صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

تیم ملی، اردن را شکست داد ولی خط دفاعش لرزید

برد بی‌«امان»!

حامد جیرودی
خبرنگار

تیم ملی فوتبال کشورمان که برای شرکت در تورنمنت اردن در این کشور به سر می‌برد، جمعه شب در شرایطی موفق به پیروزی 3 بر یک و صعود به فینال شد که یک بازی عجیب و سخت را پشت سر گذاشت و در ورزشگاه بین‌المللی امان در «امان» نبود. امیر قلعه‌نویی در حالی تیمش را در این مسابقه به میدان فرستاد که علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمد‌حسین کنعانی‌زادگان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، رامین رضاییان، احمد نوراللهی، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، سردار آزمون و مهدی طارمی ترکیب اصلی تیم ملی را در این مسابقه تشکیل می‌دادند. ایران که بازی را هجومی آغاز کرده بود، توسط آزمون و طارمی به گل رسید اما پس از آن این اردن بود که توپ و میدان را در اختیار گرفت و تا پایان نیمه اول، چهار فرصت خوب گلزنی به دست آورد که بازیکنان این تیم با بی‌دقتی آن را از دست دادند و در این میان، آنچه که نمایان شد، ضعف شدید ایران در خط دفاعی بود. با شروع نیمه دوم، روزبه چشمی جایگزین نوراللهی شد و در دقیقه 68 هم مهرداد محمدی و سامان قدوس به جای جهانبخش و آزمون وارد میدان شدند. با این حال در نیمه دوم هم این شاگردان حسین عموته بودند که برای جبران گل‌های خورده تلاش می‌کردند که یک بار به گل رسیدند و در دقیقه ۱+۹۰ هم احسان حداد ضربه پنالتی‌اش را به بالای دروازه فرستاد تا با خوش‌شانسی شاگردان قلعه‌نویی بازی مساوی نشود. در این شرایط و در دقیقه 94 مرتضی پورعلی‌گنجی به جای قدوس وارد زمین شد تا خط دفاع را مستحکم‌تر کند ولی در ادامه مهرداد محمدی گل سوم ایران را به ثمر رساند تا بازی با نتیجه 3 بر یک به پایان برسد. با این پیروزی باید سه‌شنبه در فینال این تورنمنت مقابل قطر و کارلوس کی‌روش قرار بگیرند و اردنی‌ها نیز بازی رده‌بندی را برابر عراق برگزار می‌کنند.
 
از این خط دفاع همه لرزیدند
نکته مهمی که درباره این مسابقه وجود دارد، این است که اگرچه نمایش هجومی تیم ملی در نیمه اول بازی با اردن خوب بود اما وضعیت خط دفاع ایران بسیار لرزان بود و همه را نگران کرد. شجاع خلیل‌زاده به‌وضوح از روزهای اوج خود به دور است و کنعانی‌زادگان هم روز بدی را سپری کرد. مدافعان وسطی هم هر دو در این بازی از داور کارت زرد گرفتند. ضمن اینکه رضاییان و حاج‌صفی نیز به عنوان مدافعان کناری راست و چپ در وضعیت ایده‌آلی قرار نداشتند. در این میان، این ضعف در قلب دفاع به دفعات مشاهده شد و تنها چیزی که باعث شد دروازه بیرانوند چند بار باز نشود، کم‌دقتی مهاجمان حریف و خوش‌شانسی خط دفاع و دروازه‌بان ایران بود. در این شرایط، باید توجه داشت که اگر در جام ملت‌های آسیا از مرحله گروهی صعود کنیم، باید در مراحل حذفی و پایانی با تیم‌هایی مثل عربستان، کره جنوبی، استرالیا و ژاپن بازی کنیم که بازیکنان آنها قطعاً از این اشتباهات نمی‌گذرند و بشدت مجازات خواهیم شد. ژاپنی‌ها در بازی اخیرشان چهار گل به کانادا زدند و کره جنوبی هم چهار بار دروازه تونس را باز کرد و عربستان هم در مقابل دو گلی که از نیجریه خورد دو گل هم به این تیم زد و این قدرت تیم‌ها در خط حمله و ضعف تیم ما در خط دفاع، هشداری بزرگ برای یوزها و قلعه‌نویی است.
 
قلعه‌نویی بی‌شکست باقی ماند
البته این نتیجه از لحاظ آماری برای سرمربی تیم ملی و تعدادی از بازیکنان قابل توجه بود! قلعه‌نویی که تا اینجای کار با حریفان قدرتمند و به‌اصطلاح گردن کلفتی روبه‌رو نشده، هشت مسابقه دوستانه با رقبای مختلف در دومین دوره حضورش در تیم ملی داشته و غیر از بازی با روسیه که اولین مسابقه ایران بعد از جام جهانی 2022 بود و به تساوی 1-1 انجامید، در هفت مسابقه بعدی‌اش پیروز شده‌ و قهرمانی در تورنمنت پرحرف و حدیث کافا را هم تجربه کرده است. تیم او حالا باید برای قهرمانی در تورنمنت اردن با قطری دیدار کند که کی‌روش سرمربی سابق کشورمان را روی نیمکت خود دارد و این بازی طبعا از حساسیت و جذابیت زیادی برخوردار است.
 
سبقت طارمی از نکونام
طارمی هم با زدن گل دوم ایران در این مسابقه، به رده چهارم برترین گلزنان تاریخ فوتبال ایران رسید. او در ابتدا با پاسش به آزمون در دقیقه هفت، او را 46 گله کرد و پس از آن هم با گلزنی در دقیقه 28، تعداد گل‌هایش را به عدد 39 رساند و جواد نکونام و علی کریمی را پشت سر گذاشت.
 
رکوردی که بعد از 382 دقیقه شکست
در این دیدار، گلی که یازن النعیمات مهاجم اردنی‌ها، در دقیقه 75 وارد دروازه ایران کرد نیز، رکورد تیم قلعه‌نویی در گل نخوردن‌های متوالی را شکست. آخرین باری که تیم ملی ایران دروازه‌اش باز شده بود، به دیدار با قرقیزستان در تورنمنت کافا برمی‌گشت که در دقیقه 52 آن مسابقه و در حالی که ایران 5 بر یک قرقیزستان را شکست داده بود، دروازه‌اش باز شد و بعد از آن تیم ملی دیگر گلی دریافت نکرد. تیم ایران در مصاف‌های بعدی با ازبکستان (فینال کافا)، بلغارستان و آنگولا دروازه خود را بسته نگه داشت و در نهایت در دقیقه 74 بازی با اردن دروازه‌اش باز شد تا بعد از 382 دقیقه دوباره گل دریافت کند.
 
3 بازی ملی، 2 گل
مهرداد محمدی که 18 مهر 1398 در اولین بازی ملی رسمی خود در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل تیم ملی کامبوج به میدان رفت و موفق شد گلزنی کند، پس از چهار سال در این بازی برای تیم ملی به میدان رفت تا در سومین بازی ملی‌اش، دومین گلش برای ایران را هم در دقیقه 95 به ثمر برساند و برادرش میلاد را در آغوش بگیرد. مهرداد یک بازی هم در سال 98 و در زمان مارک ویلموتس برابر بحرین انجام داد که ایران یک بر صفر شکست خورد.

جستجو
آرشیو تاریخی