صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

مترو پرند در خط پایان

بیش از ۱۳هزار نفر ظرفیت جابه جایی مترو پرند در مسیر‌ اسلامشهر، رباط‌ کریم و غیره است

طلسم مترو شهر جدید پرند پس از گذشت 18 سال در حالی درآستانه شکسته‌شدن است که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، به سامان‌رساندن این مترو و در کنار آن بسته‌شدن مسکن مهر شهر جدید پرند را پس از سال‌ها رکود و به خواب‌رفتن به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود قرار داده بود.
پیش از این قرار بود که مترو شهرجدید در هفته دولت به بهره‌برداری برسد، اما با وجود اینکه عملیات اجرایی ساخت خط متروی پرند در تابستان امسال به ایستگاه آخر رسید و همه چیز برای افتتاح این پروژه پس از نزدیک به دو دهه انتظار در هفته دولت فراهم بود، اما موضوع تأمین برق باعث شد در شهریور ماه امسال افتتاح نشود.
این در حالی است که با حل مشکل تأمین برق خط متروی پرند، تست گرم مسیر با موفقیت انجام شده و قرار است بزودی بهره‌برداری رسمی از خط متروی پرند با حضور مسئولان مربوطه انجام شود.
در روزهای گذشته، تست گرم خط متروی پرند با موفقیت انجام و قرار است با حل مشکل تأمین برق پایدار، بهره‌برداری رسمی از این پروژه بعد از حدود دو دهه انتظار بزودی انجام شود.
اهمیت افتتاح این خط مترو از آن‌روست که ظرفیت جابه‌جایی مسافران شهرهای جدید پرند، اسلامشهر، رباط‌‌ کریم و روستاهای مسیر به تهران و برعکس را با ظرفیت جابه‌جایی بیش از ۱۳هزار نفر دارد.
 مسیر توسعه جنوبی خط یک متروی تهران بعد از ایستگاه «شاهد» در انتهای خط یک (ایستگاه ماقبل ایستگاه حرم مطهر) شروع شده و شامل ایستگاه‌های «شهر آفتاب»، «فرودگاه امام خمینی شماره یک»، «فرودگاه امام خمینی شماره ۲» و «پرند» است.
طرح احداث متروی تهران- فرودگاه امام خمینی- پرند بر اساس مبادله موافقتنامه در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال 1389 بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت متروی تهران در حد فاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه امام(ره) و شهر پرند به طول ۵۰ کیلومتر به منظور دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران و شهر جدید پرند شروع و از ابتدای سال ۹۱ اجرا شد.
 تکمیل و عملیات زیرسازی، روسازی، ساخت تقاطع‌ها و ایستگاه‌های شهر آفتاب فرودگاه و شهر پرند و همچنین  تأمین و نصب تجهیزات به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بر اساس مناقصه تحویل و بعد از تحویل زمین تجهیز کارگاه، رفع معارض و ابلاغ نقشه‌های اجرایی و... در دستورکار قرار گرفت.
علت عقب ماندن این پروژه از برنامه پیشرفت درسنوات گذشته طولانی شدن روند واگذاری زمین‌های شرکت عمران شهر جدید پرند و فرایند تبدیل به نقدینگی لازم در پروژه پس از تست سرد بود که باعث افت محسوس عملیات اجرایی و انحراف از برنامه زمانبندی شد، اما با توجه به اهتمام دولت سیزدهم برای اجرای پروژه‌های عقب‌مانده از دولت قبل که به‌عنوان میراثی شوم به این دولت رسیده است، دولت سیزدهم بدون پرداختن به چرایی عدم تمایل دولت قبل برای اجرای این پروژه که بخش زیادی از نیاز مردم در این حوزه را مرتفع کرده و شاهد کاهش بار ترافیکی به‌دنبال راه‌اندازی آن خواهیم بود نسبت به محقق کردن خواسته دیرینه مردم منطقه اقدام و امروز افتتاح مترو شهر جدید پرند در یک قدمی محقق شدن قرار گرفته است.
ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک است که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل‌ونقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است. هم اکنون عملیات اجرایی قطعه سوم این پروژه در ایستگاه پرند با تکمیل اجرای عملیات معماری و تأسیسات الکتریکال و مکانیکال به پایان رسیده و با تکمیل ۹۹ درصدی آماده افتتاح در هفته دولت است.
آرش صیادی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند نیز ابتدای مردادماه امسال از روند اجرای ۱۲ هزار متر مربع محوطه‌سازی ایستگاه مرکزی متروی پرند بازدید کرد و خبر داد که مراحل نهایی نصب علائم هشدار، نصب پله برقی، همچنین گیت فروش بلیت و سکوی مسافرگیری ایستگاه مرکزی متروی پرند رو به پایان است.
براساس این گزارش مجری محوطه ساز نیز پس از جمع‌آوری نخاله‌های ساختمان مترو، عملیات خاکبرداری و خاکریزی را انجام داده و در هفته ابتدایی مردادماه کفپوش ۳ هزار مترمربع از فضای محوطه با بیش از ۸۰ درصد جدول کاری اجرا و عملیات اجرایی ظرف روزهای آینده به پایان خواهد رسید.

 

برش

دستور گره گشا
رئیس‌جمهور  در فروردین ماه امسال در سفر به رباط کریم به مسئولان دستور داد هرچه سریع‌تر موانع تکمیل خط مترو برداشته شود. اکنون حدود 7 ماه بعد از دستور رئیس‌جمهور برای رفع موانع مالی ساخت متروی پرند، این پروژه یک گام دیگر به اجرا نزدیک شده و قرار است در روزهای آینده شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آن باشیم.
با پایان مراحل نهایی نصب علائم هشدار، نصب پله برقی، همچنین گیت فروش بلیت و سکوی مسافرگیری، ایستگاه مرکزی متروی پرند بعد از 18 سال تکمیل شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی