صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

روایت وزیر امور خارجه از واکنش وحشت زده مقامات امریکایی به حمله موشکی به عین‌الاسد:

دیگر نزنید؛ حمله را تمام کنید

وزیر امور خارجه طی سخنانی با اشاره به رفتار دوگانه امریکایی‌ها در مواجهه با حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در واکنش به ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: در آن مقطع رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده دونالد ترامپ در رسانه‌ها اعلام می‌کرد که اگر ایران به این اقدام ما کوچک‌ترین واکنشی نشان دهد و حتی گلوله‌ای از یک تفنگ ساده به منافع امریکا در منطقه شلیک کند، ما همزمان ۵۲ مکان استراتژیک در ایران را مورد هدف قرار می‌دهیم. این یک روی سکه واکنش امریکایی‌ها در بستر رسانه بود اما روی دیگر سکه این بود که قاصدان و پیام‌رسان‌هایی از سوی امریکا به جمهوری اسلامی ایران پیام می‌فرستادند و مثلاً می‌گفتند، بله ما می‌دانیم که شما تصمیم گرفته‌اید به این اقدام پاسخ دهید و وقتی مقام معظم رهبری در ایران صحبت از انتقام می‌کند، این انتقام محقق خواهد شد؛ آنها در همین چهارچوب پیشنهاد می‌دادند که ما آمادگی داریم بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کنیم و به ازای آن شما پاسخی به ترور انجام شده، ندهید. پاسخ جمهوری اسلامی ایران این بود که ما بر اساس تصمیم خود عمل خواهیم کرد.
پیام امریکایی‌ها پس از حمله به عین‌الاسد
وزیر امور خارجه در ادامه درخصوص پیشنهادهایی مبنی بر کیفیت عملیات انتقامی و پاسخ ایران افزود: در روز سوم شهادت سردار سلیمانی و تشییع پیکر ایشان و همراهانشان، طرف امریکایی پیام جالبی داد و گفت: ما آمادگی داریم که تعریف کنیم شما چگونه از ما انتقام بگیرید و در واقع ما این موضوع را تعریف کنیم و بعد از اینکه انتقام گرفته شد، ما سکوت می‌کنیم! پاسخ ایران در این زمینه بی‌اعتنایی به این پیام‌ها بود... چند دقیقه بعد از حمله ایران به عین‌الاسد پیامی از سوی مقامات وقت کاخ سفید برای ایران ارسال شد و پیام آنها این بود که «دیگر نزنید و حمله را تمام کنید».

در شب حمله بر نیروهای امریکایی چه گذشت؟
رسانه‌های امریکایی هیچ‌گاه از تلفات جانی وارده گزارشی پخش نکردند و تولیدات رسانه‌ای خود را صرفاً در جهت قدرت تخریب انفجارها و آسیب مغزی نیروها و هراس آنها از شدت حملات منتشر کردند. شبکه سی‌بی‌اس امریکا در گزارشی تصویری این حمله را «بزرگترین حمله موشک‌های بالستیک علیه امریکایی‌ها در طول تاریخ» خواند.
یکی از افسران امریکایی حاضر در عین‌الاسد در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌بی‌اس لحظه حمله را این‌گونه روایت کرد: «حتی واژگان نیز نمی‌توانند انرژی‌ای را که این موشک‌ها آزاد کردند، توصیف کنند. نفسم بالا نمی‌آمد، پس از موج گسترده‌ای از انفجار، آتش بر فراز پناهگاه‌ها زبانه می‌کشید؛ آتش تا هفتاد پا در آسمان بالا رفته بود. داشتیم در مرگ می‌سوختیم...»
همچنین یکی از ژنرال‌های ارتش امریکا در این خصوص به مجری برنامه گفت: «این حمله شبیه هیچ حمله دیگری نبود. قطعاً این حمله شبیه آنچه که دیده یا تجربه کرده بودیم، نبود.
ما می‌دانستیم که موشک‌های ایرانی‌ها دقیق‌اند؛ ولی دیدن آن یک چیز دیگر بود. آنها موشک‌هایی را در محدوده قابل‌توجهی پرتاب کردند و اکثر اهدافی که می‌خواستند بزنند را زدند.»
شایان ذکر است که حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای امریکایی نخستین حمله رسمی نظامی یک کشور به یک پایگاه امریکایی بعد از 1945 بوده و در دوره جنگ سرد نیز با وجود منازعات سیاسی و اطلاعاتی شوروی و ایالات متحده، حمله‌ای علیه امریکا صورت نگرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی