صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست خبر داد

پست؛ پیشران اقتصاد دیجیتال

«محمود لیائی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیشرو بودن شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در تحول دیجیتالی و جلو بودن از برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: پست حمل و نقل (لجستیک) در تجارت الکترونیکی نقش مهمی داشته و بزرگترین شبکه در این زمینه محسوب می‌شود بنابراین نقش مهمی در تولید ناخالص ملی اقتصاد دیجیتال کشور دارد.

سوسن صادقی
خبر نگار

 راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند
لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی روز گذشته در نشست خبری خود به مناسبت 17 مهرماه روز جهانی پست (9 اکتبر) گفت: در برنامه هفتم توسعه که در مجلس در حال بررسی آن است، منابع و الزاماتی برای توسعه تحول دیجیتالی در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی دیده شده است اما از آنجایی که تحول دیجیتال دومین وظیفه تکلیفی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک سال گذشته برای شرکت ملی پست بوده سند تحول دیجیتال پست در حال تدوین است و در عین حال حرکت خوبی برای این تحول ایجاد شده است به صورتی که 117 نفر از مدیران ارشد شرکت ملی پست در سراسر کشور برای این تحول آموزش دیده و
آماده شده‌اند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین 300 فرصت هوشمندسازی در حیطه پست را از دیگر اقدام‌ها عنوان کرد و افزود: بسیاری از این فرصت‌ها هوشمندسازی شده و انجام بقیه فرایندهای پست برای هوشمندسازی در حال انجام است. پست در تجارت الکترونیک نقش مهمی ایجاد می‌کند و تولید ناخالص ملی در اقتصاد دیجیتال را ارتقا می‌دهد، چراکه پست نقش لجستیکی در تجارت الکترونیکی دارد و بزرگترین شبکه در این زمینه محسوب می‌شود.
لیائی افتتاح منطقه جمع‌آوری و توزیع در منطقه 22 تهران را از دیگر اقدام‌ها عنوان کرد و افزود: از آنجا که در این منطقه ساختمان‌ها به صورت عمودی است (باید الگوی خدمات‌رسانی پستی بر الگوهای جدید باشد) و با منطقه پستی آن حوالی فاصله زیادی داشت و جمع‌آوری و توزیع مرسوله‌های پستی را با تأخیر مواجه کرده بود برای ارائه خدمت‌رسانی به مردم این منطقه، منطقه جدید پستی مبتنی بر صندوق‌های هوشمند پستی و ارائه خدمات نوین (جمع‌آوری و توزیع مرسولات پستی براساس الگوهای هوشمند POD، ارائه خدمات دیجیتالی و DTS پست سریع داخلی جمع‌آوری و توزیع مرسول) افتتاح می‌شود تا به مردم خدمت‌رسانی کند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفتن کشور در «پست سبز» را از دیگر اهداف شرکت ملی پست جمهوری اسلامی یاد و تصریح کرد: البته شرکت پست در این زمینه قدم‌هایی را برداشته است و آن استفاده از موتور برقی در ناوگان توزیع پست است و قرار است از 800 موتور برقی برای توزیع مرسولات در این شهر استفاده شود و شهرداری مشهد در این زمینه قرار است تسهیلات خوبی را ارائه دهد. امیدواریم با ادامه کار در کشور بتوانیم از سوی اتحادیه جهانی پست به عنوان دارنده «پست سبز» معرفی شویم، چراکه مدیرعامل شرکت پست مکزیک به علت داشتن 17 ناوگان برقی در چهارمین کنگره فوق‌العاده اتحادیه جهانی پست به عنوان پست سبز انتخاب شد و ما می‌توانیم با برقی شدن تمام ناوگان به این عنوان برسیم.

 استانداردسازی 80 درصد آدرس‌ها
محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات و فناوری در این نشست درباره عملکرد کارگروه «جی نف» گزارشی ارائه داد و گفت: همان‌طور که می‌دانید «جی نف» یک پایگاه داده اطلاعاتی است که با همکاری چند دستگاه اجرایی (شهرداری‌ها، ثبت اسناد و ثبت احوال، مسکن و شهرسازی، مراکز آمار و نقشه‌برداری) آدرس تمام ساختمان‌ها و واحدهای مکانی موجود در شهرها و روستاهای کشور را «استانداردسازی» و «ژئوکد» می‌کند و تاکنون بیش از 80 درصد آدرس‌ها در 800 شهر بزرگ کشور ژئو کد شده است که دستاورد بزرگی برای دولت محسوب می‌شود.
لیائی افزود: 20 درصد باقی‌مانده هم مربوط به ساخت و ساز جدید و تغییر آدرس‌ها و خیابان‌های جدید است که این روند طبیعی است از این رو تا دو سال آینده آدرس‌ها و مکان‌های جدید به روزرسانی می‌شوند. به عبارتی قرار است در سرشماری مکانی که قرار است در سال 1405 صورت بگیرد بانک اطلاعاتی مکان‌ها تکمیل شود.
 وی به ثبت 60 میلیون رکورد کدپستی اشاره و بیان کرد: از این میزان 50 میلیون کدپستی پارسل‌بندی و کد مخصوص داده شده است (پارسل‌بندی یک قطعه زمین است و در واقع نامی است که به قطعات زمینی که طبق قوانین منطقه‌بندی و قطعه‌بندی تفکیک می‌شوند داده می‌شود. مالک هر قطعه می‌تواند یک نفر یا چند نفر باشد).

 احراز هویت مکانی خدمتی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خدمات از احراز هویت مکانی از سوی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی را از دیگر اقدام‌های نوآورانه پست عنوان و اظهار کرد: مدت 7 ماهی است که دستگاه‌های اجرایی با انعقاد تفاهمنامه از سرویس احراز هویت مکانی پست استفاده می‌کنند. به این ترتیب که مأمور پست بدون داشتن هرگونه شماره تماسی از کاربر مورد نظر و بدون اطلاع قبلی برای جلوگیری از تبانی احتمالی خلافکاران با مأموران به محل مورد نظر کاربر مراجعه و احراز هویت مکانی می‌کند. مأمور دو بار می‌تواند به آن مکان اطلاع داده شده از سوی دستگاه اجرایی، مراجعه کند.
لیائی با بیان اینکه تجارب نشان می‌دهد استفاده از این سرویس موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: تنها 2 درصد ناموفق بوده است و آن هم به دلیل آدرس ناقص اعلام شده از سوی کاربر بوده است. دستگاه اجرایی که نیاز به احراز هویت مکانی کاربران و مشتریان خود را داشته باشد، می‌تواند با انعقاد قراردادی از این امکان استفاده کند و در عرض 72 ساعت نتیجه احراز هویت مکانی را دریافت کند.
وی درباره نظارت بر اپراتورهای پستی بخش خصوصی مبنی بر نارضایتی مردم از خدمات‌رسانی این بخش گفت: نظارت بر این بخش و تعرفه برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است از این رو باید این سازمان در این زمینه پاسخگو باشد.

رفع دغدغه مأموران پست
مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی به رفع دغدغه مأموران پستی هم اشاره کرد و گفت: با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفع دغدغه‌های همکاران پستی در دستور کار قرار گرفت که مهم‌ترین آن یکسان‌سازی رفاهی، حق مسکن و خوار بار و ارائه رفاهی ماهیانه پست با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.
وی از افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان پست خبر داد و گفت: در این افزایش حقوق اولویت با نامه‌رسانان و مأموران پستی بود. لیایی با بیان اینکه نامه‌رسان‌ها درخواست قرارگرفتن در مشاغل سخت را دارند، گفت: در این زمینه تلاش‌ها در حال انجام است ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است اما با تغییر ساختار شرکت ملی پست که مورد تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور قرار گرفته و ابلاغ شده است کارکنان پست می‌توانند به تسهیلات ردیف‌های پستی خود دست یابند.

 

بــــرش

مدیرعامل شرکت ملی پست راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند در نقاط مختلف شهر تهران و ارائه سرویس پیک شهری (همیار پیک) در یکی از پلتفرم‌های مالی در تعامل با بخش خصوصی را برای خدمات‌رسانی به مردم از دیگر اقدام‌ها عنوان کرد.
وی در این نشست از افتتاح پروژه‌های مختلف به مناسبت روز جهانی پست خبر داد و تصریح کرد: از جمله این افتتاح‌ها بحث نوسازی ناوگان پستی است که 100 دستگاه ون و کامیونت خریداری شده و با این افتتاح وارد ناوگان جمع‌آوری و توزیع پست می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی