درآمد ماهیانه 5 میلیون تومانی اقشار کم‌درآمد از فروش برق به دولت

احداث ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی، طرحی با هدف درآمدزایی برای اقشار کم‌درآمد و درعین حال افزایش ظرفیت تولید انرژی پاک در وزارت نیرو.
براساس مصوبه معاون ریاست‌جمهوری مبنی بر احداث ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی ۵کیلوواتی طی ۵ سال، این طرح با هدف ایجاد ۱۱۰ هزار سامانه در هر سال در دست اجرا قرار گرفت. این طرح با هدف ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری، توانمندسازی اقتصادی و کمک به معیشت روستاییان با اولویت افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی پیگیری شد و انتظار می‌رود که با اجرای کامل آن بیش از ۲۷۵۰ مگاوات برق پاک به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه شود. این نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی با ظرفیت ۵کیلووات برای اقشار کم‌درآمد احداث می‌شود که برق تولیدی این نیروگاه‌ها به شبکه تزریق شده و براساس یک قرارداد خرید تضمینی برق ۲۰ساله به وزارت نیرو فروخته می‌شود؛ به‌این ترتیب این اقشار به تولیدکننده برق تبدیل شده و به این نحو درآمد کسب می‌کنند. با پیشروی‌های این طرح، اخیراً ۱۲سامانه خورشیدی در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسید.
از افزایش ۳۵هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها در مدت زمان چهار سال به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو در دولت سیزدهم یاد می‌شود که ۱۰هزار مگاوات آن سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد بود.
گفته می‌شود که از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک، حدود ۷هزار مگاوات آن سهم نیروگاه خورشیدی و ۳ هزار مگاوات بقیه هم سهم نیروگاه بادی است. به‌تازگی احداث فوری ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی در کشور به تصویب شورای‌عالی اقتصاد رسیده است. محمودکمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران گفته که براساس نیاز کشور به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ناترازی‌های برق در جلسه اخیر شورای‌عالی انرژی با حضور رئیس‌جمهور مقرر شد ۳۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در یک بازه زمانی ۵ساله احداث شود که این تصمیم فراتر از برنامه‌هایی بوده که تاکنون برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشته است. با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیر، از ایران به‌عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر یاد می‌شود.
هرچند که در دولت قبل به‌طور متوسط سالانه ۳۰مگاوات به ظرفیت تجدیدپذیرها اضافه شد.
با این حال، روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم رشد  سه‌ برابری داشت که در دو سال گذشته ۲۲۵ مگاوات بوده است. انرژی‌‌های تجدیدپذیر در کشور شامل خورشیدی، بادی، برقابی کوچک، زیست‌‌توده و توربین انبساطی است که همه اینها فقط یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
کشور ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی درجهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به‌طور میانگین سالانه بیش از ۲۸۰ روز آن آفتابی گزارش شده است. نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از باصرفه‌ترین مدل‌های نیروگاهی هستند که از نظر محیط‌زیست چند شرایط ویژه دارند. این نوع در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی مصرف آب نداشته و به‌شدت اقتصادی هستند.این روند تا مدت زمان 5 سال یعنی افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیراز میزان برق مصرفی به 5 درصد ادامه‌دار خواهد بود. جعفر محمدنژاد، مدیر دفتر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک‌مقیاس در رابطه با وضعیت احداث سامانه‌های خورشیدی حمایتی گفته که درطرح احداث سامانه‌های خورشیدی ۵کیلووات که با کمک نهاد‌های حمایتی و قرارداد خرید تضمینی ۲۰ساله با سازمان انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی شکل گرفت، شناسایی شرکت‌ها برای تأمین تجهیزات این سامانه‌ها انجام شده و افزوده که درحال حاضر که در هفتمین ماه سال قرار داریم، ۳۲۰۰ سامانه خورشیدی را در استان‌های مختلف نصب کرده‌ایم که به شبکه متصل شده‌اند و نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس بیشتری نیز در حال احداث است. برای ۱۵هزار و ۳۰۰ سامانه ۵ کیلوواتی تا هفته گذشته با شرکت‌هایی که معرفی شده بودند تفاهمنامه مبادله کردیم و این شرکت‌ها به استان‌ها معرفی شدند تا اقدام لازم برای احداث این نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس نیز انجام شود.
او در ادامه با تأکید بر اینکه طرحی که برای سامانه‌های کوچک‌مقیاس در نظر گرفته شده ۵ساله است گفت: هر سال باتوجه به تجربیاتی که از سال گذشته به‌دست می‌آوریم و همین‌طور ایجاد هماهنگی‌های بیشتر، می‌توان کندی این طرح را جبران کرد.
محمدنژاد در خصوص توان نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس منصوبه گفت: نیروگاه‌های احداث شده امسال حدود ۱۶ مگاوات ظرفیت تولید برق دارند و باتوجه به اینکه بیشتر در مناطق روستایی ایجاد شده‌اند، می‌توانند منبع درآمد پایداری را برای این اقشار فراهم کنند و از این حیث که تأمین برق در نقاط دوردست شبکه برق انجام می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. ۱۵ هزار سامانه‌ای هم که در دستور کار است می‌تواند حدود ۷۵ مگاوات ظرفیت این بخش را افزایش دهد که در مقایسه با نیروگاه‌های نصب شده در سال گذشته رقم قابل‌توجهی است.او به میزان درآمدی که از این طریق برای اقشار تحت‌پوشش سازمان‌های حمایتی ایجاد می‌شود اشاره کرد و گفت: میزان درآمد این نیروگاه‌ها نسبت به سالی که قرارداد انجام شده متفاوت است.
به گفته سخنگوی سازمان ساتبا، به‌عنوان مثال سامانه حمایتی ۵کیلوواتی که در دی‌ماه سال گذشته نصب شده براساس تعرفه ۲۲۰۰ تومانی به ازای هر کیلووات که بالاترین نرخ خرید تضمینی است، فارغ از مبلغی که بابت تسهیلات کسر می‌شود تا ۹۰۰ هزار تومان به‌صورت ماهانه درآمدزایی خواهد داشت؛ اما خانوار با همین قرارداد در نیروگاهی که ۴ سال پیش احداث شده، حدود ۵میلیون تومان درآمد از این طریق خواهند داشت که با توجه به اینکه نوع قرارداد ۲۰ ساله است، درآمدزایی مناسبی برای اقشار تحت‌پوشش سازمان‌های حمایتی صورت خواهد گرفت.

 

برش

30 هزار خانوار دیگر برای نیروگاه خورشیدی معرفی می شوند
سخنگوی سازمان ساتبا گفت: باتوجه به برنامه‌ای که از کمیته امداد امام خمینی(ره) دریافت کردیم، قرار بر این شد که ۳۰ هزار خانواده تحت پوشش دیگر به ساتبا معرفی شوند.
وی، پیش‌بینی کرد که بتوان عددی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نیروگاه دیگر را تا پایان آذر به برنامه‌ها اضافه کرد زیرا امسال باتوجه به هماهنگی شکل‌گرفته میان سازمان‌های متولی و اعلام آمادگی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، می‌توانیم امیدوار باشیم که در ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس رشد قابل‌توجهی خواهیم داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی