صفحات
شماره هشت هزار و سیصد - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

گزارش

صهیونیست‌ها از آغاز درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی تاکنون 7 خبرنگار را به شهادت رسانده‌اند
 رژیم خبرنگارکش
فاطمه ترکاشوند/ به دنبال شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، سخنگوی ارتش صهیونیستی روز سه‌شنبه از خبرنگاران خارجی خواست تا نوار غزه را از طریق گذرگاه رفح ترک کنند. این درخواست رسمی از رسانه‌ها برای ترک صحنه درگیری خونین در نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین، در حالی اتفاق می‌افتد که اشغالگران در ادامه رویه ضدرسانه‌ای خود، از زمان آغاز عملیات الاقصی تاکنون 7 خبرنگار را به شهادت رسانده‌اند.
بیش از 40 خبرنگار شهید به دست اسرائیل
طبق آمارهای رسمی، رژیم صهیونیستی از سال 2000 تاکنون بیش از 35 خبرنگار را به قتل رسانده است. آخرین مورد از خبرنگاران شهید، شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره بود که با شلیک مستقیم سربازان اسرائیلی به شهادت رسید و هزینه‌های سنگین زیادی را در سطح رسانه‌ها و افکار عمومی جهان برای اشغالگران ایجاد کرد. حالا طبق اعلام منابع فلسطینی تنها ظرف همین یک هفته از آغاز درگیری‌ها 7 خبرنگار دیگر به نام‌های ابراهیم لافی، محمد جرغون، محمد صالحی، اسعد شملخ، سعید طویل، محمد صبح ابورزق و هشام النواجحه در جریان حملات موشکی به نوار غزه به آمار شهدای رسانه در فلسطین اضافه شده‌اند.صبح سه‌شنبه اما دفتر شبکه العالم، شبکه خبری عرب‌زبان ایرانی در غزه نیز از این حملات مصون نماند و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دفتر العالم در منطقه حی الرمال در غزه را برای جلوگیری از پوشش خبری حملات رژیم اشغالگر به غزه بمباران کردند. در پی این حمله، فعالیت دفتر شبکه العالم در غزه کاملاً متوقف شده است اما خوشبختانه هیچ یک از کارکنان و پرسنل این مرکز در حمله آسیبی ندیده‌اند.
خبرنگار العالم: رسالت ما ادامه دارد
سراء البحیصی، خبرنگار این شبکه در غزه، دیروز با حضور در مقابل ساختمان دفتر العالم در محله الرمال ویدیویی منتشر کرده که در آن با اشاره به ساختمان ویرانه دفتر می‌گوید: «این دفتر ماست که کاملاً خراب شده و دیگر نمی‌شود در آن کار کرد. حتی الان هم ورود به آن خطرناک است و نوعی ماجراجویی محسوب می‌شود. اما ما وارد آن می‌شویم تا به شما نشان دهیم چه اتفاقی افتاده است. آنچه من‌را ناراحت می‌کند این است که 20سال سابقه کارم در این دفتر از بین رفت. من حجم جنایات رژیم صهیونیستی را به شما نشان خواهم داد.»او سپس وارد خرابه‌های این دفتر می‌شود و با تأکید بر تداوم جریان مقاومت می‌افزاید: «من به شما وعده می‌دهم که به کارم ادامه دهم و خاطرات بیشتری بسازم و پوشش خبری هیچ وقت قطع نخواهد شد. دفتر شبکه العالم کاملاً ویران شده اما رسالت ما همچنان ادامه دارد.»
شبکه العالم: حمله به ساختمان ما، مصمم‌ترمان می‌کند
در پی حمله به دفتر شبکه تلویزیونی ایرانی در غزه، العالم در بیانیه‌ای این تهاجم را محکوم و اعلام کرد: «یقین داریم اگر دفتر شبکه العالم در غزه موردهدف قرار گرفت، برای این بود که ما به جهانیان نشان دادیم خشم و خروش ملتی ریشه‌دار، بافرهنگ، سربلند و باایمان؛ چون ملت فلسطین، اگر سیل شود، خانمان صهیونیست‌ها را از جا می‌کند؛ برای این بود که ما برخلاف رسانه‌های استکباری، قتل متوحشانه چندهزار کودک معصوم فلسطینی؛ بویژه کودکان غزه را نپوشاندیم و از حقوق زنان مظلوم فلسطینی که قربانیان چنددهه کشتار و ویرانی در خانه‌های خودشان‌اند، دفاع کردیم؛ برای این بود که ما تصویر عزت و اقتدار جوانان نسل نو فلسطینی را بازتاب دادیم که سرنوشت فلسطین در دستان آنان است و با برافراشتن پرچم فلسطین بر فراز مسجد الاقصی، آرزوی دیرینه امت بزرگ اسلام و آزادگان جهان را برآورده خواهند کرد. از همین‌جا و از سوی همه خبرنگاران و دست‌اندرکاران شبکه العالم در جای جای سرزمین‌های اشغالی، غزه مظلوم و تحت‌ستم و هر گوشه از دنیا اعلام می‌کنیم نه این حمله و نه هیچ اقدام بازدارنده دیگری ما را نه‌تنها متوقف نمی‌کند، که به ادامه حرکتمان امیدوار و مصمم می‌سازد؛ زیرا می‌دانیم هراس صهیونیست‌ها از مخابره واقعیت‌های غزه و پهنه بزرگ نبرد مجاهدان مقاومت از سوی رسانه‌ای چون العالم ریشه در تعهد، قوت و عمق فعالیت رسانه‌ای‌مان دارد.»
قطع الجزیره، خاموش کردن صدای حقیقت
مقامات اسرائیلی در آخرین اقدام علیه پوشش رسانه‌ای درگیری‌ها در منطقه اعلام کرده‌اند که در حال فراهم آوردن تدابیری هستند تا پخش الجزیره نیز در مناطق اشغالی قطع شود. تبعات چنین اقدامی پاکسازی مناطق درگیر در جنگ از حضور رسانه‌ها و خبرنگاران است که باعث می‌شود اخبار مستقیم دیگر به صورت رسمی در دسترس افکار عمومی جهان نباشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی