صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

شکایت ایروان از باکو به دیوان دادگستری بین‌المللی

همزمان با تأکید دولت ایروان مبنی بر ورود تمامی ساکنان ارمنی قره باغ به ارمنستان، دیوان دادگستری بین‌المللی خبر داد، ارمنستان با توجه به وضعیت قره باغ و کوچ اجباری ارمنی‌ها به این کشور از جمهوری آذربایجان به این دیوان شکایت کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، دیوان دادگستری بین‌المللی تأکید کرده، این شکایت بر اساس کنوانسیون تبعیض نژادی تنظیم شده و طی آن ایروان خواستار اتخاذ تدابیری علیه باکو شده است. این شکایت در حالی به دادگستری بین‌المللی تحویل شده است که ایروان در سپتامبر ۲۰۲۱ نیز شکایتی را علیه جمهوری آذربایجان در همین دادگاه تنظیم و این کشور را به تبعیض نژادی علیه ارامنه متهم کرده بود. این دادخواست در آن زمان حاکی از آن بود که جمهوری آذربایجان «با حمایت از سیاست تنفر نسبت به ارامنه باعث تبعیض، قتل عام و شکنجه آنها شده است.»
در همین حال دفتر مشاور رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز خبر داد، باکو قصد دارد به گروهی از کارشناسان سازمان ملل و نمایندگان اصحاب رسانه اجازه دهد که «ظرف چند روز آینده» از قره‌باغ بازدید کنند. این برای اولین بار در 30 سال گذشته است که باکو چنین مجوزی را به کارشناسان سازمان ملل می‌دهد.
در این شرایط بازار کمک‌ها به قره باغ نیز داغ است. در حالی که چند روز قبل اتحادیه اروپا برای ارسال کمک‌های بیشتر به منطقه قره‌باغ خبر داده بود، روز گذشته، وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد که حافظان صلح این کشور محموله ۱۲ تنی از کمک‌های بشردوستانه را به غیرنظامیان قره باغ تحویل داده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی