صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

زلزله افغانستان شهرهای خراسان را هم لرزاند

گروه حوادث/  همزمان با وقوع زمین‌لرزه صبح شنبه در شمال‌غرب افغانستان، دست‌کم 30 نفر کشته و 600 نفر زخمی شدند. این زمین‌لرزه در برخی شهرهای خراسان هم احساس شد  زلزله صبح دیروز 36 پس لرزه داشت که بزرگترین آن 6.5 ریشتر بود.
سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده اعلام کرد که زمین‌لرزه 6.3 ریشتری حدود ساعت 11:00 به وقت محلی (06:30 به وقت گرینویچ) در حدود 40 کیلومتری شهر غربی هرات، نزدیک مرز ایران به وقوع پیوست.
مقامات افغانستانی گفتند که تعدادی از ساختمان‌ها آسیب دیده‌اند و مردم زیر آوار گرفتار شده‌اند.
مرکز زمین‌شناسی ایالات‌متحده گزارش داد که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.3 ریشتر روز شنبه شمال‌غرب افغانستان را لرزاند. به دنبال آن چهار پس‌لرزه بزرگ نزدیکی مرکز زمین‌لرزه در هرات، سومین شهر بزرگ کشور، واقع در جنوب کوه‌های پاروپامیسوس رخ داد.
پس از اولین زمین‌لرزه که حوالی ساعت 11 صبح به وقت محلی رخ داد، مردم محلی از ساختمان‌ها فرار کردند و به خیابان‌ها آمدند.
یک شاهد به نقل از خبرگزاری فرانسه گفت:«ما در دفاتر خود بودیم که ناگهان ساختمان شروع به لرزیدن کرد، گچ دیوارها شروع به ریزش کردند و دیوارها ترک برداشتند، برخی از دیوارها و بخش‌هایی از ساختمان فرو ریخت. اتصالات شبکه تلفن و اینترنت قطع شده است. وحشتناک بود.»
 به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام مسئول با پیش‌بینی افزایش تلفات در پی گزارش‌ها مبنی بر مدفون شدن افراد زیر ساختمان‌های فرو ریخته گفت که زمین‌لرزه منجر به کشته شدن حداقل 30 نفر و زخمی شدن 600 نفر شد.

آماده باش
 در استان های مرزی کشور
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع زلزله بالای 6 ریشتر در افغانستان، از آماده‌باش امدادگران در استان‌‎های مرزی کشور خبر داد.محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع زلزله ۶.۳ ریشتری در افغانستان گفت: با توجه به اینکه محل وقوع این زلزله در ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد اتفاق افتاده و زلزله در استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی احساس شده است، امدادگران و نجاتگران در این دو استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.
بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، این زمین‌لرزه ساعت ۱۰:۴۲:۵۳ شنبه، ۱۵ مهرماه در عمق ۲۱ کیلومتری زمین رخ داد.
به گزارش ایسنا، تاکنون 36 زلزله نسبتاً شدید در مناطق مختلف افغانستان رخ داده که در استان خراسان‌رضوی و شهر مشهد نیز احساس شده است. طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی، تاکنون خسارتی گزارش نشده است و ۲۵ تیم امدادی به مناطق تایباد و روستاها اعزام شده‌اند.

زلزله در ایران
خسارت جدی نداشت
مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌رضوی گفت: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در پی وقوع زلزله در کشور افغانستان به حالت آماده‌باش درآمد.محمود امانی‌بنی اظهار کرد: فرودگاه مشهد به حالت آماده‌باش کامل درآمده است، اما این زمین‌لرزه به تأسیسات زیربنایی و سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد هیچ خسارتی وارد نکرده است.
محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی نیز گفت: فاصله مرکز زمین‌لرزه افغانستان با ما حدود ۶۰ کیلومتر بود و شدت زلزله در شهرهای مرزی و مرکز استان احساس شد. این زلزله با توجه به شدت آن، در خراسان‌جنوبی بویژه شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان و بیرجند بیشتر احساس شده است.
وی گفت: تاکنون خسارتی گزارش نشده است، اما تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند و در حالت آماده‌باش هستند. کانون این زمین‌لرزه با قدرت ۶.۳ ریشتر در منطقه قره‌باغ در شمال هرات افغانستان ثبت شد که بخش‌هایی از استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی را هم لرزاند.
 محمدعلی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی نیز گفت: در پی وقوع این زمین‌لرزه‌ها بلافاصله و حتی پیش از ثبت در سامانه‌ها کلیه تیم‌های عملیاتی، امدادی و خانه‌های هلال‌احمر این استان به حالت آماده‌باش کامل درآمدند تا در صورت نیاز به مناطق حادثه‌دیده اعزام شوند.
کاوسی تصریح کرد: همچنین تیم‌های درمان اضطراری این استان به همراه تجهیزات کامل فراخوانده و آماده شده‌اند تا در صورت نیاز به افغانستان اعزام شوند.

تعطیلی مدارس و ادارات
محمدرضا رضایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تایباد گفت: بر اساس تصمیم جلسه ستاد بحران علاوه بر تعطیلی مدارس در دو نوبت صبح و عصر شنبه و یکشنبه تالارهای پذیرایی سالن‌ها و اماکن ورزشی شهرستان نیز روز شنبه تعطیل شد.
محمدرضا غیرتی، فرماندار زیرکوه نیز گفت: مدارس زیرکوه در پی احساس لرزه‌های ناشی از زلزله افغانستان تعطیل شدند.
هادی رمضانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر تایباد هم گفت: خوشبختانه تاکنون گزارش خاصی در منازل مسکونی بجز یک مورد ترک‌خوردگی دیوار نداشته‌ایم. وضعیت شهرستان قابل مدیریت است و نیازی به نیروی کمکی نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی