صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

رژیم صهیونیستی در شدیدترین حملات خود به غزه یک هزار تن مواد منفجره به این منطقه پرتاب کرد

جنایت بی‌انتها

همسر باردار عامر عاشور، ساکن غزه در اوج حملات ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه کوچک که بیش از ربع قرن است در محاصره به سر می‌برد، به دلیل شدت حملات، دچار درد زایمان شد. عامر بسرعت او را به بیمارستان رساند تا صاحب دومین پسر خود شوند اما صبح زمانی که از بیمارستان بازگشتند، به جای خانه خود تلی از خاک را مشاهده کردند. آنها تنها کسانی نیستند که در حملات دو شب گذشته ارتش رژیم صهیونیستی دچار خسران شده‌اند. این حملات که یکشنبه شب بنا بر آنچه که ارتش رژیم صهیونیستی اذعان داشته با انداخته شدن بیش از هزار تن مواد منفجره بر غزه به اوج خود رسید، خانواده‌های زیادی را نه فقط بی‌خانمان کرد که آنها را به خاک و خون کشید.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، حملات یکشنبه شب ارتش رژیم صهیونیستی بعد از آنکه کابینه این رژیم وضعیت جنگی و برداشتن «گام‌های نظامی مهم» را تصویب کرد، کلید خورد. در نخستین ساعت این حملات بیش از 400 فلسطینی به شهادت رسیدند. تنها در یکی از برج‌هایی که در حملات به طور کامل فرو ریخته 80 خانواده زندگی می‌کردند که هنوز مشخص نیست چه تعداد از آنها هنگام حمله در خانه خود بودند. برخلاف آنچه که دولت رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند، اهدافش در حملات فقط مناطق نظامی تحت کنترل حماس است، این برج به گفته ساکنان بازمانده آن کاملاً غیر نظامی است. «البواب» یکی از شهروندان غزه که آپارتمان او نیز با 150 ساکن ویران شده، می‌گوید: «معتقدم اسرائیل عمداً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و آنها را آواره می‌کند تا فشار بیشتری بر حماس وارد کند.»
مطابق آنچه مقامات ارتش رژیم صهیونیستی گفته‌اند، در حملات بامداد تا صبح دیروز 500 نقطه از غزه مورد حمله قرار گرفته است. طوری که بنا بر گزارش خبرنگاران حاضر در غزه آسمان این منطقه مملو از جنگنده‌ها و پهپادهای رژیم صهیونیستی بود.
آمارهایی که از سوی دفتر سازمان ملل اعلام شده است نیز حاکی از در محاصره ماندن 123 هزار فلسطینی در میان گلوله‌باران ارتش رژیم صهیونیستی است. آژانس امدادرسانی سازمان ملل (آنروا) هم گفته است، شمار فلسطینیانی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند به طور قابل توجهی افزایش یافته و در طول روز یکشنبه تا صبح دوشنبه به 74 هزار نفر رسیده است. این آژانس در حال حاضر 64 پناهگاه برای فلسطینیان برپا کرده است که اگر حملات خشونت‌بار رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کند، امکان دارد به شمار آنها اضافه کند.
مقامات بهداشتی فلسطین نیز خبر دادند در حملات رژیم صهیونیستی 600 نفر به شهادت رسیدند که 140 نفر از آنان کودک هستند.
یکی از مناطقی که تحت حملات شدیدی قرار داشت، بیت حانون بود که تا زمان تهیه این خبر به دلیل شدت این حملات و نرسیدن نیروهای امدادی به منطقه و امدادرسانی به مجروحان و جمع‌آوری شهدا، هیچ آماری از میزان تلفات در آن منتشر نشد. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین حملاتی را علیه دو اردوگاه آوارگان در جبالیه و الشاطی هدف قرار داد که گفته می‌شود ده‌ها نفر در حمله به این دو منطقه مجروح شدند. به گفته برخی منابع شمار شهدا در جبالیه به 50 نفر می‌رسید.
رژیم صهیونیستی به فشارهای نظامی بسنده نکرد و تلاش دارد بر میزان محاصره غزه بیفزاید. به گفته یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، برق غزه قطع شده و صهیونیست‌ها قصد دارند، ورود مواد غذایی و سوخت را مسدود کنند. این در حالی است که غزه از سال 2007 تحت محاصره هوایی، زمینی و دریایی فلج کننده است و در این مدت نیز بیش از دو میلیون ساکن این منطقه با کمبود آب و برق و همچنین دارو مواجه هستند.
 
فراخوان نیروهای ذخیره در ارتش
 رژیم صهیونیستی
همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها در اراضی اشغالی فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد، 300 هزار نفر از نیروهای ذخیره خود را برای تقویت نیروهای خود به خدمت فراخوانده است. این در حالی است که نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی تا پیش از حمله 7 اکتبر حماس، چالشی جدی با دولت پیدا کرده بودند و در اعتراض به تصویب اصلاحات قضایی تأکید کرده بودند، حاضر نخواهند شد به فعالیت خود ادامه دهند. براساس آخرین برآوردها، تعداد نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی به 465 هزار نفر می‌رسد که می‌توانند سالانه تا 60 روز به خدمت فراخوانده شوند. بنابراین اکنون باید دید از شمار این نیروهای ذخیره، چه تعداد حاضر خواهند شد به فراخوان اعلام شده، پاسخ مثبت بدهند.
بویژه که نبردهای رزمندگان حماس با نیروهای رژیم صهیونیستی خارج از غزه نیز در جریان است. به گفته ریچارد هچت، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی این نبردها در 7 الی 8 نقطه خارج از نوار غزه ادامه دارند. او تأکید کرده است: «انتظار نداشتیم این نبردها خارج از مرزهای غزه تا این حد طولانی شود.» بنا بر اطلاعات منابع نظامی رژیم صهیونیسی، ارتش این رژیم در دو روز گذشته تمام توان خود را به کار گرفته تا بتواند رزمندگان حماس را به داخل مرزهای غزه عقب براند و دیگر بار امنیت را به شهرک‌های اطراف غزه بازگرداند اما تا شب گذشته در رسیدن به این هدف ناکام بود. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده است، کنترل تمام شهرهای اطراف دیوار غزه را دوباره به دست گرفته است.
 
ادامه حملات مقاومت
رزمندگان فلسطینی دیروز دیگر بار تل آویو را هدف قرار دادند. به گزارش رویترز، به صدا در آمدن آژیرهای خطر در تل آویو حاکی از ادامه این حملات بود. بنا بر بیانیه گردان‌های قسام، این نیروها، از صبح دیروز در پاسخ به حملات خشونت‌بار رژیم صهیونیستی به غزه، ضربات موشکی سختی به این رژیم وارد کردند. بنا بر این بیانیه، گردان‌های القسام بیش از ۱۰۰ موشک و راکت به سمت عسقلان و فرودگاه بین‌المللی بن گوریون شلیک کردند که باعث وحشت بسیاری در میان شهرک‌نشینان و همچنین انبوه کسانی شد که در فرودگاه بن گوریون تجمع کرده بودند تا هر چه سریع‌تر از اراضی اشغالی فلسطین فرار کنند. القسام همچنین اعلام کرده که ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفته و به داخل نوار غزه انتقال داده است.
همچنین در ادامه حملات مقاومت به شهر صهیونیست‌نشین سدیروت در اراضی اشغالی، وضعیت این شهر وخیم گزارش شده است. به گزارش ایسنا، یکی از ساکنان شهر سدیروت به دنبال عملیات «طوفان‌الاقصی» به شبکه صهیونیستی «کان» گفت که «آب و برق اینجا قطع شده و زندگی مثل عصر حجر است، احساس بسیار وحشتناکی است.» او تأکید کرده است: «ما از صبح دیروز هیچ چیز نداریم. از صدای انفجارها و تیراندازی‌ها ما اصلاً نمی‌توانیم بخوابیم.»
رژیم صهیونیستی اذعان داشته شمار شهروندان زخمی اراضی اشغالی در درگیری‌های 3 روز گذشته به 2 هزار و 382 نفر رسیده است که وضعیت 22 نفر وخیم گزارش شده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز با انتشار اسامی 16 نظامی کشته شده دیگر، خبر داد، شمار نظامیان کشته شده این رژیم در حملات سه روز گذشته به 73 نفر رسیده است. امریکا نیز کشته شدن 9 شهروند خود در اراضی اشغالی را تأیید کرد.
شدت درگیری‌ها همچنین باعث شد، وزارت انرژی رژیم صهیونیستی نیز خبر دهد، فعالیت میدان گازی تامار در سواحل جنوبی خود را به حالت تعلیق درآورده است. در بیانیه  این وزارت اعلام شد، انرژی مورد نیاز از طریق سوخت‌های جایگزین تأمین خواهد شد.

رونمایی گردان‌های قسام از یک سلاح جدید
گردان‌های قسام، بعد از حملات برق آسای خود به اراضی اشغالی، دیروز نیز از سلاح جدید خود رونمایی کردند. این گردان‌ها دیروز در بیانیه‌ای خبر دادند در جریان نبرد «طوفان الاقصی» از سامانه پدافند هوایی جدید خود با عنوان «متبر۱» برای مقابله با جنگنده‌های رژیم صهیونیستی استفاده کرده است. این سامانه اوج هنرنمایی مهندسان مقاومت در غزه به شمار می‌رود که تلاش دارد آسمان را برای هواگردهای رژیم صهیونیستی ناامن کند.
به گزارش ایرنا، گردان‌های قسام روز یکشنبه هم با انتشار ویدیویی از پهپاد «الزواری» رونمایی و اعلام کرده بودند، این پهپاد برای اولین بار در آغاز عملیات طوفان الاقصی مورد استفاده قرار گرفته است.

ادامه در صفحه 20

 

اخطار بی‌‎سابقه حماس درباره اعدام گروگان‌ها

رژیم صهیونیستی روز گذشته حملات بی‌شماری علیه ساکنین غیرنظامی غزه تدارک دید و منجر به شهادت ده‌ها کودک نیز شد که با واکنش بی‌سابقه حماس همراه بود.
سخنگوی گردان‌های القسام شب گذشته با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: از این ساعت به بعد اعلام می‌کنیم که با هر حمله رژیم صهیونیستی به خانه‌های مردم غزه بدون هشدار قبلی، ما هم یکی از گروگان‌های صهیونیست را اعدام می‌کنیم. ابوعبیده علت این تصمیم را ضروری و در جهت پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها علیه غیرنظامی‌ها در غزه خواند.
وی در اطلاعیه خود گفت: وقتی دشمن زبان انسانیت و اخلاق را نمی فهمد، با زبانی که می‌داند خطابش می کنیم.

 

شهادت 2 عضو حزب الله در حمله به جنوب لبنان

شبکه خبری المیادین گزارش داد که روز گذشته صهیونیست‌ها  شهرک‌های مرزی الضهیرة و «یارین» واقع در جنوب لبنان را بمباران کرده‌اند.
به گزارش این شبکه بمباران صهیونیست‌ها حتی به نزدیکی مناطق مسکونی نیز رسیده است. در پی این حملات و مقابله نیروهای حزب‌الله با پیشروی نیروهای اسرائیلی، دو نیروی حزب‌الله به شهادت رسیدند.
همچنین به گزارش این شبکه، عصر دیروز یک گروه از رزمندگان فلسطینی تلاش کردند از لبنان وارد الجلیل اشغالی شوند که به درگیری با نظامیان صهیونیست منجر شد.
در پی این درگیری، دو نفر از نیروهای فلسطینی به شهادت رسیدند و چهار سرباز اسرائیلی هم زخمی شدند.

 

ادامه حمایت‌های جهانی از مردم غزه

در همین حال حمایت مردم سراسر جهان از فلسطین همچنان ادامه دارد و در برخی شهرهای بزرگ جهان مردم راهپیمایی‌هایی نیز انجام د اده‌اند. در بارسلون اسپانیا مردم به نشانه همبستگی با مردم غزه پرچم‌های فلسطین را در دست گرفتند. در آفریقای جنوبی و سوریه نیز چنین راهپیمایی‌هایی مشاهده شد. این در حالی است که در امریکا حامیان فلسطین در شیکاگو، نیویورک و واشنگتن دی سی به خیابان رفتند. تصاویر از تظاهرات واشنگتن دی سی نشان می‌دهد، حامیان مردم غزه  مقابل کاخ سفید تجمع کردند و شعار دادند. در کانادا نیز اوتاوا شاهد تظاهرات حامیان فلسطین بود.

 

خودزنی صهیونیست ها

در حالی که برخی ناظران پیشتر برآورد می‌کردند، به دلیل وجود اسرائیلی‌ها در غزه، رژیم صهیونیستی در حمله به این منطقه با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود، بنا بر بیانیه گردان‌های عزالدین القسام در حمله هوایی ارتش این رژیم ۴ اسیر صهیونیست کشته شدند.
جزئیات بیشتری از کشته شدگان رژیم صهیونیستی منتشر نشده است. خبر کشته شدن این اسرا در حالی منتشر شد که گزارش‌ها حاکی از ادامه روند به اسارت در آمدن شهرک نشینان صهیونیست در شهرک‌های کفر غزه در شرق غزه بود.

 

سقوط شِکِل

با ادامه یافتن درگیری‌ها در اراضی اشغالی فلسطین، با وجود تلاش‌های بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، ارزش شکل روز گذشته سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود در 8 سال گذشته در برابر دلار امریکا رسید. به همین دلیل نیز بانک مرکزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، برای تقویت ارز و برطرف کردن بی‌اعتمادی مردم به سرمایه گذاری، قصد دارد تا سقف 30 میلیارد دلار ارز به فروش برساند. این بانک همچنین در نظر دارد، به منظور تعدیل نوسانات ارز، میزان نقدینگی را تا 15 میلیارد دلار
افزایش دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی