صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت یادروز حافظ در شیراز عنوان کرد

شعر حافظ پیام انسان‌ساز برای همه بشریت است

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در سفر به استان فارس، پنجشنبه شب، در آیین بزرگداشت یادروز حافظ شیرازی حضور پیدا کرد و با گرامیداشت یادروز حافظ گفت: شعر حافظ پیامی انسان‌ساز و نشاط‌بخش برای همه انسان‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها به همراه دارد.
او بیان کرد: اثرگذاری سخن حافظ شیرازی برای همه نسل‌ها همگانی است. قلم حافظ شیرازی همه عصرها و زمان‌ها را درنوردیده چون اخلاص در آن موج زده و بر قلب‌ها اثرگذار است. نفوذ کلام حافظ به اندازه‌ای است که گویا زنده است و در زمان حاضر شعر می‌سراید.
آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: سخن حافظ انسان را در مسیر نسیم هدایت الهی قرار می‌دهد به طوری که اقشار مختلف مردم با هر گویشی شعر حافظ را در نجوا‌های عارفانه‌ خود زمزمه می‌کنند.آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) از علاقه‌مندان به شخصیت حافظ بوده‌اند خاطرنشان کرد: حافظ جلوه‌ای از عشق به قرآن است.
او اذعان کرد: چهره‌های شاخصی چون حافظ، حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و یادمان‌هایی چون تخت جمشید از نمادهای فرهنگ و تمدن ایران در شیراز هستند.
آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: تخت جمشید نماد تمدنی هنرمندان و جلوه‌ای از تمدن کهن ایران‌زمین است و حافظ جلوه ارتباط ایران و پارسی‌زبانان با دین است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: تخت جمشید سخن از تمدن ایرانی می‌گوید و خواجه حافظ شیرازی جلوه‌ای از سخن دلنشین دین است.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ۱۵۰ شرح به زبان فارسی بر اشعار حافظ نگاشته شده و در زبان‌های خارجی هم چنین شرح‌هایی وجود دارد ابراز کرد: این شرح‌ها نشان‌دهنده تأثیر سخن او است.آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی نمونه کامل فردی برای معرفی میراث شعر و ادب در نشست‌ها با شاعران هستند.
رئیسی تأکید کرد: انسان معاصر با اشعار حافظ می‌تواند به ساحل آرامش برسد.
او با اشاره به بازگشت لوح‌های تمدنی ایران کهن به کشورمان در سال‌جاری گفت: بازخوانی این میراث تاریخی در کشورهای خارجی جای سؤال دارد.
رئیسی ادامه داد: اینکه الواح ۹۰‌سال در خارج از کشور چه می‌کرده است سؤالی است که بی‌جواب مانده است.
رئیس‌جمهور با تجلیل از شاعران عنوان کرد: سیره شخص رهبر انقلاب اسلامی که هم شاعر است و هم به شاعران میدان داده و آنان را تشویق می‌کنند جای بسی خرسندی دارد.وی بر لزوم ترویج اندیشه‌های حافظ تأکید کرد و اظهار داشت: تشکیل گروه‌های هیأت امنایی متشکل از افراد صاحب‌نظر برای ترویج حافظ‌شناسی و سعدی‌شناسی در بین نسل جوان ضروری است که باید به آن توجه بیشتری شود.
رئیس‌جمهور همچنین به بازدید از آثار فاخر صنایع دستی بانوان فارس اشاره و خاطرنشان کرد: تشویق این تولیدکنندگان ضرورت دارد.آیت‌الله رئیسی تأکید کرد که اسلام در تار و پود مردم ایران تنیده شده و نمی‌توان آن را از هم جدا کرد. مؤسساتی که تمایل دارند در زمینه فرهنگی فعالیت کنند به صورت جدی حمایت می‌شوند.
رئیس‌جمهور همچنین راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در مکان‌های فرهنگی را نیاز دیگری برای تشویق هنرمندان به تولیدات باکیفیت‌تر ذکر کرد.

دیپلماسی فرهنگی-هنری ایران در حال اجراست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که طی روزهای اخیر رئیس‌جمهور را در سفر به استان فارس همراهی کرده است، ضمن حضور در مراسم‌ گرامیداشت یادروز حافظ در شیراز، به ارائه آمار و ارقامی درباره رونق عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر در پی اقدامات دولت سیزدهم پرداخت. در این سفر300 میلیارد تومان به سند مهندسی فرهنگ عمومی فارس اختصاص یافت.
بر اساس گزارش‌های دریافتی درباره سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌مهدی اسماعیلی در مراسم گرامیداشت یادروز حافظ سیاست‌های فرهنگی دولت را تبیین کرد و گفت:«سیاست‌های دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر به بار نشسته و آمارها گویای رونق در این عرصه است. شعار دولت مردمی سیزدهم عدالت فرهنگی بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر دستیابی به این هدف حرکت کرده است.»
وی با بیان اینکه امروز آمار و ارقام نشان‌دهنده رونق فرهنگی-هنری در سطح کشور است، افزود:«در سفر نخست به فارس سند مهندسی فرهنگ عمومی این استان رونمایی شد و در این سفر ۳۰۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت. برای ۱۲ استان سراسر کشور که سند فرهنگ عمومی دارند هم اعتبار در نظر گرفته شد. برای انجمن‌های هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی سالانه سرانه ۱۰ میلیارد ریال اختصاص یافت و این اعتبار برای انجمن‌های ادبی سراسر کشور نیز تخصیص یافت.»
اسماعیلی ادامه داد:«به دفاتر انجمن‌های سینمای جوانان سراسر کشور یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت تا برای پرورش نسل نو هنری، مبتنی بر ارزش‌ها به کار گرفته شود و پیام والای ایران اسلامی را منتقل کند. دیپلماسی فرهنگی-‌هنری در کنار دیپلماسی همسایگی دولت در حال اجراست و مرزهای فرهنگی ایران بزرگ را فراتر از این مرزهای جغرافیایی می‌دانیم.»اسماعیلی ادامه داد:« امروز با فعالیت هنرمندان شاهد اثرات متعالی فرهنگ و هنر ایرانی در سرزمین‌های همجوار و دورتر هستیم. سابقه تمدنی شیراز با همه داشته‌های آن موجب افتخار است و امروز هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب فارس پیشتازان این عرصه در کشور هستند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی