صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

با دستور رئیس‌جمهور انجام شد

رفع موانع قانونی بازگشایی بازارچه‌های مرزی کردستان

 ایران زمین- آهنگ گشایش بازارچه‌ها و معابر مرزی بعد از گذشت ۶ سال تعطیلی به همت دولتمردان در شهرستان‌های مرزی کردستان به صدا درآمده است. حالا مرزنشینانی که در این سال‌ها برای گذراندن زندگی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده یا به مشاغلی همچون کولبری پناه برده‌اند، امیدوارند با بازگشایی این بازارچه‌ها بتوانند در دیار آبا و اجدادیشان شغل و درآمدی داشته باشند.
 در این راستا چندی پیش معبر مرزی «هنگه‌ژال بانه» بازگشایی شد تا این نوید به مرزنشینان داده شود که مطالبه آنها در این دولت روی زمین نمی‌ماند و اجرایی خواهد شد.
 البته استاندار کردستان بازگشایی معابر مرزی را موقت و به نوعی مُسکن می‌داند و می‌گوید: در تلاشیم با تصویب قانون ساماندهی مبادلات مرزی و ارتقای معیشت مرزنشینان که لایحه آن در این دولت به مجلس رفته و کلیات آن در مجلس تصویب شده است، شاهد ساماندهی مناسب‌تر، اشتغال و درآمد پایدارتر برای مرزنشینان باشیم.
«اسماعیل زارعی‌کوشا» با اعلام اینکه مجوز واردات ۱۰۰ قلم کالا از بازارچه‌های موقت غیررسمی استان شامل سیرانبند، خانم شیخان و مله خورد صادر شده است، می‌افزاید: در دولت گذشته ظرفیت معابر مرزی در استان تعطیل شد و جایگزینی هم برای آن در نظر گرفته نشد. همین موضوع شرایط نابسامان اقتصادی را برای مرزنشینان ایجاد کرد و حالا امید است با بازگشایی مجدد آن شاهد بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان باشیم.
 استاندار کردستان با تأکید بر اینکه منع قانونی بازگشایی معابر مرزی برطرف شده است، ادامه می‌دهد: این اقدام مصوبه شاک (شورای امنیت کشور) را داشته و رئیس‌جمهور آن را به وزیر کشور تفویض کرده‌اند.
وی بیان می‌کند: اگرچه سابقه بازگشایی و فعالیت مرزی در کردستان بیشتر از استان‌های مرزی همجوار بوده ولی در حال حاضر میزان مبادلات تجاری آنها بیشتر است که این حاصل همکاری و هم‌افزایی بیشتر بین نهادهای مختلف در آن استان‌هاست.

تدوین آیین‌نامه بازارچه‌های مرزی کردستان
«بهزاد رحیمی»، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه آیین‌نامه بازارچه‌های مرزی استان در حال تدوین است، می‌گوید: صدور مجوز واردات کالاها براساس نیاز استان و کشور انجام می‌شود و در این رابطه به طور سلیقه‌ای عمل نخواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه بازگشایی معابر مرزی در راستای نفع مرزنشینان و بهبود وضعیت معیشتی آنها در دستور کار مسئولان قرار گرفته است، می‌افزاید: بازارچه‌های مرزی علاوه بر بهبود کسب و کار به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرهای مرزی به شمار می‌رود و این مزیت می‌تواند زمینه رشد اقتصادی را در منطقه فراهم کند.

سدی در برابر مهاجرت مرزنشینان
مبادلات تجاری در مرز نه‌تنها عامل مهمی در رشد اقتصادی بلکه باعث نگهداشت جمعیت و ممانعت از قاچاق می‌شود و در این رابطه «جعفر توان»، فرماندار ویژه شهرستان سقز به خبرنگار ایرنا می‌گوید: جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ، ایجاد اشتغال، بهبود درآمد و معیشت مرزنشینان و ارتقای امنیت مرز از مهمترین مزایای بازگشایی معابر و بازارچه‌ها در شهرستان‌های مرزی استان است.
وی افزایش مراودات و تعاملات با اهالی آن‌سوی مرز و فروش و صادرات محصولات تولیدی اعم از کشاورزی، دامداری و صنایع دستی از سوی مرزنشینان استان را از دیگر مزیت‌های وجود معابر و بازارچه‌های مرزی دانسته و اضافه می‌کند: بازارچه سیف سقز که کارکردی همچون مرز باشماق مریوان و سیرانبند بانه دارد، سال‌هاست که تعطیل شده و مسئولان کشوری و استانی هم پیگیر بازگشایی آن هستند.
 فرماندار ویژه شهرستان سقز ادامه می‌دهد: در کنار این بازارچه در این شهرستان ظرفیت ایجاد ۲ معبر مرزی هم وجود دارد که پیشنهاد آن را مطرح کرده‌ایم و امید می‌رود به منظور حمایت از مرزنشینان این شهرستان با آن موافقت شود.

گذر از فقر و مهاجرت مرزنشینان با گذرگاه‌های مرزی
«اسماعیل احمدی»، فرماندار شهرستان مریوان هم می‌گوید: از زمانی که معابر مرزی تعطیل شدند، بازاریان شهرستان‌های مرزی از استان‌های جنوبی کشور کالاهای مورد نیاز را خریداری می‌کنند که به دلیل بالا بودن هزینه نهایی فروش این کالاها، بازار این شهرستان‌ها رونق خود را از دست داده است.
 وی می‌افزاید: میزان واردات کالا از معابر مرزی به‌حدی نیست که مشکلی برای اقتصاد منطقه ایجاد کند ولی می‌تواند در معیشت مرزنشینان اثر مثبتی داشته باشد.
«کمال خدری» فرماندار شهرستان بانه هم می‌گوید: تعطیلی معابر و بازارچه‌های مرزی این شهرستان منجر به رکود بازار، مهاجرت مردم بویژه جوانان برای کار به دیگر نقاط کشور و کاهش فروش اجناس و کالاهای مغازه‌های سطح شهر شد.
وی با اشاره به اینکه به طور مستقیم حدود ۲۰ هزار نفر از مردم بانه و اهالی شهرهای اطراف همچون سقز و مریوان از فواید بازارچه‌های مرزی این شهرستان بهره‌مند می‌شوند، می‌افزاید: زمان کمی از بازگشایی معبر مرزی هنگه‌ژال می‌گذرد اما در همین مدت مردم و معتمدان همواره پیگیر ابلاغ دستورالعمل فعالیت در این معبر مرزی هستند که امیدوارند هرچه سریع‌تر این شیوه‌نامه به شهرستان ابلاغ شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی