صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

کسر امتیاز، دامن پرسپولیسی‌ها را هم گرفت

سرایت ویروس به سرخ‌ها!

عدم شفافیت مالی در فوتبال ایران، این روزها باز هم مسأله‌ساز شده و حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده است. در حالی که در تمام دنیا، نوع قرارداد بازیکنان و مربیان، مبلغ و حتی آپشن‌های قراردادهای آنها به طور شفاف اعلام می‌شود، این اتفاق در فوتبال ایران به‌ندرت می‌افتد و فقط گاهی با گزارش‌های افشاگرانه به بیرون درز پیدا می‌کند. این موضوع در فصل جاری با قانون سقف بودجه‌ای که توسط فدراسیون فوتبال برای باشگاه‌ها طراحی شده، بیشتر نمود پیدا کرده و هر روز، ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. استارت این ماجرا با شکایت پرسپولیس، استقلال، تراکتور و پیکان از سپاهان زده شد و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، 22 شهریورماه در حکمی کم‌سابقه، سپاهان را به دلیل نقض برخی قوانین نقل‌و‌انتقالاتی به کسر 4 امتیاز و جریمه 40 میلیارد تومانی محکوم کرد. این حکم با واکنش شدید سپاهانی‌ها همراه بود ولی بلافاصله با عکس‌العمل سازمان لیگ و منصور قنبرزاده نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال مواجه شد و برخی تخلفات باشگاه اصفهانی نیز به طور رسمی از سوی مسئولان فدراسیون اعلام شد؛ از اعلام رسمی مبلغ 17 میلیاردی تعهد سپاهان به کارگزار هادی محمدی تا قرارداد 104 میلیارد تومانی یک بازیکن برای دو فصل و چندین افشاگری دیگر. سپاهان هم با مطرح کردن بحث جمع‌آوری مستندات علیه قنبرزاده اعلام کرد: «مستندات دیگری از تخلفات پیشین این مدیر نفتی جمع‌آوری شده که در یک بسته مدون و جامع تحویل مقامات قضایی خواهد شد.» در این شرایط، بحث تخلف پرسپولیس هم پیش کشیده شد و پرونده این باشگاه بعد از شکایت سپاهان و آلومینیوم به جریان در آمد. البته در ادامه باشگاه اراکی از شکایت خود کوتاه آمد و آن را پس گرفت اما کارگروه نظارت بر قراردادهای فدراسیون فوتبال، مدتی قبل از این باشگاه به دلیل پرداخت مالیات گئورگی گولسیانی مدافع گرجستانی سرخ‌ها به کمیته انضباطی شکایت کرد. اما پس از برگزاری جلسه هفته گذشته با حضور وکلای باشگاه پرسپولیس، دوشنبه‌شب نیز جلسه دیگری در مورد این پرونده برگزار شد و با اینکه پرسپولیس از دیگر اتهامات وارده در خصوص عبور از سقف قرارداد و پرداختی خارج از قرارداد تبرئه شد ولی کمیته انضباطی با وجود لایحه دفاعی پرسپولیس زیر بار پرونده گولسیانی نرفت و در نهایت تصمیم گرفت پرسپولیس را به دلیل تخلف در این پرونده، به کسر یک امتیاز و جریمه ۱۰ میلیارد تومانی محکوم کند. باشگاه پرسپولیس معتقد است که در مقررات آیین‌نامه جدید، بحث پرداخت مالیات در صورتی که در قرارداد قید شود تخلف است و اگر در قراردادی موضوع قید نشود تخلفی صورت نگرفته اما کارگروه نظارت بر قراردادها نظری غیر از این دارد و حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی هم از توضیحات پرسپولیس قانع نشده و رأی به کم شدن یک امتیاز داد. البته طبق این حکم، باشگاه پرسپولیس یک هفته فرصت دارد اعتراض خود را در کمیته استیناف مطرح کند.

ایراد قرارداد گولسیانی
فقط مالیات نبود
کمیته انضباطی در حالی پرسپولیس را محکوم کرد که گویا ایراد قرارداد گولسیانی، دو مورد بوده است. به گزارش ایسنا، در قرارداد این مدافع گرجستانی بندی وجود داشت که طبق آن پرسپولیس پذیرفته هزینه منزل و خودروی این بازیکن را بپردازد اما در این بند عدد دقیقی ذکر نشده و همین موضوع هم از نظر کمیته انضباطی تخلف قلمداد شده و این کمیته معتقد است که باشگاه باید عیناً مبلغ تعهدشده را در قرارداد ذکر کند تا مبلغ بیشتری بابت هزینه منزل و خودرو به بازیکن پرداخت نشود و به نوعی قانون سقف بودجه دور زده نشود.
 
وکیل پرسپولیس: مالیات گولسیانی به‌عهده خودش است
هومن هدایتی وکیل باشگاه پرسپولیس درباره این حکم به تسنیم گفت: «بند هشت دستورالعمل ناظر بر قراردادها می‌گوید پرداخت قرارداد دلاری برای اتباع داخلی ممنوع است. اگر همین اصل را استفاده کنیم، مشخص است که منظور قانون‌گذار مالیات اتباع داخلی بوده و اگر مقررات ما ناقص است، نباید مجازات‌انگاری کنند.» او در پاسخ به این پرسش که آیا پرسپولیس پرداخت مالیات گولسیانی را به‌عهده گرفته، عنوان کرد: «خیر! در قرارداد ما به‌صراحت نوشته شده که باشگاه از طرف بازیکن این پول را پرداخت می‌کند، در متن انگلیسی هم کلمه «On behalf of» به ‌معنی از طرف یا جانشین استفاده شده است. رأی علیه پرسپولیس فقط تحت‌تأثیر پرونده سپاهان بوده است. ما حتماً به کمیته استیناف می‌رویم. جریمه 10میلیاردی برای ما بسیار سنگین است، مگر کل مالیات گولسیانی چقدر است؟ فکر نمی‌کنم کل مالیات 2 میلیارد باشد که به‌خاطر آن ما را 10 میلیارد جریمه کرده‌اند.»
 
صدرنشینی استقلال طبق حروف الفبا
پس از رأی کمیته انضباطی، تغییراتی هم در جدول لیگ برتر اعمال شد. به این ترتیب با توجه به اینکه استقلال در امتیاز و گل‌های رد و بدل شده با پرسپولیس مساوی است و این دو تیم هنوز به مصاف یکدیگر نرفته‌اند، به دلیل رعایت حروف الفبا به صدر جدول رفت و بالاتر از رقیب سنتی خودش ایستاد. البته در آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و برای بررسی این شرایط، چیزی در مورد تعیین رتبه براساس تعداد کارت زردهای دریافتی کمتر نیامده که اگر چنین بود، پرسپولیس با 7 اخطار بالاتر از استقلالی قرار می‌گرفت که بازیکنانش 9 بار کارت زرد گرفته‌اند.
 
درویش: می‌خواهند کسر 4 امتیاز از سپاهان را ببخشند
اما کسر یک امتیاز از پرسپولیس توسط کمیته انضباطی، اختلاف شدید این باشگاه با سپاهان را وارد فاز جدیدی کرد. رضا درویش مدیرعامل سرخپوشان که روی خط برنامه «فوتبال برتر» آمده بود، در واکنش به این حکم گفت: «جالب است هیچ ابلاغیه‌ای برای ما نیامده است. اساساً حکم باید به سازمان لیگ ابلاغ شود و این سازمان به باشگاه ابلاغ کند. حتی با قنبرزاده هم صحبت کردم که او از این حکم بی‌اطلاع بود! بر چه اساسی یک امتیاز کم شده و باشگاه را 10میلیارد جریمه کرده‌اند؟ کیلویی چند؟! متری چند؟!»
 او در ادامه مدعی شد: «البته من دو هفته جسته و گریخته از اطراف فدراسیون می‌شنیدم که می‌گفتند، این افراد دنبال این هستند که از شما امتیاز کم کنند و پس از آن به استیناف می‌رود و 4 امتیاز سپاهان هم بر می‌گردد. من به شما قول می‌دهم آخر این قصه می‌شود بخشش تمام کسر امتیازها و کسب 50 میلیارد درآمدزایی برای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ. این یک نمایشنامه است. چگونه 6 بازیکن 180 میلیارد برای سپاهان ثبت شده است و الان بازهم بازیکن جذب می‌کنند؟
 
مدیر سپاهان: پرسپولیس باید بیشتر جریمه می‌شد
مهدی سلیمی مدیر تیم فوتبال سپاهان نیز پس از صحبت‌های درویش این طور موضعگیری کرد: «حکم کمیته انضباطی برای پرسپولیس در موارد مکتوب است اما مواردی که ما به آن اعتراض داریم این است که برای برخی تیم‌ها پرداخت‌های خارج از قرارداد وجود داشته که خودشان نیز به این موضوع اعتراف کرده‌اند. بنابراین، حکم پرسپولیس باید سنگین‌تر می‌بود و بیشتر جریمه می‌شد. این مورد درباره تیم‌های دیگر هم وجود دارد و فقط درباره پرسپولیس نیست. امیدواریم نگاه کامل و جامعی به این موضوع داشته باشند؛ تشویق تیم‌ها به پنهانکاری اتفاق خوبی نیست و باید با نگاه کلی از جانب کمیته انضباطی گرفته شود.»

 

برش

جزئیات اصلاح قرارداد آل‌کثیر و دابو

قرارداد عیسی آل‌کثیر و برایان دابو دو بازیکن سپاهان در شرایطی در سازمان لیگ ثبت و کارت بازی این بازیکنان صادر شده که قرارداد آنها از ابتدای فصل به دلیل عدم رعایت قوانین نقل‌و‌انتقالاتی ثبت نشده بود و پس از صدور کارت بازی هم، جزئیاتی از روند اصلاح قرارداد ارائه نشده بود اما به گزارش تسنیم، قرارداد آل‌کثیر که با افزایش بیش از 25 درصدی و حدود صد درصدی برای فصل دوم بسته شده بود، توسط سپاهان اصلاح شده است. همچنین در قرارداد این بازیکن مبلغی تحت عنوان حق کارگزار تعیین شده بود که این موضوع نیز اصلاح و در نهایت قرارداد آل‌کثیر در سازمان لیگ ثبت شد. در خصوص دابو نیز، قرارداد این بازیکن برای فصل دوم و سوم نزدیک به صد درصد افزایش داشته که این بند در قرارداد او اصلاح شده و به همان 25 درصد مصوب سازمان لیگ تغییر کرده است. بند دیگری که مشکل‌ساز شده بود پرداخت حق عضویت به سازمان لیگ است که در قرارداد دابو به گونه‌ای دیگر قید شده بود و پس از اصلاح قرارداد این بازیکن به ثبت رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی