صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

رئیس جمهور پنجشنبه به فارس سفر می‌کند

از افتتاح آزاد راه شیراز - اصفهان تا ساماندهی بافت تاریخی

ایران زمین - آیت‌الله رئیسی و اعضای هیأت دولت در دور دوم سفرهای استانی پنجشنبه ۲۰ مهرماه و در پایان هفته جاری به فارس سفر می‌کنند.
استاندار فارس در نشست خبری با تشریح دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به فارس افزود: پنجشنبه بعد از ظهر دیدار مردمی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) و دیدار مردمی در شهرستان رستم نیز صبح جمعه انجام خواهد شد.
از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور برگزاری بزرگداشت حافظ است که این برنامه نیز پنجشنبه شب برگزار می‌شود.
دکتر محمد هادی ایمانیه در نشست شورای اداری استان در شیراز، نیز با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به فارس گفت: پیش نویس خوبی برای دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان آماده شده که حاکی از رشد سه برابری اعتبارات نسبت به دور اول است.
وی به تحقق ۸۵ درصدی مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به فارس اشاره کرد و گفت: در سفر دوم، بناست هر وزیر به دو شهرستان سفر کند و بدین ترتیب همه شهرستان‌های استان میزبان وزرای دولت سیزدهم خواهند بود.

افتتاح آزاد راه شیراز - اصفهان
استاندار فارس نخستین برنامه سفر رئیس‌جمهور به استان را بازدید و افتتاح 6 قطعه آزادراه شیراز-اصفهان عنوان کرد و ادامه داد: آزادراه شیراز-اصفهان از ابتدای تصویب این طرح دارای ۶ قطعه بوده که اکنون دو قطعه نیز اضافه شده و ۶ قطعه اول دارای تمام استاندارد‌ها و ایمنی‌های لازم برای افتتاح است.
وی با بیان اینکه قطعه ۷ آزادراه به صورت کامل آماده نیست، گفت: پس از عبور کاربران جاده‌ای از قطعه هفتم وارد جاده شیراز- سپیدان خواهند شد و به دلیل اینکه منطقه گویم در محور سپیدان دارای عرض جاده کم و ترافیک بسیار است، تدابیری برای مدیریت جاده گویم مثل یک‌طرفه کردن این محور در ساعات پرترافیک توسط پلیس، هدایت خودروهای پارک شده در خیابان جمهوری به زمین‌های آزاد اطراف و استفاده از جاده بلوار کتاب صدرا تا غرب گویم اندیشیده شده است؛ همچنین تجهیزات غیرضروری کارگاهی شهرداری شیراز برای عبور و مرور روان در محور خروجی سپیدان جمع‌آوری خواهد شد.
ایمانیه تصریح کرد: مصوبه دولت در خصوص قطعه ۸ گرفته شده و با مشارکت ۷۰ درصدی وزارت راه‌و‌شهرسازی و ۳۰ درصدی وزارت دفاع، این قطعه نیز کلنگ‌زنی خواهد شد تا آغازی بر آزاد‌راه شیراز- بوشهر باشد.

 اختصاص یک هزار میلیارد تومان به آزادراه شیراز ـ بوشهر
نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به اینکه یک هزار میلیارد تومان به آزاد راه شیراز - بوشهر در سفر رئیس‌جمهور اختصاص پیدا خواهد کرد، بیان کرد: از سمت بوشهر این آزادراه در حال احداث است و شروع به کار آزاد راه از سمت استان فارس نیز پس از تخصیص اعتبارات مصوبه رئیس‌جمهور آغاز خواهد شد.
استاندار فارس بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب به شیراز را یکی دیگر از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به فارس برشمرد و گفت: بهره‌برداری آزمایشی این خط انتقال آب از چند روز پیش آغاز شده و همزمان با شبکه فاضلاب شهرستان آباده با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی افزود: آبرسانی به ۲۷۰ روستای دارای بحران و تنش آبی استان به کمک بسیج سازندگی و آبفای استان انجام شده و تفاهمنامه آبرسانی به ۷۰۰ روستای دیگر در این سفر منعقد خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری ۱۰۰ کیلومتری بزرگراه شیراز - فسا – داراب - بندر عباس، شیراز – جهرم - لار- بندر عباس و شیراز - کوار- عسلویه تأکید کرد: امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این بزرگراه‌ها تکمیل شود، همچنین احداث یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی با همکاری قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) توافق شده است.

احداث شهرک صنعتی صنایع دستی در شیراز
 استاندار فارس افزود: در سفر دوم هیأت دولت به استان فارس کلنگ شهرک صنعتی صنایع دستی برای اولین بار در کشور به وسعت ۲۰ هکتار با حضور رئیس شهرک‌های صنعتی کشور بر زمین خواهد خورد.
وی باتوجه به عزم جدی دولت سیزدهم در احیای واحدهای تولیدی راکد در استان‌ها، تأکید کرد: در سفر چندماه گذشته رئیس قوه قضائیه به استان، به مدت شش ماه با رویکرد اورهال دستگاه‌ها و راه‌اندازی خط تولید کارخانه ‌ای تی آی توسط شرکت آی تی‌ام سی اجاره شد اما تکلیف مالکیت این کارخانه مشخص نبود از این رو پس از رایزنی‌ها و جلسات بسیار، تصمیم بر تملک کارخانه ‌ای‌تی‌آی توسط بانک ملی گرفته شد.
استاندار فارس اضافه کرد: با حضور و بازدید رئیس‌جمهور از کارخانه ‌ای‌تی‌آی در روز جمعه، تفاهمنامه بانک ملی و کنسرسیوم منعقد خواهد شد تا آغاز احیای این کارخانه انجام شود.
استاندار فارس در خصوص جمع‌آوری درخواست‌های مردمی در سفر ریاست جمهوری گفت: نامه‌های سفر اول هیأت دولت به فارس جواب داده شده و کمتر از یک درصد در دست پیگیری قرار دارد و در دور دوم سفر هیأت دولت ۵ خودرو به دریافت نامه‌های مردم اختصاص پیدا کرده است؛ همچنین شهروندان استان فارس می‌توانند با تماس به سامانه سامد به شماره ۱۱۱ درخواست، شکایت، انتقاد و پیشنهادات خود را در سفر ریاست جمهوری مطرح کنند.

بهره‌برداری از 13 طرح تأمین و انتقال برق
همزمان با دومین دور سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به فارس، ۱۳طرح تأمین و انتقال برق به ارزش یک هزار و ۲۶۳میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود.
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای فارس در این باره گفت: همزمان با دومین دور سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به فارس از ۱۳ طرح تأمین و انتقال برق به ارزش یک هزار و ۲۶۳میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود.یدالله حقیقی با تشریح جزئیاتی از طرح‌های دومین دور سفر رئیس‌جمهور افزود: در این سفر احداث پست ۶۶ به ۲۰ کیلو ولت سیمکان دشت دال با ظرفیت ۱۵ مگاولت آمپر، با اعتباری بالغ بر ۷۰میلیارد تومان و خط تغذیه کننده این ایستگاه به طول ۴۰ کیلومتر خط دو مداره با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ نیز دولت سیزدهم در هفتمین سفر استانی خود به فارس سفر کرد و در آن سفر ۱۴۲ پروژه را با اعتبار ۶هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوب کرد.
امید به ساماندهی بافت تاریخی شیراز
 بافت تاریخی و قدیمی شیراز پس از گذشت سالیان دراز بی‌مهری اکنون در آستانه سفر دوم آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور سیزدهم ایران اسلامی چشم امید به نجات و احیا دارد.
بافت تاریخی شیراز با وسعت ۳۶۰ هکتار به عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌های مسکونی تاریخی ایران شناخته شده است؛ این بافت ترکیبی منحصربه‌فرد از کوچه پس کوچه‌های قدیمی، خانه‌ها و بناهای قدیمی است که همه امکانات زندگی فردی و اجتماعی را دارا است.
طی دو دهه گذشته این منطقه از ساکنان ریشه دار و قدیمی شیرازی خالی شده و جای خود را به مستأجران بیگانه و اتباع کشور افغانستان داده است.پس از دومین حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) در غروب ۲۲ مردادماه امسال و مشخص شدن هویت تروریست‌ها و پشتیبانان این رخداد از ابتدای شهریور ۱۴۰۲ با تدبیر مسئولان استانی فارس سکونت اتباع بیگانه در محدوده اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) ممنوع شد.
این تصمیم به دنبال حادثه تروریستی اخیر در حرم مطهر شاهچراغ(ع) اتخاذ شده و بر اساس آن مالکان منازل مسکونی محدوده اطراف حرم اجازه واگذاری منازل خود را چه به شکل رهن یا اجاره به اتباع بیگانه نخواهند داشت.

افتتاح ورزشگاه خیر ساز لار با حضور رئیس‌جمهور
فرماندار ویژه لارستان گفت: یکی از طرح‌های لارستان که همزمان با سفر رئیس‌جمهور به فارس افتتاح می‌شود، برج علم و فناوری است که نقش مؤثری در اقتصاد دانش‌بنیان این منطقه دارد. داریوش دهقان افزود: یک شهروند لاری حدود یکهزار میلیارد ریال اعتبار ساخت این مرکز علمی و فناورانه را در اختیار دولت قرار داده و هفتاد میلیارد ریال نیز برای تکمیل و تجهیز آن از سوی دولت تأمین شد.
 دهقان افزود: برج علم و فناوری لار با سه هزار و ۶۰۰ مترمربع زیربنا و در پنج طبقه ساخته شده و در کنار آن صندوق حمایت از مراکز رشد تأسیس شده است.وی اضافه کرد: خیر این پروژه چند منبع درآمدی نیز برای حفظ و نگهداری برج در نظر گرفته که در اختیار دولت قرار گرفته است.
دهقان ادامه داد: مجتمع فرهنگی، ورزشی «طوبی» دیگر پروژه آماده افتتاح لار در این سفر است که اعتبار لازم برای آن از سوی خیر (مرحوم ناصر منیری) تأمین شده است.
وی توضیح داد: این پروژه فرهنگی، ورزشی با اعتبار بیش از پنج‌هزار میلیارد تومان ساخته شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی