صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و دو - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

فرار بایدن از تعطیلی دولت با رأی دقیقه نودی کنگره

زهره صفاری/  رأی لحظه آخری کنگره امریکا برای تصویب بودجه موقت دولت که حمایت از اوکراین جایی در آن ندارد، دولت جو بایدن را برای دومین بار در واپسین لحظات از تعطیلی نجات داد. اما این نتیجه برای کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان گران تمام شد، چرا که مقابله او با تصمیم جمهوری‌خواهان افراطی، می‌تواند جایگاهش در کرسی ریاست را بشدت متزلزل کند.
به گزارش رویترز، ساعاتی پیش از نیمه‌شب یکشنبه و آغاز تعطیلی اداره‌های فدرال امریکا و چهارمین تعطیلی دولت در 10 سال اخیر، در حالی که جمهوری‌خواهان افراطی مجلس نمایندگان، پیشنهاد مک‌کارتی برای تخصیص موقت بودجه به دولت و ممانعت از تعطیلی آن تا یک ماه آینده را رد کرده بودند، اکثریت دموکرات سنا با تشکیل جلسه فوق‌العاده، به تعلیق 45‌روزه تعطیلی دولت با ایجاد تغییراتی در فهرست هزینه‌های آن شامل حذف کمک به اوکراین، لایحه را بلافاصله برای امضا به بایدن تحویل دادند. دموکرات‌ها که موفق به شکستن رأی جمهوری‌خواهان افراطی شده بودند، این لایحه را یک پیروزی خواندند. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا با اشاره به همراهی شماری از جمهوری‌خواهان با این طرح گفت: «حالا مردم امریکا می‌توانند نفس راحت بکشند. دموکرات‌ها از همان ابتدا اعلام کردند که تنها راهکار پیشگیری از تعطیلی دولت توافق دو حزب است و خوشحالیم که مک‌کارتی سرانجام به این پیام توجه کرد.»
این طرح بودجه موقت نیز از سوی کوین مک‌کارتی پیشنهاد شده بود و علاوه بر 209 دموکرات، 126 جمهوری‌خواه نیز از آن حمایت کردند. اما در عین حال قرمزهای افراطی به‌حدی از رئیس مجلس نمایندگان خشمگین شدند که یکی از آنها صراحتاً او را به از دست دادن جایگاهش تهدید کرد. با این شرایط حالا دولت و کنگره 45 روز دیگر فرصت دارند تا بندهای بودجه را بررسی و بر سر آن توافق کنند.
هشدار برای زیرساخت‌های ناکافی
دولــت بـایــدن همـــزمـان بــا سنگ‌اندازی‌های جمهوری‌خواهان برای تصویب بودجه با سرازیر شدن سیلی هولناک در نیویورک و آبگرفتگی شدید معابر و خیابان‌ها و مختل شدن متروی این شهر بزرگ، با چالش جدی زیرساخت‌های ناکافی دست و پنجه نرم می‌کند.
به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، گرم شدن هوا و افزایش رطوبت، عامل اصلی این بارش‌های سیل‌آسا بوده؛ موضوعی که در چند سال اخیر بی‌سابقه عنوان شده، اما نگرانی‌ها از آن است که با تداوم این شرایط، زیرساخت‌های ناکافی نتواند مانع از وقوع بحرانی دیگر شود. بارش‌ها در این چند روز به‌قدری در نیویورک شدت داشت که تنها در 24 ساعت، ارتفاع آب در معابر و خیابان‌ها به 21.94 سانتیمتر رسید. استیو بوون، کارشناس هواشناسی گفت: «بدون شک زیرساخت‌ها در نیویورک یا دیگر نقاط امریکا کم نیست، اما این بارش‌ها نشان داد که با تغییرات آب و هوایی این شرایط کافی نیستند.»
 جنجال دوباره ترامپ
از سویی دیگر، حتی حواشی پیش آمده برای ترامپ باعث نشده تا جنجال‌آفرینی او در کمپین‌هایش کاهش یابد. رئیس‌جمهور سابق که هنوز خود را یکی از شانس‌های اصلی انتخابات 2024 می‌داند، در سخنرانی اخیر خود در کالیفرنیا، اظهارنظرهای پرانتقادی کرد. او پس از آنکه تیراندازی به سارقان مغازه‌ها را مجاز اعلام کرد، هشداری درباره بایدن داد و اعلام کرد: «امریکا در 4 سال بعدی با بایدن نابود خواهد شد.»
ایـــن در شـــرایـــطی اســـت کــــه به نـــوشته پـــولیتیکو، حدود 51‌درصد رأی‌دهندگان امریکایی در نظرسنجی‌ها خواستار رد صلاحیت او برای مشارکت در انتخابات شده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی