صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌و‌گو با «ایران»:

هیچ ایستگاه مترویی بدون پله برقی افتتاح نمی‌شود

سمیه افشین فر
خبرنگار

 پله برقی‌ مانند آسانسور نقش ویژه‌ای در آسان کردن تردد در سطح شهر از جمله عبور از پل‌های هوایی و استفاده از مترو دارد، بویژه حالا که استفاده از حمل و نقل عمومی رونق گرفته است، این وسیله، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تردد در سطح شهر بدون وجود پله‌های برقی‌ و آسانسورها شاید برای همه ما سخت باشد اما برای سالمندان و افراد دارای معلولیت گاه غیرممکن است. در مکان‌های پررفت و آمد هم معمولاً از پله‌های برقی‌ بیشتر از آسانسور استفاده می‌شود. اما همین وسیله کاربردی، خطرات زیادی هم دارد. طبق آمارهای جهانی، سالانه هزاران نفر در دنیا بر اثر حوادث مربوط به پله برقی مجروح می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند.
مترو تهران یکی از مکان‌هایی است که لزوم به کارگیری پله برقی برای آن بیش از هر جای دیگری به چشم می‌خورد. مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره تأکید می‌کند: «در همه ایستگاه‌های جدید پله برقی داریم و هیچ ایستگاهی بدون پله برقی افتتاح نخواهد شد.» البته فعال بودن این آسانسورها و پله برقی‌ها به مجوز سازمان استاندارد نیاز دارد.

در هیچ ایستگاهی پله برقی غیرفعال نداریم
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، با اشاره به اینکه هزار و 194 پله برقی فعال در مترو تهران وجود دارد، می‌گوید: «در مترو تهران از هزار و 194 پله برقی (فعال و در حال بهره‌برداری)، قبلاً فقط 4 دستگاه پله برقی در ایستگاه جوادیه غیرفعال بود که در مهرماه آنها هم به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.»
آسانسورها، مکمل پله برقی هستند و در واقع همه شهروندان از جمله خیلی از سالمندان، افراد دارای معلولیت یا مادرانی که با کالسکه نوزاد تردد می‌کنند، نمی‌توانند از پله برقی استفاده کنند. درستی، درباره وضعیت آسانسورها در ایستگاه‌های مترو به آمار 163 آسانسور فعال و در حال بهره‌برداری در ایستگاه‌های مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: «93 دستگاه به دلیل نگرفتن مجوز از سازمان استاندارد و یا تمام نشدن پروسه تحویل آسانسور به شرکت بهره‌برداری مترو غیرفعال است.»
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در این باره توضیح می‌دهد: «به دلیل اهمیت حفظ ایمنی مسافران، راه‌اندازی آسانسورها در ایستگاه‌های جدید منوط به اخذ تأییدیه سازمان استاندارد است که فرایندی طولانی دارد. اولویت شرکت هلدینگ در افتتاح ایستگاه‌های جدید، نصب و راه‌اندازی پله‌های برقی و فعال بودن پله‌هاست. برای نصب و راه‌اندازی آسانسور و مهم‌تر از آن اخذ استاندارد برای آن زمان زیادی لازم است. بنابراین برای شهرداری و هلدینگ در گام اول نصب و راه‌اندازی پله‌های برقی اولویت اصلی است.»
پله‌های برقی و آسانسورهایی که در مکان‌های پرترددی مثل مترو قرار دارند باید هرچند وقت یک بار اورهال شده و مورد بازرسی قرار گیرند تا اگر دچار نقصی شده‌اند، ایرادشان برطرف شود. درستی می‌گوید: «پله‌های برقی و آسانسورها علاوه بر سرویس‌های دوره‌ای به صورت ماهانه نیز توسط واحدهای مختلف بازرسی و مدیریت ایمنی بازدید دوره‌ای می‌شوند بخصوص بخش ترمز ایمنی پله برقی‌ها مدام مورد بازرسی قرار می‌گیرد.»
اما در حوادثی که در پله‌های برقی اتفاق می‌افتد کودکان و سالمندان قربانیان اصلی هستند. کودکان کنجکاوند به علاوه اطلاع چندانی درباره نحوه استفاده از پله برقی ندارند. این کنجکاوی و عدم آگاهی ممکن است هنگام استفاده از پله برقی، برای آنها دردسرساز شود. افراد معلول و سالمندان نیز ممکن است به علت عدم تعادل مناسب و کندی حرکتشان در پله برقی دچار حادثه شوند. به همین علت ضروری است که همه افراد، با نکات ایمنی استفاده از پله برقی و خطرات احتمالی آن آشنا شوند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در پاسخ به این سؤال که چرا هرچند وقت یکبار شاهد حوادثی در پله برقی‌ها هستیم، می‌گوید: «حوادث علل مختلفی دارد. استهلاک پله یکی از این عوامل است. پله‌ها هم مثل هر وسیله دیگری عمر مفید دارند. عمر اکثر پله‌های خطوط ۱و ۲ بالای ۲۰ سال است که روزانه ۱۸ ساعت فعالیت دارند. طبیعی است که بعد از مدتی خراب شوند. از طرف دیگر کمبود قطعات و نبود قطعات اساسی از جمله هندریل و بردهای تابلو فرمان از مشکلات اساسی در تعمیر پله‌های برقی است. نگهداری درست و تعمیر تجهیزات هم یکی دیگر از عوامل است که وقتی به درستی از وسیله‌ای استفاده نشود یا تعمیر و بازبینی به درستی انجام نشود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»
درستی دراین باره که آیا در ایستگاه‌های قدیمی که آسانسور یا پله برقی ندارند، می‌شود این وسایل را تعبیه کرد، می‌گوید: «نصب پله برقی و بخصوص آسانسور در ایستگاه‌های قدیمی به دلیل اینکه از ابتدا در سازه ایستگاه چنین امکاناتی دیده نشده است کاری سخت و غیرممکن است و عملاً امکان آن وجود ندارد».

جستجو
آرشیو تاریخی