صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و یک - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

جمهوری خواهان با دولت بایدن بر سر بودجه کنار نیامدند

بن بست دوقطبی سازی در امریکا

زهره صفاری
خبرنگار

مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان امریکا با لایحه پیشنهادی کوین مک‌کارتی برای تخصیص موقت بودجه به دولت، شانس بزرگ بایدن و تیمش را برای مصون ماندن از یک تعطیلی اجباری و پر‌مخاطره از بین برد تا وزارتخانه‌های فدرال امریکا و مردم این کشور تهدید تعلیق دولت در ساعت 12 و یک دقیقه بامداد یکشنبه را ساعت‌ها قبل از آن احساس کنند. این در شرایطی است که دموکرات‌های سنا در واپسین لحظات با برگزاری نشستی برای تغییر این سناریو وارد عمل شدند؛ نشستی که نتیجه‌گیری فوری آن نیز با اما و اگر همراه بود.
به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، لایحه 165 صفحه‌ای رئیس مجلس نمایندگان که راه‌حلی هر چند موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت بایدن بود، در رأی‌گیری نمایندگان با نتیجه 198 به 232 به بن‌بست خورد. به باور ناظران، حجم مخالفت جمهوری‌خواهان با این طرح غیرقابل انتظار بود. حتی تزریق میلیاردها دلار برای تقویت امنیت مرزهای امریکا و مکزیک نیز نتوانست آنها را برای حمایت متقاعد کند و در نهایت دولت یک گام دیگر به تعطیلی نزدیک‌تر شد. کوین مک‌‌کارتی که از نتیجه به دست آمده ناامید شده بود پس از این رأی‌گیری همچنان خود را به تغییر شرایط امیدوار نشان داد و مدعی شد، ممکن است این شرایط تغییر کند. اما او حاضر نشد سازکار این تغییر را اعلام کند با این حال تا آخرین ساعات دیروز رأی‌گیری‌ها همچنان ادامه داشت.
در این میان دموکرات‌ها نیز بیکار نماندند تا شاید بتوانند چهارمین دور تعطیلی دولت در یک دهه اخیر را به تعویق بیندازند و دولت بایدن را که 4 ماه قبل به خاطر افزایش سقف بدهی، در مذاکرات دقیقه نودی رئیس‌جمهور و مک‌کارتی از این تهدید در امان ماند، این بار با استرس بیشتری تا آخرین دقایق ضرب‌الاجل تعیین‌شده بکشانند.
 
تبعات یک تصمیم سخت
بدون شک تنش‌ها بر سر تعطیلی دولت تأثیر بسیار زیادی بر بازار وال‌ استریت خواهد گذاشت و ارزش بورس امریکا را با ضربات سنگینی روبه‌رو می‌کند. این شرایط زمینه‌ساز تعدیل میلیون‌ها کارمند فدرال خواهد شد و آنهایی نیز که سرکار می‌مانند تا توافق برای بازگشت دولت به قدرت هیچ دستمزدی نخواهند گرفت. در عین حال برنامه‌های خدماتی و عمومی به میلیون‌ها امریکایی نیز با وقفه همراه خواهد شد. این در حالی است که با عملی شدن پروسه تعطیلی دولت که دیروز احتمال داده می‌شد از ساعت 12 و یک دقیقه شب گذشته رخ دهد، حقوق میلیون‌ها نظامی نیز قطع خواهد شد و این تنها به این دلیل است که شکاف در کنگره امریکا توافق را دشوار‌تر کرده است.
 
انتقاد دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان افراطی
تصمیم جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، از مقامات کاخ سفید تا نمایندگان دموکرات را به واکنش واداشت. جو بایدن، رئیس جمهور امریکا که همزمان با این تحولات در مراسم بازنشستگی مارک میلی، فرمانده ارشد ارتش امریکا حضور یافته بود، در سخنرانی‌اش تبعات تعطیلی دولت را برای ارتش امریکا بسیار سنگین عنوان کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم بازی سیاسی راه بیندازیم، آن هم در حالی که نظامیان ما دچار شکاف شده‌اند. بدون شک این شرایط می‌تواند آنها را به ترک خدمت بکشاند.»
کارن ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره گفت: «جمهوری‌خواهان افراطی مجلس نمایندگان حالا با این درخواست‌ها برنامه‌هایی را متوقف کرده‌اند که میلیون‌ها خانوار امریکایی روی آنها حساب باز کرده‌اند.» این در شرایطی است که ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا نیز تبعات این اتفاق را برای اقتصاد امریکا ویرانگر خواند: «تعطیلی دولت می‌تواند برنامه‌های اقتصادی امریکا وابسته به مشاغل کوچک و کودکان را با ضربات جدی همراه کند و روند تقویت زیرساخت‌های کشور را به تعویق بیندازد.»
در همین حال نمایندگان دموکرات که مخالفت جمهوری‌خواهان با لایحه پیشنهادی کوین مک‌کارتی را یک اتلاف وقت تمام‌عیار در مسیر حل بحران بودجه دولت خوانده بودند، درخواست کاهش بودجه آنها را نیز بشدت افراطی دانستند. رزا دی لارو، دموکرات ارشد کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان گفت: «این اقدام جمهوری‌خواهان در روند تحقیقات مانند سرطان وقفه ایجاد خواهد کرد و جامعه‌ای را که از بحران‌های پیاپی به‌تازگی خارج شده با چالشی جدی‌تر مواجه خواهد کرد. از سوی دیگر درخواست جمهوری‌خواهان برای کاهش کمک‌ها به شرکایی مانند اوکراین، موضع حامیان‌مان را تغییر داده که می‌تواند ناامنی‌هایی را برای امریکا رقم بزند. علاوه بر اینها چرخه غذایی میلیون‌ها امریکایی را ماه‌ها با چالش روبه‌رو خواهد کرد و هزینه‌های زندگی مردم را بشدت بالا می‌برد.»
 
جایگاه متزلزل مک‌کارتی
خروجی نشست اخیر مجلس نمایندگان فارغ از جدی کردن خطر تعطیلی دولت برای امریکایی‌ها، یک پیام دیگر نیز داشت و تزلزل جایگاه مک‌کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان را بار دیگر به اثبات رساند. به باور ناظران وتوی لایحه پیشنهادی رئیس مجلس نمایندگان آن هم با آرای هم‌حزبی‌های افراطی‌اش ثابت کرد که او در برهه‌های حساس سیاسی هیچ پشتوانه سیاسی نخواهد داشت و حتی جمهوری‌خواهان حاضر نیستند در شرایطی که سرنوشت کشور در میان است، خواست خود را زیر پا گذاشته و از او حمایت کنند.
مت گائتس، نماینده فلوریدا که از منتقدان سرسخت مک‌کارتی است از یک روز قبل تبلیغات منفی برای همراهی نکردن مک کارتی را آغاز کرده بود. کارآمد بودن این تبلیغات برای رئیس مجلس نمایندگان زنگ خطر را به صدا درآورده است، چر اکه او به‌خوبی می‌داند تداوم این شرایط جایگاه او به عنوان رئیس مجلس نمایندگان را نیز با ابهام همراه می‌کند.
 
کشمکش در کنگره
دیروز شمارش معکوس برای تعطیلی دولت در حالی آغاز شد که در کاخ کنگره، نمایندگان مجلس نمایندگان و سناتورهای سنا هر یک مسیر خود را برای پیشبرد خواسته‌هایشان برای حل بحران دولت پیش گرفته بودند. به طوری که یک روز پس از آنکه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به مهلت 30 روزه به دولت پاسخ منفی دادند، دیروز سنا برای تصویب یک راه گریز قانونی وارد جلسه شد. این در شرایطی است که به باور ناظران حتی اگر سنا بتواند طرح مورد نظر خود برای مهلت به دولت تا 17 نوامبر و تخصیص بودجه را عملی کند همچنان این راهکار موقت نیز چندان کارآمد به نظر نمی‌رسد.
 آنچه تحلیلگران بر آن تأکید دارند این است که این اقدام جمهوری‌خواهان نشان داد، به‌رغم آنکه طرح مک کارتی برای تعلیق تعطیلی دولت می‌توانست تا حدودی کارآمد باشد اما درمان موقت است و این شرایط ثابت کرد که جمهوری‌خواهان در عمل هیچ استراتژی ویژه‌ای را برای پیشگیری از تعطیلی دولت در نظر ندارند.

 

خبر پلاس

انتقام میلی از ترامپ
در حالی که جمهوری‌خواهان در تدارک ضربه زدن به جو بایدن هستند، اوضاع برای دونالد ترامپ، دیگر نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری 2024 نیز چندان خوب نیست. به نوشته رویترز، دو روز پس از آنکه دونالد ترامپ، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا را متهم به تبانی با چین کرد و او را لایق اعدام دانست، فرمانده کهنه‌کار واشنگتن در سخنرانی مراسم بازنشستگی‌اش پاسخ این توهین را با القابی ماندگار به رئیس‌جمهور سابق داد. میلی که پس از سخنان ترامپ، تمهیدات امنیتی برای حمایت از خانواده‌اش را افزایش داده است، در این مراسم گفت: «نظامیان امریکا برای قانون اساسی سوگند یاد کرده‌اند و نه برای یک دیکتاتور خودنما.»

جستجو
آرشیو تاریخی