صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

پرسپولیس با «امید» عالی شد

مزد شجاعت

 

اردوگاه سرخ
پرسپولیس دوباره به لیگ قهرمانان آسیا بازگشت. سرخپوشان پایتخت، فصل جدید را در حالی آغاز کردند که در بازی برابر النصر، شکست تلخی را برابر تیم عربستانی تجربه کردند. با اینکه چمن ورزشگاه آزادی در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و همین موضوع باعث مصدومیت مهدی ترابی در دقیقه پنج و بهم خوردن برنامه‌های یحیی گل‌ محمدی شد اما پرسپولیس در آن مسابقه هیچ حرفی برای گفتن مقابل یاران کریستیانو رونالدو نداشت و به قول علی پروین «ترسو» بازی کرد. اخراج میلاد سرلک در نیمه دوم آن بازی هم باعث شد تا قرمزها عنان کار را از کف بدهند و دو بار در ورزشگاه خالی از تماشاگر، دروازه‌شان را باز شده ببینند و در نهایت سه امتیاز خانگی را با شکست از دست بدهند. همین موضوع باعث شد تا پیروزی در بازی دوم برابر الدحیل، برای پرسپولیس ارزش بیشتری پیدا کند. گل محمدی با اینکه ترابی و وحید امیری مصدومیت‌شان بهبود یافته بود ولی ریسک نکرد و آنها را در ترکیب اصلی قرار نداد تا از بازیکنانی مانند امید عالیشاه، یاسین سلمانی و سروش رفیعی به صورت فیکس استفاده کند. تغییراتی نسبتاً اجباری که جواب داد و پرسپولیس یک بازی متفاوت را در قطر نسبت به بازی قبل از خود به نمایش گذاشت. در شرایطی که به نظر می‌رسید توپ و میدان در اختیار شاگردان هرنان کرسپو باشد اما به غیر از یکی دو موقعیت نصفه و نیمه، فرصت خاصی در اختیار مایکل اولونگا گلزن قهار این تیم قرار نگرفت و از فیلیپه کوتیینو ستاره برزیلی فوتبال جهان هم تنها سایه‌ای  در میدان بود. در مقابل، سلمانی یک بار با شوتی دیدنی دروازه الدحیل را لرزاند و عالیشاه هم بارها به سمت دروازه میزبان حمله برد. حملاتی که در نیمه دوم افزایش یافت و کاپیتان پرسپولیس با ضربه‌ای دیدنی در دقیقه 63 دروازه الدحیل را باز کرد تا امید در روزی که یکی از بهترین بازی‌های خود را در پرسپولیس به نمایش گذاشته بود، موفق به گلزنی شود. دیداری که در آن سرخپوشان مستحق زدن گل‌های بیشتر هم بودند اما نبود یک مهاجم تخصصی در ترکیب این تیم، باعث شد تا فرصت‌های‌شان را از دست بدهند. با این حال، شاگردان یحیی، مزد شجاعت‌شان در این مسابقه را گرفتند و با برد 1-0 در این دیدار، به ادامه دیدارهای‌شان در گروه E لیگ قهرمانان آسیا امیدوار ماندند.
 
شانزدهمین برد یحیی در آسیا
این پیروزی، شانزدهمین برد گل‌محمدی به عنوان سرمربی در لیگ قهرمانان آسیا بود که با آن توانست از برانکو ایوانکوویچ عبور کند. از این ۱۶ پیروزی، ۱۲ پیروزی او در پرسپولیس به دست آمده و چهار برد آن را هم در ذوب‌آهن کسب کرده است. البته با این آمار، یحیی در پرسپولیس پس از برانکو دوم است که ۱۵ برد در پرسپولیس داشته است و اگر گل‌محمدی بتواند با پرسپولیس به چهار پیروزی دیگر دست پیدا کند، می‌تواند به بهترین مربی تاریخ این باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شود. نکته جالب اینکه تمام موفقیت‌های آسیایی با برانکو و یحیی شکل گرفته و هیچ مربی دیگری در پرسپولیس بیشتر از سه پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا برای این تیم به دست نیاورده است.

 اولین برد پرسپولیس، اولین باخت الدحیل
این برد سرخ‌ها با اولین برد پرسپولیس در این فصل نیز مصادف شد. در کنار این، الدحیل هم اولین باخت خود را شب گذشته متحمل شد و اولین گلش را دریافت کرد تا نخستین میزبانی‌اش در این فصل چندان خوش‌یمن نباشد.
 
اولین گل کاپیتان امید
امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس، زننده‌ تک گل این دیدار بود. او پیش از این دیدار گلی در لیگ قهرمانان آسیا نزده بود و حالا با حضورش در ترکیب اصلی موفق شد تأثیر خود را به وضوح نشان دهد و برای اولین‌بار موفق به گلزنی برای تیمش در این رقابت‌ها شود.
 
تکرار اتفاقات شیرین بازی با استقلال تاجیکستان
پیروزی قرمزها باعث شد تا هم نخستین گل پرسپولیس در این فصل به ثبت برسد و هم علیرضا بیرانوند نخستین کلین‌شیت را از آن خود کند. دیدار با استقلال تاجیکستان در مرحله‌ یک‌هشتم نهایی سال ۲۰۲۱ آخرین باری بود که پرسپولیس هم گل زد، هم گلی دریافت نکرد و هم به پیروزی رسید. پس از آن بازی که مهدی ترابی تک گل مسابقه را به‌ثمر رساند، نماینده کشورمان برابر ۲ تیم عربستانی الهلال و النصر با نتایج ۳-۰ و ۲-۰ شکست را پذیرا شد. حالا پرسپولیس در هفته سوم دور گروهی باید در ورزشگاه آزادی از استقلال تاجیکستان پذیرایی کند.
 

تمجید AFC از پرسپولیسی‌ها
اما پس از برد قرمزها، کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در گزارشی به تمجید از عملکرد پرسپولیس پرداخت و نوشت: «نماینده ایران در یک بازی خارج از خانه با گلزنی عالیشاه به بردی ارزشمند رسید تا سه امتیاز مهم را کسب کند. این دو تیم در گذشته 8 بار با هم دیدار کردند که سهم پرسپولیس سه برد و سهم الدحیل چهار برد است. سایت AFC همچنین از عملکرد علیرضا بیرانوند تمجید کرد و نوشت که دروازه‌بان پرسپولیس شب گذشته مقابل اولونگا مهاجم الدحیل، دو مهار عالی داشت. البته خط تدافعی پرسپولیس نیز با قدرت اجازه ندادند تا مهاجمان الدحیل به دروازه برسند و به یک برد دست یابند. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از سرعت حملات پرسپولیس نیز نوشت و از شوت سلمانی که به تیر دروازه برخورد کرد، همچنین از عالیشاه تمجید کرد که با شوت‌های از راه دورش سعی داشت دروازه الدحیل را به خطر اندازد.» این سایت نوشت: «برای سومین بار ضربه عالیشاه با خوش‌شانسی نیز همراه بود و باعث شد تا در دقیقه 63 گل پرسپولیس به ثبت برسد و این تیم به یک برد دست یابد.»

آمار چشمگیر پرسپولیس
پرسپولیس در این مسابقه فوتبال مالکانه‌اش را به رخ الدحیل کشید و 58 درصد زمان بازی صاحب توپ بود. پرسپولیس در این بازی 16 شوت زد که شش تا از آنها داخل چهارچوب بود. در حالی که الدحیل کلاً شش تا شوت زد که فقط سه تا از آنها داخل چهارچوب بود و هیچ کدام هم شانس موقعیت گل حتمی به شمار نمی‌رفت. پرسپولیس شش شوت حریف را بلاک کرد و پنج شوت هم از خارج از محوطه جریمه زد اما آمار حریف در هر دو آیتم یک بود. شوت‌های پرسپولیس از داخل محوطه جریمه 11 تا بود و برای الدحیل پنج تا اما دقت شوت پرسپولیسی‌ها 33 درصد بود و حریف 50 درصد. پرسپولیس در این مسابقه 523 پاس داد که 85.9 درصد دقیق بود اما الدحیل 372 پاس داد که 81 درصد دقت داشت. 54 درصد پاس‌های پرسپولیس هم بلند بود و برای الدحیل 51 درصد. پرسپولیس 13 ارسال با دقت 30.8 درصدی داشت و الدحیل 6 سانتر کرد با دقت 33.3 درصدی. جالب اینکه پرسپولیس 8 کرنر زد و حریفش فقط یکی ضمن اینکه پرسپولیسی‌ها 7 بار در آفساید ماندند و الدحیلی‌ها فقط یک بار در تله آفساید گیر کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی