صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

محصول باغ‌های بروجرد به دلیل نداشتن خریدار بر زمین می‌ماند

سیب‌هایی که نچیده می‌افتند


پاییز که از راه می‌رسد بوی سیب از تمام باغ‌های بروجرد به مشام می‌رسد اما باغداران لرستانی به جای لذت بردن از این بوی بهشتی تنها نگران هدررفت زحمات‌شان و خراب شدن محصولات‌شان هستند. سیب‌های مرغوبی که درنبود بازار مناسب، سردخانه کافی برای ذخیره وصنایع تبدیلی و... یا بر درخت می‌ماند و می‌پوسد یا خوراک دام‌ها می‌شود.
طیب گودرزی یکی از باغداران بروجردی که بیش از یک هکتار باغ دارد در خصوص مشکلات باغداران می‌گوید: یک سال تمام با زحمت در باغ‌هایمان کار می‌کنیم محصول درجه یک پرورش دهیم اما چه فایده که هیچ بازار مناسبی برای عرضه نداریم و باید شاهد از بین رفتن زحمات یک ساله خود باشیم. کیفیت محصول باغ‌های ما دست کمی از محصولات صادراتی ندارد اما ناچاریم یا آن را به قیمت بسیار پایین بفروشیم یا بگذاریم روی درخت خشک شود.
گودرزی، نبود سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی را اصلی‌ترین مشکل باغداران بروجردی می‌داند و می‌گوید: زمانی که فصل برداشت می‌شود محصول زیادی از همه باغ‌ها جمع‌آوری می‌شود و چون در یک زمان مشخص عرضه زیاد است قیمت بسیار پایین می‌آید اما اگر سردخانه مناسب داشتیم محصول با زمانبندی به بازار عرضه می‌شد و قیمت متعادل می‌ماند. غیر از قیمت باید به این هم توجه کنیم که از یک درخت سیب چندین خانواده نان می‌خورند. اگر امکان نگهداری سیب‌ها برای مدت طولانی وجود داشته باشد می‌توان اشتغالزایی خوبی هم ایجاد کرد. چندین نفر در سردخانه و چندین نفر برای حمل محصول مشغول به کار هستند و به همین شکل در صورت ایجاد چرخه مناسب، شغل‌های زیادی ایجاد می‌شود.

سیب‌ها به جای صادرات سر از گاوداری‌ها درمی‌آورند
«علی مومیوند» یکی دیگر از باغداران بروجردی هم می‌گوید: سیب بروجرد بخصوص منطقه گلدشت بسیار مرغوب است اما به دلیل اینکه توجهی به آن نمی‌شود به جای صادرات خیلی مواقع سر از گاوداری‌ها درمی‌آورد.
او درختان را مانند فرزندانش می‌داند و می‌افزاید: برای به ثمر نشستن یک محصول سیب سالم زحمت زیادی می‌کشیم. خیلی از شب‌ها که آبیاری داریم تا صبح خواب نداریم اما چه فایده که در آخر چیزی نصیب‌مان نمی‌شود. در بروجرد سردخانه داریم اما ظرفیتش جوابگوی حجم محصولات تولیدی نیست برای همین آنهایی که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد سیب‌های خود را به سردخانه‌های شهرهای دیگر می‌برند و شب عید آن را با قیمت مناسب‌تری می‌فروشند. آنهایی هم که ضعیف‌تر هستند سیب‌هایشان را با قیمت بسیار کمی روانه بازار می‌کنند.

چرخه ارزش‌گذاری تولید سیب در بروجرد کامل نیست
«مسلم مرادی»، فرماندار بروجرد با تأکید بر اینکه چرخه ارزش‌گذاری تولید سیب در این شهرستان کامل نیست می‌گوید: بروجرد دارای یکهزار و ۹۰۰ هکتار باغ سیب بوده و سالانه بیش از ۴۸ هزار تن سیب از این باغ‌ها برداشت می‌شود از این رو باید کمک کرد با ایجاد بازار، عرضه مناسب و گسترش سردخانه‌ها، ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی حفظ شود.
فرماندار بروجرد با اشاره به اهمیت فرآوری محصولات کشاورزی می‌افزاید: تاکنون با کمک بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی چند کارخانه فرآوری در بروجرد ایجاد شده تا سیب‌های درجه سه را به مواد دیگری مانند ترشک، لواشک و سرکه تبدیل کند.
مرادی یکی از مشکلات پیش روی باغداران را قاچاق سیب بروجرد به استان‌های غربی عنوان کرده و می‌گوید: پیشنهاد شده کارخانجات بروجرد برای خرید از کشاورزان همکاری لازم را داشته باشند، همچنین با حمایت از سرمایه‌گذاران، زمینه ایجاد مراکز فرآوری و سردخانه در این شهرستان فراهم شود. در حال حاضر میزان ظرفیت سردخانه در بروجرد 7 هزار تن است که ۱۰ هزار تن دیگر ظرفیت سردخانه نیاز است.
فرماندار بروجرد یکی دیگر از مشکلات کشاورزان و باغداران را مسأله آب دانسته و تأکید می‌کند: چندین سال است که برداشت‌های بی‌رویه و خشکسالی، مشکلات زیادی را برای باغداران ایجاد کرده و اگر مسأله آب تا سال‌های آینده به شکل نرمال حل نشود، این باغداران دچار خسران می‌شوند، البته تمام این مسائل در قرارگاه رفع موانع تولید شهرستان مطرح شده و در تلاشیم با حمایت از باغداران، سیب شهرستان را به عنوان برندی مرغوب در سطح کشورهای دیگر عرضه کنیم.

توسعه سردخانه ضروری‌ترین نیاز بروجرد
«سید عماد شاهرخی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز دراین زمینه می‌گوید: باتوجه به شرایط آب و هوایی بروجرد، باغات این شهرستان در زمینه تولید محصولات سیب، انگور، بادام، هلو، گیلاس و آلبالو مقام اول سطح زیر کشت و تولید را در استان دارند.
شاهرخی با تأکید بر اینکه میانگین تولید باغات این شهرستان با تولید کشوری فاصله بسیار زیادی دارد، می‌افزاید: میانگین کشوری 25 تن در هکتار بوده اما در بروجرد این میزان، 75 تن در هر هکتار است، لذا توسعه کارخانه‌های فرآوری و زیرساخت نگهداری بخصوص سردخانه‌ها در این شهرستان بسیار ضروری است.

چالش نبود صنایع تبدیلی
شاهرخی میزان حدودی تولید سیب پاییزه در این شهرستان را 48 هزار تن اعلام کرده و خاطرنشان می‌کند: شهرستان بروجرد چندین سال است که به‌صورت متوالی پرچمدار معرفی باغداران نمونه تولید سیب استان بوده و میانگین عملکرد تولید باغات نمونه به ۱۰۰ تن در هکتار می‌رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان می‌کند: تولید سیب درجه یک و دو شهرستان که قابلیت انبارداری دارند، بالغ بر 19 هزار تن بوده اما ظرفیت سردخانه‌های بروجرد تنها 7 هزار و 300 تن است. در این شرایط، توسعه سردخانه ضروری‌ترین نیاز این شهرستان بوده و در تلاشیم با حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار این زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی