننده‌های خاطره‌ساز هم به جمع ما اضافه شوند؛ یا به‌صورت میهمان یا در کنار ما.
«خاطره‌سازها» هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود
مهدی مقدم هم در جملاتی گفت: «کوچک‌ترین فرد گروه از نظر کسوت هستم و افتخار می‌کنم که دراین جمع پرستاره و درخشان حضور دارم. اگرچه قبل از ما خاطره‌سازها بسیار بودند و بعد از ما هم خواهند بود و این اتفاق هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. به‌همین جهت استفاده از واژه نوستالژی نباید برای کسی سوءتفاهم شود، چه کسانی که در خارج از کشور خوانده‌اند و نوستالژی ساخته‌اند و چه کسانی که امروز می‌خوانند هم روزی نوستالژی خواهند شد.
او در ادامه افزود: این انتظار وجود ندارد که در اولین دیدارمان آن هم پس از سال‌ها سالن از حضور مردم مملو شود چراکه در شرایطی این کنسرت برگزار می‌شود که عادلانه نیست. اما از سوی دیگر در اتفاقی حضور خواهیم یافت که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد و خاطره‌های آن باقی می‌ماند. قدردان آنهایی هستیم که می‌آیند و آنها هم که نمی‌آیند به این دلیل نیست که نمی‌خواهند حمایت کنند. به هر حال شرایط سختی است و شاید بسیاری توانایی مالی کافی را نداشته باشند.

فضایی برای ظهور جوانان
محمدرضا چراغعلی، آهنگساز هم درباره برگزاری این کنسرت اظهارداشت: «درکنارهم قرارگرفتن مجموعه‌ای از هنرمندان که هر‌کدام، یک‌بار قله موسیقی را فتح کرده‌اند، کار آسانی نیست. دوستان موسیقی پاپ، تیم‌های رسانه‌ای زرد دارند که به کمک آنها به‌خوبی تبلیغات می‌کنند ولی ما تیم رسانه‌ای واقعی می‌خواهیم؛ زیرا تلاش کرده‌ایم موسیقی خوب را به گوش مردم برسانیم و به رسانه سبز هم نیاز داریم. امیدوارم نتیجه این کنسرت، فضایی برای ظهور جوانانی باشد که معیارهای برگزاری یک اجرای درست را می‌دانند. خیلی از تولیدات موسیقی امروز را برای گوش دادن در محیط خانواده مناسب نمی‌دانم. امیدوارم دوستان نسل جدیدی بیایند که به ما یاد بدهند.
او درباره جایگاه این موسیقی در بین جوانان ‌بیان کرد: نسل امروز بسیار باهوش است. شاید نسل جوان در کنسرت‌های پاپ شرکت کند ولی این برای تخلیه انرژی آنهاست. من با خوانندگان جدید که کار می‌کنم، هیچ‌کدام کارهای خوانندگان پاپ امروزی را نمی‌خوانند و نمی‌خواهند شبیه آنها شوند. ما به‌عنوان والدین باید سلیقه فرهنگی کودک خود را شکل دهیم ولی نه به اجبار، چون خود آنها بهترین انتخاب را خواهند کرد.

این مسیر باید تداوم داشته باشد
حمید غلامعلی نیز گفت: از همه کسانی که قبلاً در موسیقی حضور داشتند و درخشیدند دعوت می‌کنیم با ما همراه شوند زیرا این اتفاق محدود به ما چهار نفر نیست. اتفاقی است که اکنون در موسیقی پیش آمده و طی یکی-دو روز شکل نگرفته و با یک کنسرت و دو کنسرت هم درست نمی‌شود و باید ادامه‌دار باشد. همچنان که می‌شنوم برخی از جوانان قطعاتی که سال ۶۶ خوانده‌ام را بازخوانی کرده‌اند.

پلی‌بک اجرا نمی‌کنیم
قاسم افشار نیز در این نشست رسانه‌ای ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کنسرت بیان داشت: «خوشحالم بعد از یک سکوت بسیار طولانی، در کنار دوستان خوبم قرار است اتفاق خوبی را رقم بزنیم. ما دوستان قدیمی هستیم و بارها با هم کار کرده‌ایم ولی اتفاق مهمی که در این رویداد رخ می‌دهد، حضور چهار خواننده، کنار هم روی صحنه اجراست. امیدوارم این اتفاق ادامه‌دار باشد. کسانی که قرار است به تماشای این اجرا بنشینند، بدانند که قرار است موسیقی بشنوند و پلی‌بکی در کار نیست، همه چیز زنده است.»

امیدوارم بتوانیم آبروداری کنیم
چنگیز حبیبیان نیز در جملاتی گفت: ما هر چقدر هم کار خوب داشته باشیم ولی اگر بازتاب نداشته باشد و از رسانه‌ای پخش نشود، فایده‌ای نخواهد داشت. این رسانه‌ها هستند که به ما کمک می‌کنند. امیدوارم حالا که پس از سال‌ها دوری از صحنه آن هم به‌دلایل مختلف، کنسرت برگزار می‌کنیم، بتوانیم آبروداری کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی