صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

جشن و مداحی در مرکز توانبخشی
محمد ملکی، فیلمبردار در توئیترش نوشت: «دم حاج محمود کریمی گرم که برای معلولین یک مرکز توانبخشی به مناسبت میلاد پیامبر(ص) جشن برگزار کردن، میکروفن گرفته براشون که اونا هم بخونن و لحظات شادی رو براشون به یادگار گذاشته.»


به نفرت علیه مهاجران دامن نزنیم
مرتضی احسانی بخارایی، فعال حوزه مهاجران در توئیتر ضمن بازنشر ویدیویی از آزار برخی مهاجران افغانستانی نوشت: «فرد در تصویر نه لباس محلی پوشیده، نه ریش بلند دارد و نه موها و ظاهرش شبیه اوباش و الواط است(نشانه‌هایی که عزیزان در فضای مجازی برای توصیف و تشخیص افغانی‌های «بد» و «خطرناک» ذکر می‌کنند). همیشه اکثریت قربانیان نفرت را افراد ضعیف و آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند. به نفرت دامن نزنیم.»

روشنفکران شکست تاریخی خوردند
سیدعلی سیدان، سردبیر مجله سوره در استوری اینستاگرامش ضمن شرح کوتاهی بر مطلب اصلی شماره جدید این مجله نوشت: «در میان اهالی علوم انسانی و علوم اجتماعی، آقای شجاعی‌زند و آقای کچویان از کسانی بودند که متین‌ترین حرف‌ها را در بلوای 1401 زدند. روشنفکران چپ و راست و متجددمآب یک شکست تاریخی دیگر خوردند و باز هم وقیح‌تر از همیشه حاضر به تجدیدنظر نیستند. روشنفکران اگر بتوانند نیروی تاریخی انقلاب اسلامی را انکار می‌کنند و اگر نتوانند معنای آن را تحریف می‌کنند. آقای کچویان در مصاحبه با سوره دقیقاً روی همین معنا و نیروی انقلاب بحث کردند و آقای شجاعی‌زند هم روی همین نقطه دست گذاشتند.»

زهد، فراغت قلبى ماست، نه از دست کشیدن‌مان
صفحه منسوب به مرحوم علی صفایی‌حائری در اینستاگرام بخشی از کتاب «روزگار ستمگر» نوشته ایشان را در پستی منتشر کرده و نوشته است: «زهد به معنى نخواستن نیست، زهد فراغت قلبى ماست، نه از دست کشیدن‌مان! دنیا گاهى از دست ما بیرون مى‌رود، ولى در دل‌مان ریشه دارد و گاهى از دل ما بیرون رفته و هنوز در دست‌مان مانده تا به مصرفش برسانیم.»

دشمن دنبال ایجاد دوگانه «سردار-فوتبال» است
محمد رستم‌پور، فعال رسانه‌ای در توئیترش نوشت: «دشمن به دنبال آن است که دوگانه «سردار-فوتبال» در «جامعه ایرانی» شکل دهد. بنگرید نخستین توئیت در مورد روایت تندیس از کدام حساب بوده است؟ هر گونه آواز سخن در علاقه به سردار یا جایگاه بی‌بدیل او در منطقه و جهان، بازی در پازل اوست. دامن نزنیم. سکوت کنیم. توئیتر را ببندیم.»

یک کتاب خوب در گفت‌وگو با دهه هشتادی‌ها
مهدی سلیمانی، فعال حوزه کتاب در اینستاگرامش نوشت: «شب و روز تولد پیامبر عزیز اسلام و امام صادق علیهماالسلام مشغول خوندن کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» بودم. این کتاب از اون دست کتابایی است که طی چند ساعت، کلی اطلاعات و تحلیل‌های چهارچوب‌دار و اصولی بهت ارائه میده. ماجرا از این قراره که امیرحسین ثابتی از ۲۹ مهرماه سال گذشته شروع کرد و به سراغ دانش‌آموزان دبیرستانی رفت و باهاشون گفت‌وگو کرد. این کتاب متن گفت‌و‌گوهای 6 جلسه‌ای است که ثابتی در مدارس مختلف (دختر و پسر) با نوجوونای کشورمون داشته و به دلیل مهارت ثابتی در ژورنالیسم متنی روان و خوش‌خوان برای مخاطب آماده شده. چیزی که به چشم من اومد این بود که ثابتی بیش از اینکه تلاش کنه مخاطب نوجوان خودش رو با انبوه اطلاعات روبه‌رو کنه، تلاش کرده به مخاطب «زاویه دید» و «تحلیل» ارائه بده و از مخاطب بخواد که او هم «تحلیل خودش» رو داشته باشه و این خیلی ارزشمنده.»

ایران آباد با کودکان با نشاط
اسماعیل آذری‌نژاد، فعال حوزه کتاب در مناطق محروم در توئیترش نوشت: «ساخت حیاط مدرسه کوشک را با کمک دوستان مجازی شروع کردم. پارسال به این مدرسه رفتم و قصه خواندم، بچه‌ها گفتند در این حیاط نمی‌توانیم بازی کنیم، می‌شود یک کاری برای ما بکنی؟ خدا را شکر پول جور شد و اول سال تحصیلی بچه‌ها با شادی به مدرسه می‌آیند. ایران آباد با کودکان با نشاط.»

جستجو
آرشیو تاریخی