صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

در سومین نشست ویژه رفع موانع تولید با حضور رئیس‌جمهور تصویب شد

واگذاری قلعه فلک‌الافلاک به وزارت میراث فرهنگی

زیست‌بوم/ در سومین نشست ویژه رفع موانع تولید با حضور رئیس‌جمهور، دو منطقه گردشگری فلک‌الافلاک در لرستان و آشوراده در گلستان پس از چندین دهه از بلاتکلیفی خارج شد. از جمله در این نشست که روز پنجشنبه ششم مهر ماه برگزار شد، تصمیم گرفته شد قلعه ساسانی فلک‌الافلاک خرم‌آباد به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود. آزادسازی عرصه و حریم قلعه فلک‌الافلاک یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های یونسکو برای ثبت جهانی این قلعه ساسانی بوده است. عرصه قلعه فلک‌الافلاک ۱۲ هکتار است که پیش‌تر در اختیار دستگاه های مختلفی ازجمله دانشگاه لرستان، اداره پست، زندان‌ها، ارتش، سپاه و... بود. از این ۱۲ هکتار ۸ هکتار به ‌نام دولت جمهوری اسلامی و به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شد.
قلعه فلک‌الافلاک یکی از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی کشور است که در قرن چهارم هجری قمری مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌‌بویه بود.
وقتی قلعه بم در زلزله ۵ دی ۸۲ فرو ریخت، بسیاری قلعه فلک‌الافلاک را جایگزین بم در مسیر گردشگری ایران دانستند اما این قلعه تا امروز به جایگاه شایسته‌ای که در جذب گردشگران فرهنگی دارد ،در مسیر گردشگری خارجی قرار نگرفته است. مکاتبات آزادسازی قلعه فلک‌‌الافلاک مربوط به اوایل دهه ۷۰ است که علاوه بر دستور رهبر معظم انقلاب، مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیز دارد. همچنین در تمام سفر هیأت دولت‌ها به استان نیز آزادسازی قلعه تصویب و مقرر شده اعتبارات ساماندهی این بنای تاریخی به ‌صورت ملی پرداخت شود.
هم‌اکنون نیز به مناسبت هفته گردشگری، در جلسه با رئیس‌جمهور مشکلات مربوط به دو منطقه گردشگری قلعه «فلک‌الافلاک» در استان لرستان و «جزیره گردشگری آشوراده» در استان گلستان بررسی و با تصمیم‌های اندیشیده شده، این مناطق گردشگری پس از چندین دهه از بلاتکلیفی خارج شد.
تأمین مکان و جابه‌جایی پادگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حریم اثر تاریخی قلعه «فلک‌الافلاک» که از دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۱ بوده نیز از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد با مساعدت دولت و همراهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این منطقه تا پایان سال تخلیه و به منظور توسعه و رونق گردشگری به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحویل داده شود. علاوه بر بنای ساسانی قلعه، اشیای تاریخی که در موزه قلعه فلک‌الافلاک وجود دارد نیز می‌تواند بهانه دیگری برای حضور گردشگر در این قلعه باشد، بویژه اشیای مفرغی غار کلماکره که شکوه لرستان را در عصر مفرغ به نمایش می‌گذارد. در مقطعی، این قلعه در زمان پهلوی محل حبس برخی افراد از جمله آیت‌الله‌کاشانی، نمایندگان مستعفی، روزنامه‌نگاران و... بود. مطبوعات آن دوره شمار زندانیان فلک‌الافلاک را تا پانصد نفر ذکر کرده‌اند. اولین تبعیدی که به این قلعه اعزام شد، آیت‌الله کاشانی بود. این موضوع می‌تواند قلعه فلک‌الافلاک را  به مقصد گردشگران سیاسی نیز تبدیل کند.

سرمایه‌گذاری صندوق ملی محیط‌‌زیست در آشوراده
«صدور مجوز از سوی شورای اقتصاد برای سرمایه‌گذاری صندوق ملی محیط‌‌‌زیست» از جمله موانع پیش‌روی اجرای طرح ملی جزیره گردشگری آشوراده بود که با دستور دکتر رئیسی مقرر شد ظرف مدت ۱۰ روز شورای اقتصاد تشکیل و مجوز لازم برای سرمایه‌گذاری صندوق ملی محیط‌زیست صادر شود.

جستجو
آرشیو تاریخی