صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

اعتراف کارشناس BBC
به قدرت ایران در منطقه
خبر اول اینکه، کارشناس شبکه سلطنتی BBC فارسی در میزگردی در این شبکه، نه تنها به قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران اعتراف کرد، بلکه از افول امریکا در خاورمیانه گفت؛ آن هم در شرایطی که برخی از کارشناسان داخلی حاضر نیستند واقعیت افول امریکا را بپذیرند. علم صالح، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه استرالیا در این برنامه با اشاره به ضعف یا کم رنگ شدن موقعیت امریکا در غرب آسیا، گفت: «تا قبل از این، امریکا با یک تماس تلفنی می‌توانست مشکلات خود را حل کند، اما حالا باید بنشیند با عربستان مذاکره کند، درباره ایران باید 10 سال مذاکره کند، آن هم شاید به نتیجه نرسد.»
وی با اشاره به دورشدن متحدین درجه یک امریکا، همچون عربستان از امریکا و نزدیکی این کشور به رقبای امریکا، یعنی چین و روسیه، اضافه کرد: عربستان عادی‌سازی روابط خود را با ایران، از طریق چین انجام می‌دهد، بدون در میان گذاشتن با واشنگتن و این‌ها، جزو چیزهایی است که برای غرب خطرناک است. وی در پاسخ به این سؤال مجری که امروز اسرائیل و عربستان به عنوان رقبای منطقه‌ای ایران چه وضعیتی دارند، تصریح کرد: نه اسرائیل و نه عربستان، هیچ یک رقیب منطقه‌ای ایران نیستند. علم صالح اضافه کرد: عربستان آن قدرت نظامی استراتژیک پایدار را ندارد که بتواند برای ایران یک تهدید نظامی محسوب شود، اسرائیل هم به خاطر موقعیت جغرافیایی و جمعیت از نظر امنیتی بسیار آسیب پذیر است، به همین دلیل است که اسرائیل به دنبال شرکایی در منطقه است تا بتواند از طریق دیپلماسی از نفوذ ایران در منطقه بکاهد تا (از خطر) حلقه آتشی که ایران در اطراف اسرائیل ساخته، بکاهد. وی در پایان تأکید کرد که از نقش امریکا در خاورمیانه بشدت کاسته شده است.


ضعف اتحادیه اروپا
از نگاه جاسوس فرانسوی
دست آخر اینکه، رادیو فردا، ارگان فارسی‌زبان سازمان جاسوسی CIA در گزارشی از ابراز ناراحتی خانواده «لویی آرنو» جاسوس فرانسوی بازداشت شده در جریان آشوب‌های پاییز سال گذشته در ایران خبر داد. در این گزارش به نقل از پدر این جاسوس فرانسوی از او به عنوان «توریست» یاد شده، آمده است: « اتحادیه اروپا اقدام مؤثری برای آزادی او از زندان‌های جمهوری اسلامی انجام نداده است.»
مهرماه سال گذشته بود که وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای مهم به دستگیری چندین تبعه خارجی در جریان آغاز آشوب‌های خیابانی در ایران اشاره و تصریح کرد: «۹ تبعه‌ بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ... در صحنه‌ اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند.»
مسکوت گذاشتن پرونده آرنو از سوی اتحادیه اروپا و دولت فرانسه نیز احتمالاً بیانگر حساسیت این پرونده در شکار جاسوس فرانسوی بوده است.
پیشتر نیز در اردیبهشت 1401، دو نفر از افسران جاسوسی فرانسه بعد از سفر به ایران و دیدار و ارائه دستور کار به تعدادی از عناصر ضدامنیتی که تحت عنوان تشکل‌های صنفی فرهنگیان فعالیت‌ می‌کردند، بازداشت و روانه زندان شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی