صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

مقامات و علمای کشورهای اسلامی نسبت به رابطه با صهیونیست ها هشدار دادند

تله پر تنش عادی سازی


گروه جهان

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با هدف پیشبرد توافق عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو، تا دو هفته دیگر راهی خاورمیانه خواهد شد، وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر در اظهاراتی، خطاب به کسانی که عادی‌سازی را راهی برای پایان مناقشه بین فلسطین و رژیم صهیونیستی عنوان می‌کنند، گفت: «این اقدام تغییری در رفتار تل‌آویو نسبت به مردم فلسطین و ایجاد یک روند صلح نخواهد شد.»
محمد‌بن عبدالعزیز الخلیفی در این سخنان خود که در مصاحبه‌ای با مجله نیوزویک امریکا بیان شده، تأکید کرده است: «احتمالا برخی کشورها در جریان عادی‌سازی که از سوی واشنگتن و تل‌آویو دنبال می‌شود، عادی‌سازی را انتخاب خواهند کرد. اما قطر این مسأله را یک ابزار واقعی برای حل اساسی بحران فلسطین و اسرائیل نمی‌داند و معتقد است، تنها راهکاری که می‌تواند در این مسیر موفقیت‌آمیز باشد، راهکاری است که بر مبنای طرح صلح عربی بنا شده باشد و فلسطین و اسرائیل بر سر آن توافق کنند.» این در حالی است که طرح صلحی که قطر بر آن تأکید دارد، بر راهکار دو دولت و تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین بنا شده است. مواردی که تل‌آویو همواره مخالفت خود را با آنها بیان داشته و حاضر به پذیرش آنها نیست.
علاوه‌بر قطر، انجمن علمای یمن نیز در بیانیه‌ای که در آن هتک حرمت مسجدالاقصی توسط شهرک‌نشینان افراطی محکوم شده، به مسأله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداختند. آنها در این بیانیه تأکید کردند: «شتاب‌زدگی حکومت سعودی برای عادی‌سازی روابط به منزله خنجر زدن به فلسطینی‌ها از پشت و خیانت به مسأله عادلانه فلسطین است.» انجمن علمای یمن، سفرهای مقامات صهیونیست به عربستان را بهترین دلیل و گواه بر فرمانبرداری عربستان در ماجرای عادی‌سازی دانسته‌اند.
در حالی که مقامات سیاسی و تحلیلگران جهان درباره تبعات عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو هشدار داده‌اند و معتقدند، عربستان در حال قمار روی اسب بازنده است، در داخل فلسطین نیز مقامات سیاسی به واکنش‌ها در این خصوص ادامه می‌دهند. در همین ارتباط به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فلسطینی «سما»، ماهر مزهر، عضو کمیته مرکزی جبهه مردمی برای آزادسازی فلسطین، ولیعهد عربستان را به دلیل حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به باد انتقاد گرفت و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به دلیل اینکه عربستان دارای وزنه سنگین در میان کشورهای عربی و اسلامی است، خطرناک‌ترین گام علیه مسأله فلسطین و تمام امت عربی دانست. او گفت: «این اقدام خیانت در حق ملت فلسطین و آرمان اصلی و محوری امت ما به شمار می‌رود و به مثابه وارد آوردن خنجری به جسم مبارزان و مدافعان آرمان فلسطین خواهد بود.» او به نمایندگی از جبهه مردمی برای آزادسازی فلسطین تأکید کرد: «بن‌سلمان اگر فکر می‌کند با دستیابی به تأسیسات هسته‌ای و پاک کردن جنایت خود درخصوص قتل وحشیانه جمال خاشقجی مقابل حزب دموکرات امریکا می‌تواند به یک جایگاه ویژه در منطقه دست پیدا کند در اشتباه است. زیرا کسی که از میوه این عادی‌سازی روابط در نهایت سود خواهد برد رژیم صهیونیستی است. این روند باعث نمی‌شود رژیم صهیونیستی در منطقه عادی جلوه کند بلکه این رژیم یک غده سرطانی است که باید از بین برود. فلسطینی‌ها و تمام ملت‌های عربی باید مقاومت بیشتری در برابر صهیونیست‌ها از خود نشان داده و هزینه‌های امنیتی این رژیم را بالا ببرند.»

چهارچوب‌های نامشخص عادی‌سازی
با وجود هشدارهای کشورهای عربی و مردم فلسطین، وزارت خارجه امریکا مدعی شده، هنوز هیچ‌گونه چهارچوب رسمی و شروط آماده‌ای برای امضای توافق عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو تهیه نشده است. به گزارش شبکه الحدث، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اعلام این مسأله تأکید کرده است: «برای رسیدن به مرحله نهایی عادی‌سازی، هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که باید انجام شود و ابعاد اصلی توافق عادی‌سازی هنوز روی میز است.» پیش‌تر نیز جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفته بود که واشنگتن، درباره فاش کردن صریح جزئیات و خواسته‌های هر طرف محتاط است.
با این حال رسانه‌ها تأکید کرده‌اند، یکی از مسائلی که برای عربستان و البته در مقابل رژیم صهیونیستی اهمیت بسیاری دارد، مسأله توسعه هسته‌ای عربستان است که عربستان آن را یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های خود قرار داده اما یهودیان ساکن اراضی اشغالی فلسطین چنین چیزی را خطری برای خود برآورد می‌کنند و بر همین اساس سران دولت خود را تحت فشار قرار داده‌اند.
 
تداوم یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی
در حالی که دست‌های پنهان و آشکار در حال کار روی عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی به بهانه پایان منازعات بین صهیونیست‌ها و مردم فلسطین هستند، شهرک‌نشینان صهیونیست تحت حمایت پلیس رژیم صهیونیستی به تهاجم‌های خود علیه فلسطینیان و مقدسات آنها ادامه می‌دهند. به گزارش سایت عربی 21، در پنجمین روز از عید یهودی کیپور، شهرک‌نشینان صهیونیست دیگر بار به مسجد‌الاقصی یورش بردند. بنا بر این گزارش تعداد شهرک‌نشینان در یورش دیروز به بیش از 800 نفر رسید که بنا به گزارش برخی منابع، شماری از آنها از اعضای دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی بودند. این یورش در حالی انجام شد که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی نه فقط مسجدالاقصی و خیابان‌های منتهی به آن که در واقع تمامی خیابان‌های شهر قدس و به‌طور خاص محله قدیمی آن را تحت کنترل شدید داشتند و بر ورود و خروج مسلمانان به طور کامل نظارت می‌کردند. این اقدامات پس از آن صورت گرفت که روز سه‌شنبه، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی فرمان تغییر وضعیت کنونی مسجدالاقصی و باز شدن ۲۴ ساعته صحن آن، به روی یهودیان و شهرک‌نشینان را صادر کرد. در مقابل، تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این خصوص هشدار داد و خواهان تعدیل این سیاست شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی