صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیست‌محیطی شهرداری شیراز

 طی مراسمی و با حضور وزیر کشور، بالغ بر هزار میلیارد تومان پروژه زیست محیطی شهرداری شیراز افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
وزیر کشور در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیست محیطی شهرداری شیراز، اقدامات اجرایی شده در محل دفع پسماند برمشور را تدبیری مطلوب ذکر و اضافه کرد: شهرداری‌ها در بخش زیست‌محیطی با استفاده از سلول‌های دفن، یک مرحله جدیدی را ایجاد کرده‌اند که به سهم خود می‌تواند بازگشتی‌های زباله‌ها را دفن کند.
او با تأکید بر ضرورت این کار، تصریح کرد: این مهم در راستای مدیریت صحیح پسماند در دستور کار قرارگرفته که ضرورت دارد مطابق با دانش روز، تقویت و توسعه داده شود.
وزیر کشور گفت: شهرداری شیراز تدبیر و اقدام مطلوبی در محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور اندیشیده است و شهرهای اطراف پسماند خود را به این سایت منتقل می‌کنند.
وحیدی گفت: دو خط برای جداسازی و تبدیل کمپوست وجود دارد و مازاد آن برای دفن در دیگر نقاط مشخص‌ و مشابه این اقدام برای شیراز پیش‌بینی‌شده است که البته فناوری‌های جدید هم به کمک خواهد آمد.

تمرکز وزارت کشور بر تبدیل زباله به کمپوست در کلان‌شهرها
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز توصیه کرد که وزارت کشور در خصوص تبدیل زباله به کمپوست در کلانشهرها زمینه‌های اقدامات اجرایی را فراهم و اقدام به فراخوان سرمایه‌گذار کند.
مسعود زارعی افزود: شهرداری کلان‌شهر شیراز در جهت دفع زباله و بازیافت آنها تدابیر و برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده تا در آینده در این موضوع مهم دچار مشکل نشویم. او گفت: کمپوستی که اکنون در محل پردازش و دفع پسماندهای برمشور تولید می‌شود با حداقل استفاده از ظرفیت زباله بوده است که امیدواریم در آینده نه‌چندان دور حداکثر استفاده را از پسماند تولیدی شهر ببریم‌.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از وزارت کشور خواست تا به‌صورت متمرکز بر این موضوع بویژه در کلان‌شهرها تمرکز کند و در راستا اجرایی شدن آن، اقدام به فراخوان سرمایه‌گذاری شود.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز با یادآوری اینکه عملیات اجرایی یا بهره‌برداری از هشت پروژه زیست محیطی آغاز می‌شود، دستگاه‌های دفع پسماند مستقر در شیراز را از جمله دقیقترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها دانست.
روح‌الله خوشبخت گفت: خاک‌برداری و عایق‌بندی سلول شماره ۵ دفن پسماند عادی و سلول شماره ۳ دفن پسماند عفونی و لا گون ذخیره‌سازی رواناب بیوکم پوست در محل پردازش و دفن پسماند برمشور ازجمله پروژه‌هایی است که باهدف دفن بهداشتی و مهندسی پسماند و کنترل شیرابه و جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی و خاک، افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز به تشریح ۵ پروژه‌ای پرداخت که عملیات اجرایی ساخت آنها آغاز شد پرداخت و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی اطراف کارخانه پردازش از طریق کانال روباز به طول ۵۰۰ متر در محدوده کارخانه تفکیک پسماند سایت برمشور را یکی از این پروژه‌ها برشمرد.
خوشبخت گفت: هدف از اجرای این پروژه جلوگیری از ورود آب‌های سطحی اطراف کارخانه پردازش پسماند به محوطه کمپوست و عدم تولید شیرابه است.
احداث درمانگاه به مساحت ۷۰ مترمربع در محل برمشور باهدف ارائه خدمات درمانی اورژانسی، احداث سوله سایبان دستگاه ترنر (هوادهی کود کمپوست) به مساحت ۱۱۰ مترمربع، اجرای دیوار بتنی پیش‌ساخته اطراف سلول دفن پسماند عفونی به طول ۶۷۰ متر و ارتفاع ۲.۵ متر باهدف جلوگیری از ورود حیوانات و انتشار آلودگی و راه‌اندازی خط ۳ صنعتی پردازش و تفکیک صنعتی پسماند باهدف تفکیک و بازیافت پسماندهای خشک و‌تر از دیگر پروژه‌هایی بود که عملیات اجرایی آنها به گفته خوشبخت در این آیین آغاز خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی