صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

دورنما

 

واشنگتن پست
امریکا

برکناری کوین مک کارتی از ریاست مجلس نمایندگان امریکا، در واقع زلزله‌ای در نهاد قانونگذاری این کشور محسوب می‌شود. این زلزله حاصل تنش‌های طولانی مدت میان جناح‌های مختلف امریکا و حتی تنش‌های ایدئولوژیک درون حزب جمهوری‏خواه است. تنشی که انتظار می‌رود بسیار طولانی مدت باشد و تبدیل به نزاعی جدی بین نامزدهایی شود که خواهان نشستن بر کرسی ریاست مجلس نمایندگان هستند.

لس‌آنجلس تایمز
امریکا

برکناری مک کارتی بی شک مجلس نمایندگان  امریکا را وارد بحرانی جدید خواهد ساخت که در آن هیچ نشانه‌ای از اینکه چه کسی می‌تواند رأی بیشتری را برای جانشینی مک کارتی به دست آورد، مشاهده نمی‌شود و همین باعث تردیدهای بسیار برای آینده این مجلس می‌شود. از همین رو باید گفت، برکناری مک کارتی جدا از تأثیرهایی که روی زندگی سیاسی خود او می‌گذارد، تأثیر عمیقی بر وضعیت سیاسی آینده امریکا خواهد گذاشت و می‌تواند منجر به انشعاباتی شود.

نیویورک تایمز
امریکا

برکناری کوین مک کارتی، نقطه اوج اختلافات جمهوریخواهان بود. اختلافات تلخی که در تمام یک سال گذشته به طور مشهود دیده می‌شد و روندی افزایشی را طی کرد و در نهایت در جنگ قدرتی که بین مک کارتی و اعضای جناح راست افراطی شکل گرفته بود، او بازنده این رقابت شد. اما در این بحران دیگر نه فقط جمهوریخواهان که کل کشور متضرر خواهد شد.

وال استریت ژورنال
امریکا

در ساعاتی که بنا بود رأی نمایندگان به استیضاح مشخص شود، سؤال همه این بود که رأی دموکرات‌ها با توجه به کمکی که مک کارتی به دولت امریکا کرد تا از تعطیلی ولو به مدت 45 روز فرار کند، چه خواهد بود. بویژه که در این میان مسأله جنگ اوکراین و کمک به آن نیز برای آنها مهم بود. اما خیلی زود مشخص شد آنان قصد هیچ کمکی به او را ندارند و مدعی هستند این مشکل جمهوریخواهان است، نه آنها.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی