صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

دسترسی ۵۰۰۰ روستا به اینترنت در ۲۵ ماه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی به مناسبت روز روستا و عشایر نوشت: در ۲۵ ماه گذشته بیش از ۵۰۰۰ روستای جدید به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.
به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور اظهار کرد: ۱۵ مهر روز روستا و عشایر نامگذاری شده است و بنده و همکارانم خوشحالیم که با اتصال بیش از ۵۰۰۰ روستای جدید در ۲۵ ماه گذشته به اینترنت پرسرعت به شبکه ارتباطی کشور، انگیزه‌ها را برای ماندن در روستا و آبادانی آن بیشتر کرده‌ایم. امیدوارم تا پایان سال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار طعم شیرین فناوری را تجربه کنند.
شبکه ملی اطلاعات می‌تواند روند اتصال روستاها به اینترنت را تسریع کند و یکی از مهم‌ترین اهداف این شبکه برقراری عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به اینترنت است. به همین دلیل با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دسترسی روستاها به اینترنت در صدر برنامه‌های مسئولان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

 

آموزش اقتصاد دیجیتال به 10هزار نفر در سیستان و بلوچستان

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت: مقرر شده ۱۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان آموزش‌های مقدماتی و تخصصی حوزه اقتصاد دیجیتال را فراگیرند و وارد بازار کار شوند.
به گزارش ایرنا، میثم عابدی در حاشیه افتتاح کانون شتاب‌دهنده‌های برنامه‌نویسی که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، سایر مسئولان و مشارکت ۱۲۰۰علاقه‌مند در پارک علم و فناوری این استان برگزار شد، اظهار کرد: مهارت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال یک استعداد بالقوه در سیستان و بلوچستان با جمعیت جوان محسوب می‌شود و می‌توان با برنامه‌ریزی درست چهره این استان را دگرگون کرد اما برای تحقق این مهم باید زیرساخت لازم را ایجاد کنیم. در مرحله اول حدود ۱۰ هزار نفر آموزش‌های لازم را فراگیرند و در صورت نیازسنجی و استقبال مردم، امکان افزایش ظرفیت نیز پیش‌بینی‌شده است. وی افزود: کسانی که این دوره‌ها را با موفقیت طی کنند هم زیر چتر حمایتی ما و پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان قرار خواهند گرفت و برای کسب درآمد و ورود به بازارهای اقتصادی کشور به شرکت‌های ملی بزرگ معرفی می‌شوند.
عابدی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا شرکت‌های برتر پارک علم و فناوری به منظور تبادل اطلاعات و کسب تجربه با شرکت‌های ملی و تراز اول کشور مرتبط شده و کارهای مشارکتی انجام دهند. این شرکت‌ها در سیستان و بلوچستان شعبه‌های ثابت و نمایندگی ایجاد می‌کنند و آموزش‌های تخصصی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند.

 

ویندوز ۱۰ محبوب‌تر از ویندوز ۱۱ ماند

با گذشت ۲ سال از عمر ویندوز ۱۱ مایکروسافت، این سیستم عامل هنوز سهم کمتری از ویندوز ۱۰ در بازار دارد.
به گزارش ایسنا، بررسی شرکت تِک اسپات از بازار سیستم عامل ویندوز مایکروسافت، نشان داد ویندوز ۱۱ هنوز نتوانسته است کاربران را به ارتقای سیستم خود مجاب کند. ویندوز ۱۱ اکنون ۲۳.۶ درصد از بازار ویندوز را در اختیار دارد و با اینکه دو سال از عمر این سیستم عامل دسکتاپ می‌گذرد، هنوز نتوانسته رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. ویندوز ۱۱ در پنج ماه گذشته تنها رشد ۰.۵ درصدی داشته که عملکرد بسیار ضعیفی است. در مقابل، ویندوز ۱۰، سهم ۷۱.۶ درصدی از بازار سیستم عامل دسکتاپ دارد و سهم ویندوز ۷ نیز به ۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل اصلی نامحبوب ماندن ویندوز ۱۱، الزامات سخت‌افزاری برای ارتقای آن است که باعث شده بسیاری از رایانه‌های شخصی قدیمی نتوانند به آن ارتقا پیدا کنند. ضرورت ارتقای قطعات سخت‌افزاری، باعث شده است بسیاری از کاربران تمایلی به ارتقای ویندوز ۱۱ نداشته باشند، به خصوص با توجه به اینکه ویندوز ۱۱ عملاً تغییر چندانی نسبت به ویندوز ۱۰ پیدا نکرده است.

 

هوش مصنوعی طعم نمک و شکر
 را تشخیص می‌دهد

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا یک زبان الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند بین طعم‌های مختلف غذا تمایز ایجاد کند.
به گزارش مهر، این دستگاه هنگام ردیابی نمک می‌تواند یون‌های سدیم را حس کند، این بدان معناست که ابزار قادر به چشیدن نمک است. محققان با الهام از شیوه چشیدن غذا در انسان‌ها، یک مدار چشایی ابداع کردند که رفتارهای غذا خوردن در انسان را تقلید می‌کند. آنها برای تقلید چشایی انسان، یک نسخه ساده بیومتریک از این فرایند را ابداع کردند که شامل یک زبان و یک غشای چشایی الکترونیکی است که با مواد ۲ بعدی ساخته شده بودند. پرزهای چشایی نیز شامل حسگرهای الکترونیکی کوچک و گرافنی قادر به ردیابی گاز یا مولکول‌های شیمیایی هستند. این ابزار نمک یا شکر را ردیابی کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی