حوادث جهان

سیل ۴۰ نفر را در هند
 به کام مرگ کشاند
مقامات دولتی هند روز جمعه اعلام کردند که دست‌کم ۴۰ نفر به دلیل وقوع سیل در منطقه هیمالیا جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش رویترز، مقامات دولتی هند روز جمعه اعلام کردند در حالی که امدادگران برای دومین روز پیاپی در جست‌و‌جوی ده‌ها فرد مفقود شده در ایالت «سیکهیم» بودند، هجوم سیل ناگهانی ناشی از آب شدن دریاچه‌ای یخی، شمار قربانیان را افزایش داد.
ارتش هند اعلام کرد که دست‌کم ۲۳ سرباز پس از سیل شدید ناشی از بارش‌های سیل‌آسا در دره‌ای در ایالت کوهستانی شمال‌شرقی سیکهیم ناپدید شدند.بر پایه گزارش‌های خبری، این سیل ناشی از آب شدن دریاچه‌های یخچالی است که به سبب بالارفتن دمای جهانی، آب شدن یخ‌ها و سست شدن سنگ‌های اطراف این دریاچه به وقوع پیوسته است.دانشمندان هشدار داده‌اند که وقوع این سیل‌ها خطرات فزاینده‌ای را در سراسر رشته کوه همیالیا به دنبال خواهد داشت و ذوب شدن یخ این دریاچه‌ها برای کل جهان تبعات به بار خواهد آورد.این سیل ویرانگر پس از بارش شدید باران روی دریاچه لوناک که یکی از منابع یخچال‌های طبیعی در اطراف قله «کانگچن جونگا»، سومین کوه مرتفع جهان است، به وقوع پیوست.حادثه مزبور یکی از فاجعه‌بارترین بلایای طبیعی این منطقه در بیش از ۵۰ سال گذشته به شمار می‌آید.
 
طوفان ویرانگر در تایوان
طوفان شدیدی موسوم به «کوینو» که روز پنجشنبه، جنوب تایوان را درنوردید، تاکنون منجر به مصدومیت بیش از ۳۰۰ نفر در این منطقه شده و جان یک نفر را نیز گرفته است.
به گزارش «یو اس نیوز»، مقامات محلی می‌گویند: حوادث مرتبط با این طوفان تاکنون ۳۰۴ نفر را مصدوم کرده و بارندگی بی‌وقفه و بادهای شدید، خسارات وسیعی در منطقه برجا گذاشته است.این شرایط آب و هوایی نامساعد میلیون‌ها نفر را نیز در شهرهای طوفان‌زده از کار و تحصیل باز داشته و خانه‌نشین کرده است.طوفان همچنین به چندین ساختمان خسارت زده و منجر به سقوط درختان شده است.کوینو که در زبان ژاپنی به معنی «توله سگ» است، در شبه جزیره «هنگچون» در تایوان بادهایی با سرعت ۲۵۲ کیلومتر در ساعت تولید کرده که در حد طوفان درجه چهارم طبقه‌بندی می‌شود، با این حال کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که پس از عبور از تنگه تایوان و ورود به استان «گوانگ‌دونگِ» چین از شدت آن کاسته خواهد شد.
 
 دلفین‌ها، قربانی گرمای هوا در آمازون
افزایش گرمای جهانی که در نتیجه تغییرات اقلیمی در حال وقوع است، گونه‌های دریایی را نیز در معرض خطر انقراض قرار داده است. در هفته‌های گذشته لاشه ۱۲۰ دلفین در آمازون برزیل کشف شد. لاشه‌ها در میان خشکسالی و دمای بی‌سابقه آب در دریاچه «تِفه» که از ۳۹ درجه سانتیگراد فراتر رفته، پیدا شده‌اند. همچنین لاشه هزاران ماهی نیز در سواحل آمازون کشف شده است. کارشناسان هشدار داده‌اند خشکسالی‌های شدیدتر در چند هفته آینده می‌تواند منجر به مرگ تعداد بیشتری از دلفین‌ها شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی