صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۷

حمید غلامعلی، چنگیز حبیبیان، قاسم افشار و مهدی مقدم در گفت‌و‌گو با «ایران» از کنسرت «خاطره سازها» می‌گویند

نوستالژی‌های دهه هفتاد روی صحنه موسیقی

کنسرت «خاطره سازها» در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. اجرایی با حضور قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، حمید غلامعلی و مهدی مقدم، با هدف ادای احترام به پیشروان و قدردانی ازپیشکسوتان موسیقی پاپ که زمینه‌ساز بروز و ظهور بسیاری از استعدادها در این عرصه بودند و همچنین انتقال خاطرات خوب با خوانندگان پیشرو پاپ کشور. این اجرا ۲۵ و ۲۶ مهرماه با رهبری ارکستر علی فرهنگی و حضور محمدرضا چراغعلی به عنوان سرپرست این گروه اجرا می‌شود. تهیه‌کنندگی کنسرت نوستالژی پاپ را سجاد عزیزی آرام برعهده دارد.

نداسیجانی
خبرنگار

به یاد بزرگان موسیقی پاپ دهه ۵۰ و ۷۰
حمید غلامعلی درباره برگزاری کنسرت خاطره سازها اظهار کرد: با توجه به شرایط دشوار برگزاری کنسرت در کشور و هزینه‌های مالی بسیار، اعضای این گروه به یاد بزرگان موسیقی پاپ دهه ۵۰ و ۷۰ تصمیم گرفتند در این مقطع زمانی که کنسرت‌های مختلف و غالباً بدون کیفیت لازم برگزار می‌شود، مجدداً پا به میدان گذاشته و با اجرای قطعات قدیمی و نوستالژیک، به نوعی ادای دین کنند.
او در ادامه افزود: مشکلات در این مسیر بسیار است، چرا که شرکت‌کننده‌های حال حاضر کنسرت‌ها، طبق عادت، پیرو مارکت‌های روز هستند و حمایت لازم انجام نمی‌شود. در هر صورت پا به میدان گذاشتیم و از هم‌نسلان خود هم دعوت می‌کنیم در این میدان حضور پیدا کنند.
حمید غلامعلی تصریح کرد: متأسفانه درحال حاضر شرایط موسیقی پاپ به گونه‌ای است که گویا امید و ناامیدی به این سبک از موسیقی هر دو به اوج رسیده است. از یک سو آثاری تولید می‌شود که بسیار ارزشمند و افتخارآفرین هستند و از سوی دیگر آثاری به گوش می‌رسد، که هیچ نقطه روشنی ندارند و به هیچ وجه قابل دفاع نیستند و جای تأسف است که بگویم نوع دوم، درصد بیشتری از قطعات را شامل می‌شود و افسوس که مارکت امروز، این قطعات را تبلیغ کرده و شنونده‌ها را به این سمت و سو سوق می‌دهند. براین اساس ضرورت دارد تولیدکننده‌های موسیقی و موزیسین‌ها، وزارت فرهنگ، رسانه‌ها و در نهایت خود مردم در جهت اعتلای هنر موسیقی نقش خود را به درستی ایفا کنند تا آینده موسیقی، خصوصاً موسیقی پاپ، درخشان‌تر از امروز باشد.
همه ما در قبال موسیقی، مردم و آینده هنر ایران مسئولیم
این خواننده بیان داشت: هرگز ادعا نمی‌کنیم بهترین گروه هستیم. اما آغازگر حرکتی هستیم که نیاز به تداوم و حمایت دارد .اگر دوست داریم و می‌خواهیم که موسیقی سالم و ارزشمند داشته باشیم و نگران و دلسوز آینده هنری این سرزمین هستیم، این اتفاق‌ها باید تداوم داشته باشد و از عزیزانی که موسیقی را نه فقط به عنوان سرگرمی، بلکه به عنوان هنری ارزشمند می‌شناسند، انتظارحمایت داریم.
غلامعلی تصریح کرد: از موزیسین‌هایی که با ما همفکر و همسو هستند دعوت می‌کنیم به میدان بیایند و با تولید و اجرای قطعات باارزش و ماندگار، به بزرگان موسیقی ایران ادای دین کنند. همه ما در قبال موسیقی، مردم و آینده هنر ایران مسئولیم.
محتوای آثار موسیقی پاپ برای مردم مهم باشد
 چنگیز حبیبیان نیز در این زمینه بیان داشت: محتوای این کنسرت درعنوان آن پیداست، کنسرت «خاطره سازها.» باید بگویم همیشه دوست داشتم یک زمان در کنار همکارانم در صحنه کنسرت حاضر شویم و در کنار یکدیگر بازهم برای مردم خاطره‌سازی کنیم.
 این خواننده با اشاره به شرایط دشوار برگزاری کنسرت در دهه‌های قبل اظهار کرد: اولین روز اجرای موسیقی اغلب دشوار است و هر چقدر آمادگی‌های لازم انجام شده باشد، بازهم مشکلاتی پیش روی شما خواهد بود. در دهه 70 شرایط موسیقی به گونه‌ای دیگر بود و افراد بسیاری با موسیقی زاویه داشتند و براین اساس در برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم. آن روزگار دشوار گذشت و خوشحالم امروز شرایط تغییر کرده و نگاه بهتری به موسیقی شده است.
حیات یک هنرمند مردم هستند
حبیبیان درباره بهترین خاطره خود از دوران فعالیتش یادآورشد: «بهترین اتفاق آن دوران، آهنگ «خاطره» بود که 9 ماه به عنوان تیتراژ برنامه «شب بخیر تهران» که از برنامه‌های پربازدید صدا و سیما بود پخش می‌شد. همچنین کار کردن با شادمهر عقیلی، محمدرضا چراغعلی، پدرام کشتکار، بهروز صفاریان، بهنام ابطحی و... آن روزها و این دوستان خاطرات خوش دوران کاری من است.این خواننده درادامه درباره شرایط موسیقی پاپ اظهار کرد: موسیقی پاپ از دیرباز برای همه دغدغه‌هایی را به همراه داشته ‌و بسیاری از بزرگان در این باره انتقادات و دغدغه‌های خود را مطرح کرده‌اند. به اعتقاد من موسیقی پاپ می‌تواند در شرایط بهتری قرار بگیرد، مشروط بر اینکه مردم برای شنیدن یک موسیقی خوب علاقه‌مند بوده و اشتیاق داشته باشند و دراین زمینه اراده کنند و به محتوای آثار توجه بیشتری داشته باشند.
حبیبیان تأکید کرد: خواهشم از مردم عزیز کشورمان این است که قدر و منزلت هنرمندانشان را بیشتر بدانند. حمایت مردم از هنر بسیار حائزاهمیت است. اگرچه امید دارم کنسرت «خاطره سازها» از سوی همین مردم مورد حمایت قرار می‌گیرد تا بتوانیم این مسیر را با قوت بیشتری ادامه بدهیم. حیات یک هنرمند مردم هستند. اگر حضور آنها نباشد حرف دیگری باقی نمی‌ماند. در آخر باید بگویم مردم کشورم را دوست دارم و از آنان می‌خواهم کنار ما باشند.»
خاطره‌سازی با مردم
قاسم افشار نیز در این زمینه اظهارکرد: «از بازگشت دوباره به روی استیج و برگزاری کنسرت پس از سال‌ها دوری از صحنه، بسیارخوشحالم و بر این باورم خاطره‌سازی با مردم، برای هر هنرمندی همیشه جذاب است.»او با اشاره به اجرای مشترک با مهدی مقدم، چنگیز حبیبیان و حمید غلامعلی یادآور شد: «اجرا در کنار دوستان هنرمندم را دوست دارم. به یاد دارم سال ۱۳۷۵ بود که وارد این عرصه شدم. با مرحوم استاد بابک بیات به استودیو صبا رفتیم و تست صدا دادم و صدایم مورد قبول ایشان قرار گرفت ولی یک سال زمان برد تا بتوانم وارد این عرصه شوم به این سبب که در آن دوران ورود به این حرفه آداب و شرایط خودش را داشت و بسیار سخت بود.»
افشار ادامه داد: «بهترین خاطراتم مربوط به دورانی است که نخستین آهنگم از رادیو و تلویزیون به عنوان تنها رسانه مهم در دهه 70 پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.»
او درباره شرایط اکنون موسیقی پاپ گفت: «در حال حاضر موسیقی پاپ شرایط خوبی ندارد و نگاه تبعیض‌آمیز در آن وجود دارد. امیدوارم شرایط به گونه‌ای شود که اوضاع موسیقی پاپ بهتر از گذشته شود.»
قاسم افشار در پایان اظهار امیدواری کرد این کنسرت مورد حمایت مردم قرار گیرد و در این باره افزود: «امیدوارم این کنسرت به ثمر بنشیند و مردم عزیزمان از آن حمایت کنند. منتظر قدم تک تک دوستداران و طرفدارهای این اجرای بی‌نظیر هستم.»
روایت خاطرات آشنا
مهدی مقدم هم درباره برگزاری کنسرت «خاطره سازها» گفت: به اعتقاد من اکثریت مردم عزیز کشورمان و مخاطبان موسیقی با خوانندگان کنسرت خاطره سازها، آشنایی داشته و با آثارشان خاطره دارند. بطور مثال قطعه «زیر گنبد کبود» که با آقای حکایتی شناخته می‌شود مورد علاقه مردم است.اجرای ماندگارحمید غلامعلی و همچنین دیگر آثارماندگار و خاطره ساز دوستان خواننده که در این اجرا حضور و اجرا دارند.
او درادامه افزود: «هنر بویژه موسیقی نیاز به حمایت دارد. بنابراین بایستی با کمک یکدیگر و دست دردست هم تلاش کنیم این کنسرت‌ها برگزار شود. شرایط تبلیغ، سختی‌ها و مشکلات خود را دارد اما با وجود تمامی این مشکلات امیدواریم این کنسرت مورد استفبال مردم عزیز کشورمان قرار بگیرد، چرا که حضور تک تک این عزیزان در کنسرت مایه دلگرمی است.»
او به مشکلات خوانندگان پاپ در دوره فعالیتش اشاره کرد و افزود: «اواخر دهه 80 در دریافت مجوز مشکلات بسیاری داشتیم.
آن دوران تعدادی از کلیپ‌های مجوزدار خواننده‌های پاپ از برخی شبکه‌‌های ماهواره‌ای پخش شد و این موضوع سبب شد آن تعداد خواننده ممنوع‌الکار شوند و در ادامه این اتفاقات، شبکه‌های ماهواره‌ای بستر پخش آثار خواننده‌های زیرزمینی شد و نتیجه این سیاستگذاری موجب شد خواننده‌های زیرزمینی ذائقه مخاطب را تغییر دهند.»
بازار در دست مافیای موسیقی
مهدی مقدم به آثار امروز برخی از خوانندگان پاپ اشاره کرد و گفت: «متأسفانه موسیقی‌هایی که در حال حاضر با عنوان پاپ به گوش می‌رسد و روی صحنه می‌رود، محتوای خوبی ندارد. برخی از خوانندگان این ژانر از موسیقی، در ترانه‌های خود الفاظ زشت به کار می‌برند و همین عبارات از سوی مخاطب در خانواده تکرار می‌شود و این اتفاق خوبی نیست. من بر این عقیده ام برخی از دوستان، مافیای پخش و پرورش خواننده را به دست گرفته‌اند و با عقد قراردادهایی با مبالغ سنگین، آشفته بازاری در این ژانر موسیقی به وجود آورده‌اند و به طور کلی باید بگویم شرایط بد و وانفسای موسیقی امروز ما، مربوط به همین مافیای پخش است. براین اساس ضرورت دارد مسئولان مربوطه توجهات لازم را به این بخش داشته باشند.
نکته دیگر اینکه پیشتر برای ورود به عرصه خوانندگی می‌بایست تست و آزمون‌هایی انجام می‌گرفت، اما امروزه برخی افراد به این مسأله ورود کرده‌اند و برای موسیقی تصمیم می‌گیرند، افرادی که از نگاه من تخصصی در این زمینه ندارند اما آنها هستند که می‌گویند چه کسی باشد یا نباشد!»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی