وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور خبر داد

بازگشایی مسیر ایران_ازبکستان و ترکمنستان با لغو روادید

زیست‌بوم/ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تسهیل ورود و خروج گردشگران خبر داد و گفت: نمی‌توانیم به مردم بگوییم کدام کشور بروند یا به کدام کشور نروند اما می‌توانیم زمینه‌هایی را ایجاد کنیم که سفر، ارزان تمام شود.
عزت‌الله ضرغامی با تأکید بر آنکه یکی از کارهایی که برای توسعه گردشگری باید انجام دهیم، تسهیل ورود و خروج گردشگران است، گفت: یکی از مسائل مهم ما لغو روادید است، البته حل تردد زمینی نیز مهم است که با اقدامات کانون اتومبیلرانی و جهانگردی نخستین راه‌های ورود خودروهای گردشگران خارجی به ایران باز شده است. امید است با این تسهیلات امکان ورود گردشگران از کشورهای مجاور به ایران فراهم شود. درخصوص لغو روادید با دیگر کشور‌ها نیز این مهم مورد تأیید ما و وزارت خارجه است. کشورها را در ۵ گروه دسته‌بندی کردیم و هرکدام ویژگی خود را دارند.
او گفت: وزارت خارجه در جلساتی که با ما داشتند همه را توافق کردند و برخی از این توافقات مانند روسیه انجام گرفت. این‌گونه راه برای عملیاتی شدن لغو روادید با بقیه کشورها نیز باز می‌شود. قبل از آنکه اعلام کنیم و فضای غیرکارشناسی در بحث‌ها ایجاد کنیم، سعی داریم به‌طور عملیاتی کار را انجام دهیم.
ضرغامی گفت: نمی‌توانیم به مردم بگوییم کدام کشور بروند یا به کدام کشور نروند اما می‌توانیم زمینه‌هایی را ایجاد کنیم که مثلاً اگر می‌بینند سفر به ازبکستان که سمرقند و بخارا آنجاست، ارزان تمام می‌شود چرا لغو روادید نداشته باشیم. من حتماً این موضوع را در سفر پیش رویم به ازبکستان برای حضور در نشست UNWTO پیگیری خواهم کرد، حتی معتقدم باید مسیر ترکمنستان هم باز شود. شرایط فراهم است و حتی اجلاس سه‌جانبه باهم خواهیم داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی