صفحات
شماره هشت هزار و سیصد - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

«محمدرضا راشد محصل» نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه در ۸۷ سالگی درگذشت

وداع با معلمی سرشناس از خطه خراسان‌جنوبی

اهالی فرهنگ و ادبیات روز گذشته داغدار درگذشت یکی از چهره‌های سرشناس فعال در عرصه زبان و ادبیات فارسی شدند؛ محمدرضا راشدمحصل، نویسنده، محقق و پژوهشگری که از او به‌عنوان یکی از مشاهیر خراسان‌جنوبی و همچنین از ستون‌های ادب و فرهنگ کشورمان بویژه خراسان یاد می‌کنند، در 87 سالگی درگذشت.

سال‌ها تربیت و آموزش دانشجویانی از نقاط مختلف کشور
این چهره عرصه زبان و ادبیات فارسی خرداد‌ماه سال 1315 در روستای افضل‌آباد از توابع شهرستان بیرجند، استان خراسان‌جنوبی در خانواده‌ای اهل علم و مذهبی متولد شد. پدر و پدربزرگش از علمای دینی آن خطه بودند. او در هجده سالگی به خدمت فرهنگ درآمد و بعد از گذراندن دوره‌های عالی تحصیلی در سال 1353 موفق به اخذ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی شد.
راشد‌محصل طی سال‌های بی‌شمار فعالیت در حیطه فرهنگ و ادبیات، به عضویت هیأت علمی دانشگاه‌های مختلفی درآمده و در دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه‌های تبریز، دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بیرجند نیز به تدریس علاقه‌مندان پرداخته بود.
 همکاری با مراکزی از جمله فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، شورای کتاب کودک، تدوین دایرة‌المعارف (قاموس)، مرکز خراسان‌شناسی و همچنین عضویت در قطب فردوسی‌شناسی و عضویت در هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی، بخشی از فعالیت‌های علمی و آموزشی وی طی دهه‌ها هستند.
از این نویسنده و استاد دانشگاه کتاب‌های مختلفی همچون آذرخش دیرپای سهروردی، پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی، داستان گشتاسب در دو نگاه، شاهنامه‌پژوهی، خیام شناخت، عطارشناخت، از شوکتی تا دولتی، چون من در این دیار، شاهنامه جلوه‌گاه روح ملی، نام شناخت توصیفی منظومه‌های دینی فارسی، فرهنگ خرد در شاهنامه، گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح، نشانه‌شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث، تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند، داستان گشتاسب در دو نگاه (پیکره‌شناسی و دریافت‌های اجتماعی) و ده‌ها مقاله علمی در حوزه‌های حماسه‌پژوهی، عرفان، حکمت اسلامی و... منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

معلمی عاشق که عشق به انسانیت در وجودش غلیان داشت
گفتنی است اوایل تابستان سال‌ جاری مراسم نکوداشتی برای این چهره ادبی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و در همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
اغلب حاضران در این مراسم گرامیداشت، از زنده‌یاد راشد‌محصل به‌عنوان استاد و ادیبی یاد کرده بودند که در طول ۶۰ سال خدمت خود دانشجویان زیادی تربیت کرده و سهم بسزایی در تعلیم و تربیت و انتقال معلومات و تجربیات به دانشجویان چندین دهه ایفا کرده‌ است. اصغر داده، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی یکی از حاضران در آن مراسم، از دوست قدیمی‌اش زنده‌یاد راشد‌محصل به‌عنوان معلمی یاد کرد که طی سال‌ها برای آموزش ارزش‌های ملی و دینی به دانشجویان کوشیده، استاد دانشگاهی که عشق به انسانیت در وجودش غلیان داشت و از این بابت نیز ایفاگر خدمات بی‌شماری در عرصه فرهنگ و ادبیات بوده است.
درگذشت این نویسنده، محقق و استاد دانشگاه با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده که از آن جمله می‌توان به اظهار تأسف محمدرضا شفیعی‌کدکنی برای فقدان زنده‌یاد راشد‌محصل و همچنین پیام تسلیت محمود شالوئی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی