صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

گفت‌و‌گوی چالشی سفیر فلسطین با سی‌ان‌ان:

تمایل مردم به آزادی را دست‌کم نگیرید

آیا حماس تبعات حمله خود به اسرائیل را نمی‌دانست؟ پس چرا حمله کرد؟ چرا جمهوری اسلامی با جلو انداختن حماس، مردم غزه را قربانی اهداف منطقه‌ای خود کرده؟ اصلاً چه دلیلی دارد از عملیات حماس دفاع کنیم؟ اینها سؤالات مهم این روزهاست که در گفت‌و‌گوی چالشی «کریستین امان‌پور» در شبکه خبری سی‌ان‌ان با «حسام زملط» سفیر دولت خودگردان فلسطین مطرح شده است. پاسخ‌های قاطع و تأمل‌برانگیز این دیپلمات، ابعاد تازه‌ای از مظلومیت مردم فلسطین و دلایل درگیری‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی را روشن و «کریستین امان‌پور» مجری این شبکه تلویزیونی را میخکوب کرد.
به گزارش ایرنا، سفیر فلسطین در بریتانیا که لحنی آرام و منطقی در این مصاحبه تلویزیونی داشت، در پاسخ به این سؤال که «آیا رفتار حماس با غیرنظامی‌های اسرائیل را محکوم می‌کنید؟ غیرنظامی‌هایی که کشته یا به گروگان گرفته شدند»، تأکید کرد: «در ابتدا باید بگویم که رسانه‌های غربی باید این چهارچوب را رها کنند؛ چهارچوبی که بانی وضعیت امروز ما است.»
امان‌پور که تلاش داشت مسیر مصاحبه را منحرف کند با تکرار این سؤال که «می‌خواهیم بدانیم شما از کشتار غیرنظامی‌ها حمایت می‌کنید؟» با پاسخ قاطعانه سفیر فلسطین مواجه شد که تأکید داشت: «البته که نه! جان‌باختن غیرنظامی‌ها در هر دو طرف غم‌انگیز است. آنچه در حال رخ دادن است بسیار نگران‌کننده و غم‌انگیز است. در همین حین شما گفتید ۷۰ اسرائیلی جان باخته‌اند. اما بیش از ۲۰۰ فلسطینی نیز جان باخته و بیش از هزار و ۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند. تمام مجتمع‌های مسکونی [فلسطینی‌ها] در حال ویران شدن است. این یک جنایت جنگی است که اسرائیل مرتکب شده است.» (مصاحبه در زمانی انجام شده است که آمار کشته‌شدگان هنوز به بیش از یک هزار نفر نرسیده بود.)
سفیر فلسطین در بریتانیا همچنین تأکید کرد: «رعایت قانون برای همه؛ به طور برابر! برای اوکراین و برای فلسطین. اما جهان در حفظ این برابری شکست خورد و هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرد. حالا همه مسیرهای سیاسی به بن‌بست رسیده است.»
زملط  در پاسخ به این سخنان امان‌پور که «می‌خواهیم بدانیم از اینجا به بعد چه خواهد شد؟» اظهار داشت: « بله جنگ آغاز شده است. می‌بینید؟ اما امروز این حرف‌ها را می‌زنیم چون این اتفاق امروز برای اسرائیل رقم خورده است اما این اتفاق هر روز برای فلسطینی‌ها رقم می‌خورد. هر روز خدا»!
او در بخشی دیگر از این مصاحبه به خلف وعده‌های تل‌آویو اشاره کرد و گفت: «ما با اسرائیل صلح کردیم. باهم قرارداد بستیم و توافق کردیم، ما که حماس نبودیم، بودیم؟ آمدیم پای توافق. اما همان زمین‌های توافق شده، همان ۲۲ درصد را هم اسرائیل کامل به ما نداد.»
او سپس به ریشه‌یابی عملیات طوفان الاقصی پرداخت و گفت: «مگر غزه دیگر چیزی برای از دست دادن دارد؟ دومیلیون مردمش ته خط هستند و به نقطه جوش رسیده‌اند، چرا علیه اسرائیل اقدام نظامی نکنند. در حالی که در منطقه، کشورها یکی‌یکی پشت‌شان را خالی کردند و به سمت عادی‌سازی روابط با همین اسرائیل پیمان‌شکن و ظالم و همین نتانیاهو پیش‌ می‌رفتند. حتی دادگاه بین‌المللی لاهه هم شکایت ما را رسیدگی نکرد. این مردم ته خط هستند، آنها را از چیزی نترسانید. اسرائیل در ظلم آن‌قدر زیاده‌روی کرد که دیگر جایی برای سکوت سازش‌کارترین‌ها و صلحجوترین‌ها هم باقی نگذاشت، این را حتی عربستان سعودی هم در بیانیه‌اش مطرح کرد.»
امان‌پور که در برابر سخنان قاطعانه و مستدل سفیر فلسطین در بریتانیا تسلیم شده بود، با بیان اینکه «بله می‌دانم. طیف سیاسی اسرائیلی و ایالات‌متحده و همه، طوری رفتار می‌کنند که گویی مسأله فلسطین دیگر وجود خارجی ندارد. بررسی راه‌حل دو دولت و ابزار دیپلماسی متوقف شده است» پرسید: «به‌نظر شما انگیزه این حمله بسیار پیچیده حماس چه بود؟»
زملط در پاسخ به این سؤال گفت: «تمایل مردم به آزادی و پایان دادن به اسارت و بردگی را دست کم نگیرید! صحبت اصلی در مورد زمان این حمله نیست. مسأله این است که ما راجع‌به همه چیز حرف می‌زنیم به‌جز مسائل اساسی و دلایل ریشه‌ای! ۷۵ سال است که این حرف‌ها را می‌زنیم. یک جمله بگویم. می‌دانید از زمان «النکبه» (مهاجرت دسته‌جمعی فلسطینی‌ها) درسال ۱۹۸۴ میلادی، ۷۰ درصد جمعیت غزه پناهنده‌اند. می‌دانید که از سال ۲۰۰۷ تا امروز در محاصره قرار دارند؟ در بزرگ‌ترین زندان بدون سقف! همه اینها باعث خلق رویدادهای مورد بحث شما شده است.» سفیر فلسطین در انگلیس تأکید کرد: «تنها راه‌حل، احترام به حق طبیعی و مشروع مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خویش و برای بازگشت به سرزمین‌ها و تشکیل دولت‌های خودشان است. طفره رفتن از این راه‌حل و جایگزین کردن مسیرهای انحرافی را متوقف کنید. هیچ انحرافی وجود ندارد. صلح، فقط با ما فلسطینی‌ها حاصل می‌شود و نه با هیچ‌کس دیگر. چون اسرائیل با ما مشکل دارد. زمین‌های ما را غصب کرده و به ما ستم می‌کند. نه به هیچ‌کس دیگر!»وی همچنین در پاسخ به سؤال پایانی مجری مبنی‌بر اینکه «آیا کشورهایی مثل امریکا می‌توانند با میانجی‌گری از شدت تنش‌ها بکاهند؟»، تصریح کرد: «ایالات‌متحده صلاحیتش را از دست داده است. من اخبار واشنگتن را دنبال کردم. واشنگتن مسأله اسرائیل را یک مسأله داخلی می‌داند و نه یک مسأله سیاست خارجی و با این مسأله فوتبال سیاسی بازی می‌کند. راه‌حل، همکاری جهان و مجامع بین‌المللی است. امریکا باید حضور داشته باشد، همچنین اروپا و دیگر کشورهای جهان همچون چین. سراسر جهان باید برای خاتمه دادن به این نزاع دست به دست دهند. درست مثل کاری که برای منازعات دیگر کردند. ما استثنا نیستیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی