صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

چرا تل‌آویو به دنبال کوچ اجباری ساکنان غزه است؟

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

رژیم صهیونیستی در حالی دستور تخلیه غزه را صادر کرده که همچنان به نسل‌کشی و جنایات ادامه می‌دهد و با برخورداری از امنیت رسانه‌ای و پشتیبانی نظامی و سیاسی اروپا و امریکا، و اغماض سازمان‌های بین‌المللی، از تداوم و تشدید آن ابایی ندارد. رژیم صهیونیستی روز جمعه از ساکنین غزه خواست تا ظرف 24 ساعت منازل خود را ترک و به سمت جنوب حرکت کنند. نیروی هوایی رژیم اشغالگر قدس اعلامیه‌هایی را در نوار غزه پرتاب کرد که در آن از ساکنان خواسته شد، خانه‌هایشان را تخلیه کنند و به سمت جنوب بروند. در همین رابطه نیز بیمارستان العوده در منطقه جبالیا واقع در شمال غزه اعلام کرد که ارتش اسرائیل تهدید کرده که این بیمارستان باید تخلیه شود. ارائه این نوع هشدار از سوی رژیم صهیونیستی یک تکنیک چندمنظوره است که با ایجاد فاجعه انسانی و بهداشتی در این منطقه، اهداف متنوعی را از جمله ایجاد جنگی روانی در خود جای داده است.
صهیونیست‌ها با به‌کارگیری شگرد تخلیه غزه در محاصره، از یک‌سو فشار به مردم این منطقه را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر با تشدید تهدیدات، جنگ روانی را در غزه راه‌اندازی می‌کنند. این در حالی است که حماس همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد. روز گذشته نیز گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس، با وجود حجم سنگین توپخانه رژیم، تل‌آویو را هدف حملات موشکی خود قرار دادند. با این حال سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد که در پی حملات جنگنده‌های رژیم اشغالگر در نوار غزه، حدود پنج‌هزار و پانصد خانه به‌طور کامل تخریب شده‌اند.
 علاوه بر شدت جراحات در این منطقه، استفاده از بمب‌های ممنوعه فسفر سفید این پیام را می‌رساند که ارتش این رژیم قرار است در برنامه آتی، یک فاجعه انسانی را با اتکا به غرب رقم بزند. بویژه که اکنون محموله‌های تسلیحات پیشرفته و مهمات جدید امریکایی را در اختیار گرفته و توسط ناوهای انگلیسی پشتیبانی می‌گردد. رژیم صهیونیستی در تاریخ ثابت کرده توانایی جنگ فرسایشی را ندارد و در حال حاضر تمام توانایی خود را برای آنچه نابودی حماس می‌نامد وارد میدان کرده تا با یک ضرب الاجل به اهداف خود دست یابد. کوچ اجباری مردم این منطقه با اهداف مشخصی توسط این رژیم دنبال می‌گردد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت؛

ناامنی و تداوم نسل‌کشی
هشدار به حمله و دستور تخلیه غزه از جوانب گوناگون محل بررسی است.‌ اکنون غزه در محاصره کامل قرار دارد و گذرگاه رفح تنها شاهراه حیاتی اتصال به دنیای بیرون این منطقه، در قبضه و زیر آتش‌باران رژیم اشغالگر قرار دارد. این درحالی است که طی چند روز گذشته مقامات این رژیم امنیت آن‌را تضمین کرده بودند؛ ‌ضمانتی تصنعی که در حملات موشکی ارتش صهیونیستی به مردم در حال گذر از این مسیر، خود را نشان داد. روز گذشته ارتش رژیم غاصب به کاروان‌های آوارگان فلسطینی که در حال حرکت به سوی جنوب نوار غزه بودند، حمله کرد که منجر به شهادت ۷۰ تن و زخمی‌شدن بیش از ۲۰۰ نفر دیگر از آنان شد. پیشتر نیز کامیونهای حامل دارو و غذای ارسالی از طرف مصر هدف موشک قرار گرفته بود تا روند محاصره وحشیانه چند منظوره کامل شود.
در نتیجه باید گفت که ارتش صهیونیستی تلاش دارد از یک سو با افزایش بمباران نوار غزه و از سوی دیگر با آتش‌باران قسمت جنوبی و گذرگاه رفح مردم را در یک زندان جهنمی اسیر کند تا پازل نسل‌کشی را تکمیل کند. به موازات حجم بالای حملات و کشتار کودکان و غیرنظامیان که صحنه‌های دلخراشی را پیش دیدگان مردم قرار داده، استفاده از کلیدواژه‌هایی چون «سپرانسانی» می‌تواند میزان تاب‌آوری مردم را کاهش داده و حماس را که همچنان در خط مقاومت با حمایت مردم نقش‌آفرینی می‌کند، تحت فشار قرار دهد.
ارتش رژیم صهیونیستی با هدف توجیه حملات خود به غیرنظامیان و مناطق مسکونی در نوار غزه مدعی است، اعضای گردان‌های عزالدین قسام در تونل‌ها و زیر منازل غزه و همچنین در ساختمان‌هایی که غیرنظامیان در آن زندگی می‌کردند، مخفی شده‌اند. البته اشغالگران صهیونیست هر لحظه شرایط را برای مردم سخت‌تر می‌کنند و بنا بر آنچه که دیروز المیادین گزارش داد، در ادامه ارتکاب جنایات خود، تمام گذرگاه‌ها را بسته‌اند و اکنون هیچ جای امنی برای مردم وجود نداشته و امدادرسانی به سختی انجام می‌شود.
 به‌هر روی، هدف اصلی این اقدامات حتی با وجود اظهارات انحرافی مقامات رژیم صهیونیستی، «نابودی کامل حماس برای همیشه» نیست بلکه هدف، قلع و قمع مردم غیرنظامی و خالی کردن این منطقه از سکنه است. رؤیایی دیرینه که در طول تاریخ اشغالگری به وضوح خودنمایی می‌کند.
 
ترمیم چهره شکست‌خورده
پس از غافلگیری میدانی و اطلاعاتی رژیم و فضاحت ساختار پرمدعای امنیتی که منجر به درهم شکستن هیبت رژیم اشغالگر شد، صهیونیست‌ها در تدارک انتقام و تلافی هستند تا خود را از موج انتقادهای داخلی و خارجی خلاصی داده و چهره شکسته خود را ترمیم کنند. از این‌رو این اقدام، در چهارچوب آرمان‌های این رژیم، نقطه بازگشتی است که می‌تواند تا حدودی صداهای داخلی را تعدیل کرده و زخم‌های رژیم غاصب را تسکین دهد. یکی از تحلیل‌گران نظامی صهیونیست روز گذشته با اذعان به پیچیدگی‌های عملیات طوفان الاقصی عنوان کرد که این عملیات بی‌شک از سوی فرماندهان و شخصیت‌های زبده حماس طراحی شده بود که مایه فریب ارتش شد.
علاوه برآن، نتانیاهو و حزب افراطی‌اش که متهم اصلی چنین واقعه‌ای در داخل هستند، تلاش می‌کنند با کشتار مردم غزه و دستاوردسازی، رضایت جامعه رژیم صهیونیستی را بدست آورده و از حجم انتقادهای وارد به خود بکاهند. بویژه که پیش از عملیات و در جریان تصویب قانون قضایی رژیم صهیونیستی و همچنین رفتارهای تند و افراطی کابینه، ‌او بشدت مورد انتقاد قرار داشت که موجب تجمعات اعتراضی شنبه‌ها شده بود.
انکار ناکارآمدی در تقابل با یک «ارتش کوچک در محاصره»
دیگر آنکه، در هم کوبیده شدن قدرت بازدارندگی و تضعیف رژیم غاصب در طوفان الاقصی، سبب شده تا مقامات در صدد موازنه‌سازی قدرت با حماس برآیند. کوچ اجباری مردم غزه که از حامیان اصلی مقاومت و به تبع آن جنبش حماس هستند، ‌ترفندی برای خالی کردن سنگر حماس است. ناکارآمدی ارتش رژیم در مقابله با استراتژی‌های نظامی حماس در یک جنگ نامتقارن، ‌ضربه حیثیتی برای ارتش پرطمطراق این دولت بود، زیرا گروه حماس با کمترین نیروها و امکانات نظامی و تجهیزات اطلاعاتی توانستند چیرگی خود را بر این رژیم ثابت کنند. از این‌رو، ‌نیروهای اطلاعاتی و نظامی اکنون با وجود آماده‌باش، هراسان از یک حمله تاکتیکی دیگر از سوی حماس و یا دیگر گروه‌های مقاومت و ناتوان از مقابله با آن، در تلاش‌اند تا با فشار بمباران غزه و پاک کردن صورت مسأله، هر‌گونه خطری را از خود دور کنند.
اما این منحصر به نوار غزه نمی‌شود، صهیونیست‌ها در تلاش‌اند با افزودن بار آتش روی غزه پیامی را به سایر گروه‌های مقاومت مخابره کنند که در صورت اقدام علیه رژیم اشغالگر، هدف انبوه موشک‌ها قرار خواهند گرفت. این اخطارها نشان‌دهنده وحشت ارتش از هشدارهای اخیر گروه‌های مقاومت است که در حال حاضر در مناطق مختلف فلسطین اشغالی بویژه مرزهای شمالی با لبنان، جبهه‌های رزمی را ترتیب داده است. هشدارهایی که در بطن خود هرگونه غافلگیری جدید را برای رژیم فراهم می‌کند و ناکارآمدی آن را بیش از گذشته رسوا می‌کند.
 
مانور رژیم صهیونیستی روی گذرگاه رفح و اخطار دوم برای تخلیه غزه
درچنین وضعیتی خانواده‌های غزه به امید عبور از گذرگاه مرزی رفح بین نوار غزه و سینا در مصر تجمع کرده‌اند، اما مشخص نیست که آیا اجازه ورود به مصر را خواهند یافت یا خیر. یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا پیشتر گفته بود که ایالات متحده با مصر، رژیم صهیونیستی و قطر برای باز کردن این گذرگاه برای خارجی‌ها یا دارندگان تابعیت دوگانه همکاری داشته است. این رفتار تبعیض‌آمیز، بدان معنی است که سایر فلسطینیان از این قانون برخوردار نمی‌شوند و احتمالاً باید در گذرگاه باقی بمانند.
همچنین روز گذشته دومین اخطار از سوی این رژیم صادر شد. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از طریق حساب کاربری خود در پلتفرم X در بیانیه‌ای که برای ساکنان شهر غزه مهم توصیف کرد، گفت: از غزه‌ای‌ها خواسته می‌شود برای حفظ امنیت خود نوار غزه را به سمت جنوب باریکه غزه ترک کنند.
در این میان واکنش برخی نهادهای بین‌المللی و اروپایی نیز جالب توجه است. از جمله آنها جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که بعد از حمایت از حملات رژیم صهیونیستی، اجرای طرح صهیونیست‌ها برای تخلیه بیش از یک میلیون نفر از شمال غزه را «در یک روز» کاملاً غیرممکن دانست و گفت، این کار منجر به بحران انسانی می‌شود. به معنایی انتقاد او تنها بر زمان و چگونگی تخلیه برقرار بوده و بر اصل ماجرا یعنی کوچ اجباری و جنایات رخ‌داده توسط اشغالگران، سرپوش گذاشته است.
در مجموع می‌توان گفت که رژیم غاصب صهیونیستی با همکاری دولت‌های غربی تلاش دارد که مردم ساکن نوار غزه را از ریشه خود و سرزمین مادری جدا کند، چه این جدا کردن، آنها را آواره کرده و بدترین سرنوشت را برایشان رقم بزند و چه زیر بمباران و حملات هوایی رژیم کشته شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی