صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه هیأت دولت:

بازیگرانی که به قوانین احترام نگذارند امکان فعالیت ندارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه فعالیت‌های خود سه‌شنبه شب در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کرد. او همچنین در جلسه هیأت دولت که صبح چهارشنبه برگزار شد درباره تصویب سند ملی موسیقی و نیز فعالیت بازیگرانی که علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند نیز اعلام موضع کرد. وزیر ارشاد همچنین روز گذشته در دیدار با فعالان مردمی جهان اسلام نیز شرکت کرد.

محمدمهدی اسماعیلی صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به امکان ادامه فعالیت برخی از بازیگران سابق که خارج از ایران ساکن هستند و علیه نظام جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کنند، اظهار داشت: هرکسی که به قوانین جمهوری اسلامی احترام نگذارد، نمی‌تواند در حوزه‌های قانونی فعالیت داشته باشد، مگر اینکه موانع آن برطرف شود. ما این موضوع را محکم و صریح اعلام کردیم. اسماعیلی همچنین اضافه کرد: بعد از جلسه قرارگاه زیست عفیفانه که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، تمهیداتی اندیشیده شده و تلاش ما این است که دسترسی مردم به لباس و پوشاک مناسب، هموار شود. گلایه بسیاری از بانوان و آقایان این است که لباس مناسب پیدا نمی‌شود که ما در حال رفع این مشکل هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ایجاد سکوی دائم فروش لباس اسلامی تا پایان شهریورماه اضافه کرد: این اتفاق در ۱۵ استان رخ داده است و دوستان ما در شورای فرهنگ عمومی و کارگروه مد و لباس با حضور در استان‌ها اقدام به افتتاح این سکوها کرده‌اند. اسماعیلی با اشاره به تدوین سند ملی موسیقی اظهار کرد: تدوین این سند پس از ۴۰ سال، اتفاق خیلی مهمی بود که در نهایت به تصویب شورای هنر رسیده است. وقتی مصوبات شورای هنر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود، اعضا به مدت دو هفته برای بررسی فرصت دارند. اگر کمتر از ۳ نفر از اعضا اعتراض کنند، این به عنوان مصوبه تلقی شده و توسط رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ می‌شود. اگر هم اعتراضی وجود داشته باشد، مجدداً به شورای هنر برمی‌گردد و به اعتراضات رسیدگی می‌شود.

عنوان جدید وزارت فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی موافقان و مخالفانی دارد
محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با فعالان مردمی جهان اسلام با تبریک میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و تأکید بر جایگاه سازمان ارتباطات اسلامی گفت: این سازمان دارای یک شورای بالادستی متشکل از ۱۵ نفر است که یکی از وظایف مهم آن رأی‌گیری برای انتصاب فرد معرفی شده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان است. پس از تأیید فرد منتخب شورا از سوی مقام معظم رهبری حکم رئیس سازمان ارتباطات اسلامی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود که همین امر نشان دهنده جایگاه و اهمیت سازمان است. رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مبنای کار ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از نیروهای جوان و انقلابی است؛ به همین جهت در حوزه‌های مختلف مدیریتی از این نیروها استفاده کرده‌ایم که نمونه بارز آن معاون و جانشین وزیر فرهنگ است. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران وزارتخانه فعال نمودن جریان مردمی در حوزه‌های مختلف است. اسماعیلی با اشاره به انتخاب رایزن‌های فرهنگی از گروه‌های مختلف گفت: تلاش شده به تمامی حوزه‌ها توجه شود و در میان افراد انتخاب شده بانوان و از دوستان اهل سنت نیز دیده می‌شود. وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه امروزه در حوزه‌های مختلف نظرسنجی صورت گرفته است، گفت: طبق این نظرسنجی‌ها اکثر مردم معتقدند باید از فلسطین حمایت شود و بیش از ۸۰ درصد مردم ایران سیاه پوش عزای اباعبدالله و بیش‌ از ۶۰ درصد در آرزوی پیاده روی اربعین هستند. در این ۴۵ سال که تمامی قدرت‌ها تلاش کردند تا در مقابل انقلاب اسلامی بایستند یکی از مهم‌ترین حافظان انقلاب اسلامی مردمی بودنش، بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشنهاد نام جدید وزارت فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی افزود: نام پیشنهادی، موافقان و مخالفان مختلف دارد و نگاه ما در انتخاب این نام، نگاه به آینده است.

 سیاست ارشاد گسترش فرهنگ و هنر کشور است
وزیر ارشاد همچنین سه شب در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کرد. وی در این مراسم گفت: خوشحالم که شعار عدالت فرهنگی در جای جای کشور خود را نشان داده است.
چهارچوبی که آمار خوب تماشاگران جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی مایه دلگرمی و در راستای تحقق این شعار است. خوشبختانه مردم عزیز کشورمان بشدت به آیین‌ها و هنرهای اصیل خود احترام می‌گذارند و دوست دارند این هنرها ترویج پیدا کنند. ما هم در همه حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری کشور تلاش می‌کنیم تا این دارایی‌های عظیم حفظ شوند. این سرمایه‌ها با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست و هرچقدر این دارایی پر رنگ‌تر باشد، جامعه نیز با شرایط پرامیدی به راه خود ادامه می‌دهد. مسیری که خیلی‌ها تلاش می‌کنند این شرایط در فضای رخوت‌انگیزی هدایت شود چون می‌دانند اگر سرعت در این مسیر باشد، کشور به قله پیشرفت می‌رسد.»
اسماعیلی گفت: «ما باید به ظرایف مختلف حوزه هنر توجه داشته باشیم. سیاست ما گسترش فرهنگ و هنر کشور است اما سیاست بدخواهان خاموشی این عرصه است. خوشبختانه ما در مقابل این نگاه منفی پرونده و کارنامه روشنی داریم و توانسته‌ایم به واسطه همراهی هنرمندان شریف کشورمان، نشاط را در حوزه فرهنگ و هنر کشور بازیابی کنیم. مسیری که این روزها دوباره رونق را به فرهنگ و هنر کشور برگردانده و روزهای کم نظیری را برای ما فراهم ساخته است.»
رئیس شورای عالی هنر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افزایش بودجه فعالیت‌های هنری استان‌ها در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی گفت: «چندی پیش جناب سالاری به من گفت که در ادامه حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجمن سینمای جوان استان‌ها، خوب است بتوانیم شرایطی را برای حمایت مالی از حوزه‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی استان‌ها هم فراهم کنیم.
شرایطی که امیدوارم بزودی برای هر سه گروه، بودجه مستقلی را به استان‌ها اختصاص دهیم و همه انجمن‌های هنری را تقویت کنیم. در این زمینه بزودی خبرهای دقیق و جزئی‌تر از سوی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود تا به امید پروردگار بتوانیم شاهد تحولات خوب و مؤثری در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان به واسطه حضور هنرمندان ایران زمین باشیم.»

بــــرش
سیاست ما گسترش فرهنگ و هنر کشور است اما سیاست بدخواهان خاموشی این عرصه است. توانسته‌ایم به واسطه همراهی هنرمندان شریف کشورمان، نشاط را در حوزه فرهنگ و هنر کشور بازیابی کنیم. مسیری که این روزها دوباره رونق را به فرهنگ و هنر کشور برگردانده و روزهای کم نظیری را برای ما فراهم ساخته است.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی