صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

رئیس جمهور سابق امریکا در دادگاه نیویورک همه امریکا را بجز خودش فاسد خواند

ترامپ در گرداب دادگاه‌ها

زهره صفاری
خبرنگار

دونالد ترامپ روز دوشنبه در نخستین جلسه پنجمین دادگاهی که در سال‌جاری علیه او تشکیل شده این بار به اتهام کلاهبرداری در برابر قاضی نیویورک حاضر شد. اما برخلاف سکوت محض او در جلسه دادگاه، ورودش به ساختمان دادگاه بسیار طوفانی بود به طوری که رئیس جمهور سابق به محض دیدن خبرنگاران در برابر آنها ایستاد و با دفاع از خود، قاضی و دادستانان نیویورک را مورد توهین قرار داد و با رد اتهاماتش، انگیزه سیاسی پشت این دادگاه را به نقد کشید.
به گزارش نیویورک تایمز، قاضی آرتور آنگورون هفته گذشته رئیس‌جمهور سابق امریکا، دو پسر بزرگش و همچنین سازمان ترامپ را به خاطر دستکاری در اظهارنامه‌های مالی، به کلاهبرداری متهم کرد و به‌دلیل وجود پرونده مشابهی که از سوی لتیشیا جیمز، دادستان ایالتی نیویورک علیه ترامپ و تشکیلات تجاری‌اش تشکیل شده بود، متهمان پرونده را در یک فقره کلاهبرداری مسئول و مقصر خواند و ضمن تعلیق فعالیت تجاری سازمان ترامپ، در دادگاه روز دوشنبه بر پایه شکایت دادستان نیویورک، 6 مورد اتهامی دیگر از جمله جعل و همدستی برای جعل مدارک مالی، صدور اظهارنامه‌های مالی تقلبی، کلاهبرداری و تقلب در بیمه و تلاش برای فریب بیمه‌گذاران را مورد بررسی قرار داد.
در پرونده‌ای که لتیشیا جیمز تشکیل داده، دادستان ایالتی درخواست 250 میلیون دلار جریمه و منع ترامپ و پسرانش از ادامه فعالیت اقتصادی در نیویورک را پیگیری می‌کند و او پیش از ورود به دادگاه نیویورک نیز ابراز امیدواری کرد که عدالت اجرا شود.
 
دفاعیه نمایشی ترامپ
تصاویر ویدیویی از لحظه ورود ترامپ به دادگاه، نشان می‌داد او برای اجرای نمایشی تمام عیار وارد دادگاه شد. این در شرایطی بود که اتهام وارد شده به او در صورت اثبات، نه تنها چهره او به‌عنوان غول دنیای تجارت را نابود می‌کند که ضربه‌ای اساسی به اعتبار شرکت تجاری‌اش نیز وارد خواهد کرد. او بخوبی می‌دانست این بار در برابر لتیشیا جیمز، دادستان ایالتی نیویورک و یکی از سرسخت‌ترین مخالفانش کار آسانی نخواهد داشت. به همین دلیل نیز در بدو ورود به ساختمان دادگاه حمله به قاضی و دادستانان نیویورکی را آغاز کرد. او به خبرنگاران گفت: «این دادگاه تلاشی برای تضعیف من در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکاست.» او همچنین قاضی پرونده را دیوانه و جیمز را شخصیتی هولناک خواند و آنها را خلافکار لقب داد و گفت: «ما یک رئیس‌جمهور فاسد داریم که نمی‌فهمد چه می‌کند! مو لای درز حساب‌های مالی من نمی‌رود و هیچ جرمی اتفاق نیفتاده است. دادستان فاسد است، همه فاسدند، کشورمان هم فاسد است. صبر کردند من وارد انتخابات شوم، بعد این پرونده‌ها را علیه من عَلَم کردند!» این در حالی است که لتیشیا جیمز، دادستان کل ایالت نیویورک نیز در مقابل ساختمان دادگاه به خبرنگاران گفت: «پیام من ساده است. فارغ از اینکه تا چه حد قدرتمند یا ثروتمند باشید، از قانون بالاتر نیستید. امروز مسئولیت و شغل من این است که این را اجرا کنم.»به نوشته گاردین، ترامپ در فرصت کوتاه ناهار نیز با خروج از دادگاه، حرف‌هایش را تکرار کرد و گفت: «این قاضی را باید از دفترش اخراج کرد. او همان کسی است که برخی‌ها می‌گویند می‌توان او را به خاطر جرایمی که مرتکب شده محاکمه کرد.»
 
سکوت اجباری
ترامپ این بار بخوبی می‌داند که جرایم وارد شده به او بسیار جدی است. بعد از سه سال تحقیق، لتیشیا جیمز، دادستان نیویورک، معتقد است ترامپ و پسرانش برای بهره‌گیری از وام‌های کم بهره بیشتر، میزان ثروت خود را چندین برابر بیش از ارزش واقعی آن اعلام کرده‌اند. قاضی پرونده نیز با استناد به همین شواهد چند روز پیش از آغاز جلسه دادگاه تعلیق فعالیت‌های تجاری ترامپ و پسرانش را تأیید کرد.
ترامپ که بخوبی از عزم دادستان جیمز برای پیگیری این دادگاه آگاهی داشت روند دادگاه را عصبی و ناآرام دنبال کرد اما حتی کلامی صحبت نکرد و تنها گاهی با حرکت چشمان و سرش، ناراحتی‌هایش را نشان داد.کوین والاس، وکیل خانم جیمز در بیانیه‌ای ابتدایی اعلام کرد: «سال به سال، وام پشت وام. متهمان در ارزش مالی شبکه ترامپ دست برده‌اند.» آن‌طور که دفتر دادستان گفته است این تقلب ثروت ترامپ را بیش از 2 میلیارد دلار بیشتر از ارزش واقعی نشان داده و در عین حال همچنان درباره میزان تخلف روی برخی از اموال ترامپ و سازمانش نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت. با این حال ترامپ و پسرانش معتقدند آنها همه وام‌ها را تسویه کرده و هیچ تخلفی ندارند.با وجود این به نظر نمی‌رسد که ترامپ از این دادگاه که گفته می‌شود در ماه دسامبر پیگیری خواهد شد و رسیدگی به آن نیز زمانبر است، براحتی خلاصی یابد. چراکه به نوشته نیویورک تایمز، 150 شاهد از جمله مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ قرار است در آن شهادت دهند.
در واقع از ابتدا نیز شهادت کوهن به تحقیقات جیمز جهت داده است. او در سال 2019 مدعی شده بود که ترامپ و کارکنانش برای سود بیشتر در مدارک شرکت دستکاری کرده‌اند. دادستان نیویورک در سپتامبر 2022 توانست این تحقیقات را به مرحله‌ای برساند که علیه ترامپ و پسرانش اعلام جرم کند.
اگر ترامپ و پسرانش در این پرونده متهم شناخته شوند و تقلب بیش از 2.2 میلیارد دلاری آنها برای ارزشگذاری اموالشان ثابت شود، علاوه بر جریمه‌ای 250 میلیون دلاری، از هر گونه فعالیت تجاری در نیویورک محروم خواهند شد.قاضی آرتور آنگورون در دادگاه گفت: «من معتقدم باید کارم را درست انجام دهم و با وجود شوخ طبعی‌هایم اما در کارم واقعاً جدی هستم.»کریستوف کایس یکی از وکلای مدافع ترامپ در دفاع از موکلش گفت: «آنچه به مؤسسات مالی و بانک‌ها ارائه می‌شود تخمینی است و موکل من با تصمیم‌گیری و پیش‌بینی درست درباره سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات توانسته ثروت خود را بسازد. او قصد کلاهبرداری نداشته و کسی نیز قربانی اقدامات او نشده است. چراکه او تمامی وام‌ها را تسویه کرده است.» اما طبق قانون امریکا تسویه بدهی‌ها نمی‌تواند جرم را پاک کند و تخلف مالی همچنان قابل پیگیری قضایی است.
ترامپ علاوه بر این پرونده، درگیر اتهامات دیگری مانند نگهداری نامناسب از اسناد محرمانه دولتی و همچنین آشوب کنگره است که برنامه رسیدگی دادگاه‌های این جرایم بدون شک ماه‌های شلوغ و پردردسری را برای او در فرصت باقیمانده تا انتخابات رقم خواهد زد.
 
رد صلاحیتی در کار نیست
گرچه رقبای درون حزبی ترامپ هنوز نتوانسته‌اند جایگاه اولی او را در نظرسنجی‌های انتخاباتی 2024 بگیرند اما در همین حال بسیاری نیز پرونده‌های کیفری رئیس‌جمهور سابق بویژه دخالت او در آشوب 6ژانویه را دلیل محکمی برای رد صلاحیت او می‌دانند.با این حال به نوشته سی‌ان‌ان، به نظر می‌رسد قضات دیوان عالی چندان به این موضوع معتقد نیستند و با رد درخواست آنتونی کاسترو یکی از نامزدهای کمتر شناخته شده جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024، رد صلاحیت دونالد ترامپ را نپذیرفته‌اند و هیچ دلیلی نیز برای آن ارائه نکرده‌اند. این در شرایطی است که در نظرسنجی‌های اخیر بیش از 50 درصد رأی دهندگان امریکایی نیز خواهان این اتفاق بوده‌اند.

خبر پلاس
شاخ به شاخ مک کارتی و جمهوری‌خواهان افراطی

اقدام رئیس مجلس نمایندگان امریکا برای رهایی دولت بایدن از تعطیلی، جمهوری‌خواهان افراطی را به شدت خشمگین کرده و یکی از نمایندگان حزب، فرایند استیضاح و برکناری کوین مک کارتی را کلید زده است.به نوشته سایت شبکه خبری بی‌بی سی، مت گاتز، از جمهوری‌خواهان افراطی و نماینده فلوریدا در کنگره در سخنان اخیر خود خواهان شفاف‌سازی مک کارتی درباره توافقش با کاخ سفید برای تصویب بودجه موقت 45 روزه شده است. او رئیس مجلس نمایندگان را متهم کرده که قرار است بودجه کمک به اوکراین را به طور جداگانه به رأی بگذارد. این اقدامات در حالی انجام شده است که تاکنون هیچ یک از رؤسای مجلس نمایندگان با استیضاح برکنار نشده‌اند.
 


 

 

جستجو
آرشیو تاریخی