صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۷

جشنواره‌ای با مشارکت ویژه کودکان؛ از تحلیل تا داوری آثار

فرهنگی/ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان در حال برگزاری است. جشنواره‌ای که برای کودکان و نوجوانان است و قرار بر این است که مشارکت ویژه‌ در برگزاری آن داشته باشند. بخشی از مخاطبان نوجوان سینما امسال در قالب خبرنگار در جشنواره حضور دارند و در نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها سؤالاتشان را از عوامل فیلم جویا می‌شوند. بخشی هم با دقت بیشتری آثار را تماشا و بررسی می‌کنند چرا که نتیجه انتخاب آنها مشخص می‌کند که چه فیلمی جذابیت بیشتری دارد.

متوجه شوید، خودتان چقدر ارزشمندید
در روزهای آغازین جشنواره علاوه‌بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی همچون«یافتن بهترین میزانسن برای مفهوم سکانس» پس از نمایش چند فیلم با حضور عوامل فیلم، نشست خبری این آثار برگزار شد. در نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «سینگو» علیرضا محمدی روزبهانی، کارگردان این اثر از اشتیاق برای ساخت تصویری قهرمانانه از دختران ایران گفت. او در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرد: «می‌خواستم به مخاطب بگویم برای قهرمان شدن اگر آزمون و خطایی وجود نداشته باشد به هدف نخواهیم رسید، البته به شرطی که از خطاهای‌مان درس بگیریم.» در نشستی دیگر بابک خواجه‌پاشا کارگردان و روح‌الله زمانی، بازیگر به سؤال خبرنگاران کودک درباره «در آغوش درخت» پاسخ دادند. خواجه‌پاشا با ارائه توضیحاتی درباره اهمیت خانواده و طبیعت در اولین تجربه بلند سینمایی‌اش خطاب به کودکان حاضر در این نشست گفت: «من در این فیلم به‌دنبال این نیستم که چیزی را به شما یاد بدهم بلکه می‌خواهم شما متوجه یک چیز شوید، اینکه شما متوجه شوید، خودتان چقدر ارزشمندید.»
در نشست رسانه‌ای فیلم «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای که بدون حضور عوامل برگزار شد، سعید اسلام‌زاده مجری نشست از مخاطبان حاضر کمک گرفت. او در پرسش از مخاطبان تلاش کرد تا کنش‌های موجود در این فیلم را در ارتباط با مسأله «اخلاق» بررسی کند. در ادامه نشست کودکان و نوجوانان حاضر در سالن، نظرات خود را درباره وجوه متفاوتی از فیلم چون چگونگی به‌کارگیری مفاهیمی مانند فداکاری و خلق موقعیت‌های کمدی بیان کردند. همچنین دست نکشیدن از آرزوها و تلاش برای رسیدن به موفقیت در شرایط سخت بیماری، از مواردی بود که توجه مخاطبان «کاپیتان» را به خود جلب کرده بود. «سیارک» به‌کارگردانی مهدی حسینی‌وند از دیگر فیلم‌هایی است که در روزهای آغازین جشنواره نشست خبری آن با مشارکت کودکان و نوجوانان برگزار شد. حسینی‌وند در پاسخ به پرسشی درباره حال و هوای کار با بچه‌های روستایی گفت: «در شهر بچه‌ها از بسیاری کارها پرهیز داده می‌شوند اما در مناطق روستایی این‌گونه نیست و کودکان بسیار راحت با هر کسی ارتباط برقرار می‌کنند. این نکته‌ای است که بسیار ذهن من را به خود مشغول کرد‌.»

دغدغه‌های داوران جوان جشنواره
حدود ۸۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان اصفهانی فیلم‌های امسال جشنواره را داوری می‌کنند. بچه‌های داور در گفت‌وگویی با ایرنا از مؤلفه‌هایشان برای داوری آثار گفته‌اند. آنها به محتوای انسانی فیلم‌ها بسیار اهمیت می‌دهند و دوست دارند اثری ببینند که آموزنده و شاد باشد. آنها همچنین از طولانی و خسته‌کننده بودن برخی آثار گلایه دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی