صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

هشدار به پسته کاران یزدی با سرد شدن هوا

پاییز برفی در ارتفاعات نیمه شمالی کشور


ایران زمین- بارش باران که از اواسط هفته با ورود سامانه بارشی جدید به کشور در بیشتر استان‌ها آغاز شده بود در مناطق شمالی و شمال غرب کشور شدت گرفته است. بر این اساس سازمان هواشناسی نسبت به وقوع بارش‌های بسیار سنگین و احتمال وقوع سیلاب در 14 استان کشور هشدار نارنجی صادر کرد. بر این اساس طی روزهای پایانی هفته دما در بیشتر مناطق کاهش 8 تا 10 درجه‌ای خواهد داشت و احتمال بارش اولین برف پاییزی در ارتفاعات البرز و شمال غرب کشور شدت پیدا خواهد کرد.
هشدار بارش‌های سنگین و خطرناک در برخی استان‌ها
«صادق ضیائیان»، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌و‌گو با «ایران» نسبت به بارش‌های خطرناک طی امروز و فردا در برخی از استان‌های نواحی شمالی کشور خبر داد و اظهار داشت: با ورود سامانه بارشی جدید به کشور روزهای پایانی هفته در استان‌های کردستان، همدان، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و خراسان شمالی شاهد بارندگی خواهیم بود.
وی افزود: البته شدت این بارش‌ها در محور مواصلاتی بین اردبیل تا گیلان، گیلان، شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و سردشت بسیار سنگین خواهد بود و هشدار نارنجی وقوع سیلاب در این استان‌ها صادر شده است. فردا هم بارش‌ها در آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات البرز و تهران ادامه خواهد داشت.
 رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا بیان کرد: روز جمعه بارش خاصی را برای کشور انتظار نداریم چرا که سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود. البته سامانه بارشی دیگری از روز سه‌شنبه هفته بعد به کشور وارد شده و بارش‌های خوبی را شاهد خواهیم بود.
سرما در راه یزد؛ پسته‌ کاران مراقب باشند
«سیدعباس میرحسینی» کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی یزد از کاهش پنج تا هشت درجه‌ای دمای هوا و وزش باد شدید در این استان خبر داد و از کشاورزان خواست باقی‌مانده محصول پسته خود را هر چه سریع‌تر برداشت کنند.
 وی ادامه داد: محلول پاشی درختان میوه برداشت نشده با محلول نیترات پتاسیم یا نیترات کلسیم یا سولفات پتاسیم بین ۷۲ تا ۲۴ ساعت قبل از وقوع سرما نیز توصیه می‌شود.
وی همچنین از کشاورزان خواست آبیاری با کودهای حاوی پتاسیم، یک هفته تا ۳ روز قبل از سرما را در دستور کار قرار داده و نسبت به مسدود کردن پنجره گلخانه‌ها و آماده‌سازی سیستم گرمایشی گلخانه‌ها اقدام کنند.
هشدار «سقوط سنگ» در ارتفاعات کندوان
هواشناسی مازندران نیز با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی، نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب و روان آب محلی دراین استان هشدار داد.
سرگرد محمد احمدی، فرمانده پلیس راه کندوان با اشاره به صدور این هشدار و نسبت به‌احتمال ریزش و سقوط سنگ از کاربران جاده‌ای خواست در حاشیه این جاده کوهستانی غرب مازندران توقف نکنند.
وی به رانندگان وسایل نقلیه توصیه کرد؛ علاوه بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، از سرعت و سبقت غیرمجاز خودداری کنند تا سفر امن و ایمن را برای خود و دیگر کاربران جاده‌ای رقم بزنند.
بارش باران در گیلان شدت می‌گیرد
«سمانه نگاه»، کارشناس هواشناسی گیلان نیز دراین زمینه اظهار داشت: بارش‌های شدید باران از روز گذشته در برخی مناطق استان بویژه مرکزی و شرقی شروع شده و کاهش دما حداکثر تا ۱۰ درجه ، مه آلودگی، رعد و برق و احتمال تگرگ تا فردا (جمعه) در استان پیش‌بینی شده‌ است.
کارشناس هواشناسی گیلان بیان کرد: با توجه به تداوم سامانه بارشی تا عصر فردا در مناطق مختلف استان احتمال آبگرفتگی و بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و جاری شدن سیلاب وجود دارد از این‌رو از مردم درخواست می‌شود تا از استقرار و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: دریا طی امروز و فردا با ارتفاع موج ۱.۵ متر برای فعالیت‌های دریانوردی نامناسب است.
اولین برف و کولاک پاییزی سمنان در راه است
اداره کل هواشناسی استان سمنان هم با صدور هشدار نارنجی، از کاهش محسوس دما و احتمال بارش برف و کولاک پاییزی در نواحی شمالی شهرستان‌های مرکزی و شرقی در پایان هفته جاری خبر داد.
«ایرج مصطفوی» مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی اظهار داشت: طی 2 روز پایانی هفته رگبار، رعد و برق و احتمال بارش تگرگ در ارتفاعات و نواحی شمالی استان بویژه ارتفاعات شمالی شهرستان‌های مهدیشهر، دامغان، شاهرود و میامی دور از انتظار نیست.
وی با اعلام اینکه احتمال بارش پراکنده برف و احتمال کولاک در نواحی کوهستانی و سردسیر و قله‌های استان وجود دارد گفت: طی این مدت کاهش نسبی و محسوس دمای هوا بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد محسوس خواهد بود.
مصطفوی به احتمال کولاک و کاهش دید در نواحی کوهستانی و سردسیر و احتمال خسارت ناشی از تگرگ و سرمازدگی اشاره و اضافه کرد: در حوزه کشاورزی نیز کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان، لایروبی جوی‌ها، کانال‌ها و آبراه‌ها، پاکسازی دهانه پل‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، پرهیز از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، پرهیز از چرای دام‌ها در نواحی مرتفع و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خطرات احتمالی صاعقه، ضروری است.
به گفته وی، احتمال سرمازدگی و خسارت در حوزه کشاورزی، احتمال تگرگ و خسارت در حوزه کشاورزی و احتمال خسارات ناشی از باد شدید، دور از انتظار نیست.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی