صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت به میزبانی همدان برگزار می‌شود

عرضه بیش از هفت هزار عنوان کتاب به همت یکصد ناشر از سراسر کشور

دفاع مقدس گنجی است که باید به کمک اهالی فرهنگ و رسانه برای نسل جوان استخراج شود

کمتر از چند روز تا برپایی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت باقی مانده؛
رویدادی فرهنگی که میزبانی دوازدهمین دوره آن را همدانی‌ها برعهده دارند؛ در این دوره علاقه‌مندان شاهد عرضه حدود هفت‌هزار عنوان کتاب در قالب‌های مختلف از جمله رمان، داستان‌کوتاه، خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی، به همت بیش از یکصد ناشر از سراسر کشورمان خواهند بود.

شاهد حرکت پرشتاب و جریان قوی تولید آثار دفاع مقدس هستیم
به گزارش «ایران»، نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت در حالی برگزار شد که علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تأکید بر اینکه تا به امروز توجه خوبی از سوی اهالی کتاب معطوف به مضامین پیرامون دفاع مقدس شده و آثار خوبی هم منتشر شده، گفت: «وظیفه خانه کتاب و ادبیات ایران، کمک به مجموعه‌های متولی این حوزه برای برپایی رزمایش سالانه‌ در زمینه تولید و آثار منتشر شده است؛ این همگرایی در خلال برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی منجر به هم‌افزایی ناشران فعال در این عرصه می‌شود.»
وی با تأکید بر اینکه شاهد حرکت پرشتاب و جریان قوی تولید آثار دفاع مقدس هستیم، افزود: «توجه ویژه مقام معظم رهبری به این عرصه با تقریظ‌های مستمری است که بر آثار این حوزه دارند. اگر مجموعه آثار تقریظ شده رهبری را ملاحظه کنید، بخش عمده آن مربوط به حوزه دفاع مقدس است که طی سال‌های گذشته نیز مربوط به نقش زنان در جنگ تحمیلی می‌شود.» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به استقبال مخاطبان برای مطالعه کتاب‌هایی که در این عرصه جای می‌گیرند، ادامه داد: «در همین رابطه شبهه‌ای مطرح است که این آثار اغلب از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند. اما آمار خرید شخصی مردم مثال نقضی است برای رفع این شبهه. در آثار پرفروش نمایشگاه‌های مجازی که دقیق‌ترین آمار از ذائقه‌سنجی مردم محسوب می‌شود، آثار دفاع مقدس در رتبه بالایی قرار دارد.»
به گفته این متولی فرهنگی و با تأکید بر آماری که به آن اشاره کرد، از میان پنجاه کتاب اول، حداقل ده تا پانزده عنوان مربوط به حوزه دفاع مقدس است. رمضانی گفت: «نمایشگاه‌های تخصصی کمک می‌کند که ناشران و نویسندگان این حوزه، از آثاری که دیگران منتشر کرده‌اند هم مطلع شوند. نکته جالب توجه درباره این نمایشگاه آن است که هنوز یک‌سال کامل از برگزاری دوره قبلی‌اش سپری نشده؛ آبان ماه سال قبل یازدهمین دوره به میزبانی قم برگزار شد. طی این یازده‌ماه، ناشران کشور در مجموع یک‌هزار و 554 عنوان کتاب جدید در این عرصه منتشر کرده‌اند، در این بین ۶۰۵ کتاب هم‌
تجدید چاپ شده است.»
به گفته رمضانی این نمایشگاه در روزهای ۱۵ تا ۲۱ مهر و در محل نمایشگاه‌های دائمی استان همدان میزبان علاقه‌مندان از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود. این متولی فرهنگی ادامه داد: «در خانه کتاب و ادبیات ایران فعالیت در زمینه دفاع‌مقدس به شکل یک کار مستمر است. بر همین اساس یک پایه ثابت برنامه‌های ما در مجموعه نشست‌هایی که در خانه کتاب و ادبیات ایران، خبرگزاری ایبنا، شبکه اینترنتی کتاب و همچنین در مجموعه نمایشگاه‌های خارجی برگزار می‌شود، مرتبط با حوزه دفاع مقدس است.»
 
 ضرورت انتقال پیام‌های برآمده از دفاع مقدس با زبان هنر
سردار عبدالرضا آزادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج هم در بخش دیگری از این نشست گفت: «بالغ بر هفت هزار عنوان در گونه‌های مختلف، از جمله خاطره، زندگی‌نامه، تاریخ و پژوهش، شعر داستان‌گونه، داستان کوتاه و بلند و تاریخ شفاهی در سنین و اقشار مختلف کتاب توسط ناشران شرکت‌کننده در این نمایشگاه عرضه می‌شود. درحوزه بین‌الملل هم آثاری خواهیم داشت، بویژه آثاری که ترجمه شده‌اند.»
سردار آزادی ادامه داد: «دفاع مقدس در منظومه فکر رهبری یک گنج است؛ گنجی که باید با کمک اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه ابعاد مختلف آن را استخراج کرده و با همین زبان به نسل جوان و نوجوان منتقل کنیم. ریزه‌کاری‌های دفاع مقدس، زندگی شهدا و ایثارگران را جز با زبان هنر نمی‌شود منتقل کرد. یکی از گونه‌های شاخص حوزه هنر، ادبیات و کتاب است. به کمک کتاب می‌توان سبک زندگی شهدا و افتخارات این ملت بزرگ را به نسل‌های بعد منتقل کرد.»
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج تصریح کرد: «بر این اساس دوازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت، امسال همزمان با کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان و به میزبانی این استان برگزار می‌شود. این دوره با حضور بیش از یکصد ناشر تخصصی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت به مدت هفت روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر همدان برگزار می‌شود.»
او در ادامه یکی از اهداف اصلی در برپایی این نمایشگاه‌ را کمک به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق کتاب خواند و افزود: «خوشبختانه طی این سال‌ها آثار بسیار خوبی در موضوع دفاع مقدس و مقاومت به رشته تحریر
درآمده است. بسیاری از این آثار تقریظ شده و مورد استقبال جامعه بزرگ و فرهنگ‌دوست قرار گرفته است. هرچه بیشتر این آثار در جامعه معرفی و دیده شود، به ترویج این فرهنگ کمک خواهد کرد و یک پشتیبانی معنوی را برای ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس فراهم خواهد کرد.»
سردار آزادی درباره بخش جنبی نمایشگاه این دوره نیز گفت: «در بخش جنبی نمایشگاه‌ها شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور ناشران، نویسندگان و اهالی نشر خواهیم بود. امیدواریم از این طریق بهتر از دوره‌های قبل موفق به معرفی آثار عرضه شده در نمایشگاه بشویم. همچنین چندین مراسم رونمایی نیز برگزار خواهد شد. امسال شاهد حضور و معرفی فعالیت‌های جهادی و آثار فرهنگی و آثار مقاومت با محوریت لشکر فاطمیون در بخش بین‌المللی خواهیم بود و امیدوارم در سال‌های بعد بتوانیم یک فراخوان بین‌المللی داشته باشیم.»
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در پایان با تأکید بر اینکه امروز به زبان تبیین بیشتر از همه دوران‌ها نیاز داریم، گفت: «برای اینکه این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، سندی را با عنوان سند اعتلای نشر و ادبیات دفاع مقدس تهیه کرده‌ایم. در این سند بررسی همه‌جانبه‌ای از وضعیت موجود، آثاری که در این زمینه منتشر شده و همچنین میزان استقبال جامعه از هر یک انجام شده است. این سند را برای بهره‌مندی از نظرات ناشران مختلف به هم‌اندیشی گذاشته و برای فعالین نشر در سراسر کشور ارسال کرده‌ایم.»
گفتنی است، دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت، همزمان با دومین کنگره ملی هشت هزار شهید همدان از 15 تا 21 مهرماه به مدت هفت روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان برپا می‌شود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی