بابک اسماعیلی به «ایران» از اثر تازه‌اش مجموعه داستان «در خلوت عشق علیه‌السلام» گفت

سفری از تردید تا یقین

گروه فرهنگی/ «درخلوت عشق علیه‌السلام» عنوان مجموعه داستانی به قلم بابک اسماعیلی است که به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر روانه کتابفروشی‌های سراسر کشور شده است. این کتاب که با مقدمه‌ای از زنده‌یاد امیرحسین فردی همراه شده در بردارنده 27 داستان با موضوعات مختلف است؛ نکات بیشتری را درباره مجموعه داستان«درخلوت عشق علیه‌السلام» در گپ وگفت امروز «ایران» با نویسنده آن می‌خوانید؛

  داستان‌هایی با روایت شعرگونه
 همان‌طور که در مقدمه کتاب هم آمده، این اثر مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که در فضایی خیال‌انگیز و شعرگونه، روایتی از سفر درونی یک عابر خسته و رنجور را پیش‌روی مخاطبان می‌گذارد که در تلاش است در پایان هر مسیر از تردید گذشته و به یقین برسد.
بابک اسماعیلی درباره مجموعه داستان تازه‌اش که چند روزی است با عنوان «درخلوت عشق علیه‌السلام» روانه بازار نشر شده به «ایران» می‌گوید:« این کتاب دربردارنده مجموعه‌ای از 27 داستان کوتاه است که با بیانی شعرگونه پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. کتاب با داستانی شروع می‌شود که عنوان مجموعه از آن وام گرفته شده، داستان نخست روایت راوی را از واقعه کربلا شامل می‌شود، البته نه اینکه راوی یکی از حاضران آن حادثه تاریخی باشد بلکه از زمانه خودمان است و هرآنچه را از کربلا مشاهده می‌کند با خواننده به اشتراک می‌گذارد.»
این نویسنده ادامه می‌دهد:« زبان شعرگونه این کتاب تنها به اولین داستان آن محدود نمی‌شود، روایت همه داستان‌ها با نبضی برخاسته از زبان شعر آغاز می‌شود و تا پایان هم ادامه دارد. آنچنان که شاید وقتی «درخلوت عشق علیه‌السلام» را بخوانید آن را قدری متفاوت از آن چیزی بیابید که مشهور به عناصر داستانی است و داستان‌نویسی مدرن امروزی را شامل می‌شود. راستش مهم‌ترین دلیلی که سبب شد از این شیوه نوشتاری بهره بگیرم تلاش برای تصویرسازی آن چیزی بود که قصد روایتش را برای خواننده داشتم.»
به گفته اسماعیلی با آنکه «درخلوت عشق علیه‌السلام» با داستانی مذهبی شروع می‌شود و مخاطب را به اعماق تاریخ و مهم‌ترین واقعه‌ دینی- تاریخی می‌برد اما داستان‌های دیگر برخوردار از موضوعاتی متنوع هستند. او ادامه می‌دهد:« با این حال در همه این داستان‌ها که هر یک موضوعات متفاوتی را شامل می‌شوند، مضمون مشترکی نیز دیده می‌شود که آن روایتی از سفر فردی است که گرفتار تردید شده و در آخر هم به یقین دست پیدا می‌کند و به‌دنبال تکامل است. هدف همه آنان نیز عبور از مسیری پرآشوب به سوی ایمان و دستیابی به آرامش است.»
این مجموعه داستان با مقدمه‌ای از امیرحسین فردی آغاز شده، از آنجایی که این نویسنده فقید سال 1392 زندگی را بدرود گفته، اسماعیلی درباره چرایی تأخیر حدود یک‌دهه‌ای در انتشار کتاب خود می‌گوید:« کار تدوین این کتاب سال 1386 به پایان رسید اما زنده‌یاد فردی مقدمه‌اش را دو سال بعد، سال 1388 نوشت. تا کتاب تمام شد از ایشان برای تألیف مقدمه کتاب درخواست کردم، پذیرفت اما تأکید داشت وقتی آن را می‌نویسد که همه داستان‌ها را یک‌جا بخواند، نه اینکه یکی را امروز و دیگری را هفته بعد. آن زمان با زنده‌یاد فردی در روزنامه کیهان همکار بودیم، بعد از تعطیلات نوروز سال 88 که آمد مقدمه را هم آورده بود و گفت که بالاخره فرصت کردم همه کتاب را بخوانم و نوشتم.»

 داستان‌هایی برای جوانان و گروه سنی بزرگسال
 این نویسنده و شاعر درباره اینکه مجموعه داستان «در خلوت عشق علیه‌السلام» را برای چه طیف از مخاطبانی نوشته تصریح می‌کند:«این مجموعه را بیشتر مناسب جوانان و مخاطبان گروه سنی بزرگسال می‌دانم چراکه به نظرم قدری سنگین از آب درآمده و برای نوجوانان چندان توصیه‌اش نمی‌کنم. برخلاف داستان نخست، شاید بن‌مایه همه داستان‌ها فلسفی و دینی باشد اما آنقدر مضامین متنوعی دارند که برای مخاطبانی از طیف‌های فکری مختلف می‌تواند جذاب باشد. این مجموعه داستان برای انسان سرگشته امروزی که دنبال دستیابی به آرامش و تکامل است به گمانم اثری خواندنی باشد. راستش از همان ابتدا، وقتی تصمیم به انتخاب ساختاری شعرگونه برای این مجموعه گرفتم به‌دنبال جذب طیف‌خاص‌تری از خوانندگان بودم. به همین دلیل هم بود که از زنده‌یاد فردی برای نوشتن مقدمه درخواست کردم چراکه ایشان را هم از نظر سبک آثاری که نوشته‌اند و هم شخصیت فردی‌شان خاص و منحصر به فرد می‌دانستم.»
اسماعیلی در پایان درباره اثر تازه‌اش نیز نکاتی را خاطرنشان کرد، کار تازه این نویسنده و شاعر در حیطه شعر است و مجموعه‌ای از غزل‌های او را شامل می‌شود که «این پسران ناخلف» نام دارد. وی کار گردآوری و تصحیح نهایی این مجموعه شعر را تمام کرده و به احتمال بسیار کار انتشارش را به انتشارات سوره مهر بسپارد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت
 - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲