صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۵

«طوفان‌الاقصی»؛ شکست امنیتی اسرائیل

محسن فائضی
کارشناس مسائل منطقه و فلسطین اشغالی


«طوفان‌الاقصی» را باید در وهله نخست شکست تمام عیار امنیتی - اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد. برخلاف تنش‌های پیشین که به واسطه تحرکات شکلی یا مسائل آشکار پیش آمده، آماده‌باش‌هایی در هر دو جبهه رخ می‌داد یا تهدیدهایی برای جلوگیری از بروز تنش مطرح می‌شد؛عملیات صبح شنبه حماس یک غافلگیری به تمام معنا بود. یعنی اگر ادبیات اسرائیلی‌ها را در روزهای اخیر در رسانه‌ها پیگیری می‌کردید، هیچ تهدید و تحذیری برای امتناع از بروز درگیری در آن دیده نمی‌شد. مرزها و گذرگاه‌ها نیز شرایط معمولی را شاهد بودند و حتی به روایت رسانه‌های صهیونیستی به نظر می‌رسد نه تنها آمادگی وجود نداشته بلکه به‌دلیل تحولات داخلی حزب حاکم دچار نوعی ناآمادگی نیز بوده است.
حماس از این فرصت به خوبی استفاده کرد و در ابتکار عملی بی‌سابقه عملیات همه‌جانبه خود در بخش‌های جنوبی سرزمین اشغال شده فلسطین را آغاز کرد. این عملیات اگر چه در رسانه‌ها با تمرکز بر بزرگی شلیک 5 هزار موشک و راکت در تنها 20 دقیقه بازتاب یافت اما باید گفت که مهم‌ترین وجه تمایز آن ورود زمینی نیروهای حماس به این مناطق است. از آنجا که در جنگ 21 روزه در سال 2006 نگرانی حماس ایستادگی در برابر نیروی زمینی اسرائیل بود در جنگ‌های بعدی نیز به نظر می‌رسید که مواجهه زمینی ممکن نیست. اما در عملیات «طوفان‌الاقصی» این حماس بود که توانست نگرانی را کنار بگذارد و پیشروی زمینی نیز انجام دهد و با ورود به مناطق شهرک‌نشین اسیر بگیرد.
انجام عملیات در چنین ابعادی که همزمان با حمله موشکی از زمین، زیرزمین و دریا انجام شده است، حتماً نیازمند تدارکات نظامی است که می‌توانست صهیونیست‌ها را هوشیار کند و به همین دلیل غافلگیر شدن نشانه شکست بزرگ اطلاعاتی رژیم اسرائیل است.
موضوع دیگری که درباره این عملیات باید به آن توجه داشت اهدافی است که حماس اعلام کرده و به نظر می‌رسد رسیدن به این اهداف دور از انتظار نباشد. از این منظر پیام «محمد الضیف» فرمانده‌ کل گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس کم سابقه است. ایشان که در عملیات جیش‌القدس به یک پیام 10 ثانیه‌ای اکتفا کرده بود در این عملیات بعد از چندین سال یک پیام مفصل چند دقیقه‌ای با ابعاد مختلف منتشر و در آن هم بحث دفاع مسجدالاقصی و هم موضوع آزادی اسرای فلسطینی را مطرح کرد. مسأله آزادی اسرا در حالی مطرح شده که در عملیات دیروز تعداد قابل توجهی از نظامیان صهیونیست به اسارت درآمدند و تعداد بیشتری از شهرک‌نشینان اسرائیلی نیز در اختیار حماس قرار گرفتند. این حجم از اسیر و گروگان نظامی و غیرنظامی بی‌شک با هدف ناچار کردن رژیم صهیونیستی به آزاد کردن اسرای نظامی و دیگر فلسطینیان در بند این رژیم انجام شده و یقیناً تأثیر‌گذار خواهد بود.
در کنار این موارد یکی از تبعات این عملیات وضعیت امنیتی است که بر شهرک‌های صهیونیستی در مناطق اشغالی حاکم می‌شود و مسیر را در جهت خلاف خواست تل‌آویو برای تغییر ژئوپلیتیک این مناطق از طریق شهرک‌سازی و اسکان اسرائیلی‌ها در آن تغییر می‌دهد؛ وضعیتی امنیتی که ایجاد شده اما چالش جدی برای دولت نتانیاهو خواهد بود و حتماً در آینده معادلات مربوط به تنش اخیر مؤثر خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی