صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

مُهر پایان بر کابینه نتانیاهو

علی عبدی
کارشناس
مسائل فلسطین


دلایل بسیاری در بطن اراده شکل‌گیری عملیات طوفان الاقصی وجود دارد اما از اصلی‌ترین دلایلی که حماس در بیانیه خود ذکر کرده اهانت‌های اخیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی بوده که حماس نیز نسبت به آن اخطار داده بود.
صهیونیست‌ها به‌دلیل روحیه تفرعنی که دارند به اخطارها توجهی نکرده و اکنون نیز در شوک عملیات ترکیبی به سر می‌برند و برای چگونگی اقدام متقابل سرگردان شده‌اند حتی با وجود آنکه اعلام جنگ کرده‌اند، چرا که مدعی ایجاد سپر امنیتی بوده‌اند و اکنون این تصویر شکسته شده است. بویژه شخص بن گویر، وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی که حتی از نگاه رژیم صهیونیستی نیز یک تروریست است، با حضور در صحن مسجدالاقصی به این مکان مقدس مسلمانان تعرض کرد که این اقدام توسط فلسطینی‌ها، پایتخت‌های عربی و غربی و سازمان ملل محکوم شد. همچنین، بعد از روی کار آمدن دولت نتانیاهو، دو وزیر دارایی و امنیت آن اعلام کردند که مسجدالاقصی باید نابود شود و معبد سلیمان(پیکر سلیمان) جایگزین آن شود.
مجموعه این عوامل پشتوانه‌ای برای شکل‌گیری این عملیات شد. دولت قبلی در مقابل افراطی‌های مذهبی که قصد حرمت شکنی مسجدالاقصی را داشتند سعی می‌کرد خیلی میدان را برای آنها باز نگذارد ولی این دولت مشوق این اقدامات است. این به حدی است که برخی مقامات افراطی نیز به آن هشدار داده‌اند. اخیراً رئیس سازمان امنیتی(شاباک) در جلسه‌ای قبل از عملیات از بن گویر خواسته بود که این کار را ادامه ندهد، چرا که موجب تحریک فلسطینیان خواهد شد.
دولت نتانیاهو تمایلی برای وقوع جنگ در داخل نداشت زیرا بحران‌های داخلی را مانع بزرگی برای آن می‌دید. نتانیاهو به‌عنوان یک سیاستمدار در کفه هزینه‌فایده صلاح نمی‌دید که چنین وضعیتی به وجود آید اما به‌دلیل ائتلافی که موجب شد او به کرسی ریاست بنشیند باید امتیازاتی به آنها می‌داد. به‌هرحال نتانیاهو در مجموع نتوانست تندروهایی چون بن گویر را کنترل کند و عملاً این فضا را به وجود آورد. او ماجراجویی‌های بن گویر را تا به این حد دنبال نمی‌کرد. در نهایت کج فهمی بن گویر و حامیان او در نادیده گرفتن هشدارها زمینه واکنش فلسطینیان را فراهم کرده است.
از نظر من این نشانه‌هایی از پایان دولت نتانیاهو است و اتفاقی که رخ داد مهر پایانی بر دولت خواهد بود و آن تصوری که جنگ را راه نجات دولت قلمداد می‌کند اشتباه است. اکنون نیز حماس برای واکنش‌های احتمالی رژیم در حال آماده باش است و تدارک ویژه‌ای برای آن دارد. زیرا که این عملیات ترکیبی و هماهنگ بسیار هدفمند و با برنامه از پیش تعیین شده‌ای شروع شده است.
در این میان، این عملیات گسترده می‌تواند پیام غیر مستقیم به عربستان سعودی در مورد عادی‌سازی با  این رژیم باشد. حمله اخیر در طول جنگ اعراب با اسرائیل بی‌نظیر بوده و موجبات تحقیر رژیم در عرصه جهانی را فراهم کرده است. به‌عنوان نمونه فرار افراد به سمت بیابان‌ها که یادآور فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود است، تنزل و سست بودن رژیم را اثبات می‌کند. بر این اساس عملاً هر گونه پیمان و ایجاد روابط استراتژیک دولت‌های عرب بویژه عربستان با آن، با ریسک بالایی همراه بوده و خطرات جبران‌ناپذیری را برای وجهه آنها در پی خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی